Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Det sitter en mässingsbit(?) där. Gängan körs med den biten sittandes där, så skruven trycker ut mässingsbiten.
IMG_3297.JPG
EDIT: Hade precis tänkt länka den bilden du nyss länkade, haha! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det satt en jäkla fin mutter i min verktygsrevolver.
För tillfället har jag glömt fabrikatet.
En tvådelad historia.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Ska väl vara lite viktigpetter då jag tillverkat X antal tusen KMT muttrar i olika storlekar.
Låstappen är inte mässing på de här små muttrarna. Det är först när låstappsgängan är M12 som mässing används.
Låstappen i de här mindre muttrarna är stål och ser sintrade ut innan man pressar i dem men de kan även vara trumlade.

För att demontera en KMT mutter så släpper man på de tre stoppskruvarna och sen klappar man till med en plastklubba över tapphålen på muttern så att låstapparna kryper tillbaka ut i muttern.

EDIT: Glömde skriva... Bättre muttrar än de där går inte att få tag på :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Alltid kul att få veta hur grejjer tillverkas! :D
Det ser ju inte ut som mässing, men trodde det hade med ytbehandlingen att göra. Hade nämligen för mig att jag läst att mässings används.

Jag har ju förstått att de är riktigt bra! Nu är det ju bara frågan om montören i fråga har tillräckligt med kunskap för att montera de... Hehe.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Cano skrev:EDIT: Glömde skriva... Bättre muttrar än de där går inte att få tag på :mrgreen:
Jag tror min mutter hette "Alma".
Verkar vara fina grejer.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

säter, om du har får du gärna visa en bild på den muttern. Den verkar intressant!
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Idag har jag slipat lite på detaljerna! :D

Först blir det att planslipa några detaljer, men innan det så måste jag slipa av magnetbordet lite för det var rätt längesen nu.

Det är inte alls mycket jag måste ta, tog runt en hundradel, bara så det blir plant gentemot maskinen igen. För det kan ju flytta sig efter tiden.
20140426802.JPG
Magnetbordet slipat och klart, dags att slipa detaljer!
20140426803.JPG
20140426804.JPG
Efter att ha slipat distanserna till VK-lagrena så var jag tvungen att mäta de så de är godkända. Jag kommer ta mer på de senare, men ville bara kolla så jag kan få de till den toleransen jag vill nå.

Plockade fram tusendelsindikatorn och mätte parallelliteten.

Innerringen var parallell med 0.001mm och ytterringen var parallell med ~0.002mm, eftersom jag slipade båda i samma uppspänning ska de vara lika höga, och det skiljer max 0.001mm mellan de. Med andra ord är det möjligt för mig med toleranserna på de distanserna. Jag pratade med någon spindel-servar snubbe på MAX Automation och han sa att de distanserna får vara oparallella med max 0.002mm, vilket jag precis håller.
20140426808.JPG
När jag var nöjd med planslipningen var det dags för lite rundslipning! :D

Jag började köra vissa ytterdiametrar. Jag hade inte tänkt att slipa labyrinten något, men eftersom det gick så snabbt tog jag ett litet slick med slipskivan på lättåtkomliga diametrar och plan.
20140426813.JPG
20140426812.JPG
Dessa detaljer har jag jobbat med idag, är ruskigt nöjd med slipningen! :D
20140426810.JPG
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Impad :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för slags chuck du har i rundslipen?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Vi har 3 olika chuckar till den. En liten magnetchuck(som jag kör med nu, tror den är diameter 100), en stor magnetchuck och en 3-backchuck. Vanlig morsekona i slipen, tror det är MK3.
Pakko

Inlägg av Pakko »

jag kan inget om slipning och har aldrig slipat någor förutom borrar, knivar och yxor så jag undrar hur går man till väga när man slipar? Alltså när man tar första "skäret" går man bara emot biten till det börjar gnistra och tar ett mätskär och sen slutgiltiga skäret, eller hur bövelen gör man?

Ursäkta inhoppet i din tråd Mr3D. Välidigt imponerad av dig och dina projekt! :tumupp:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Jo, i det här fallet med 53 HRC (det är väl vad en yxa ligger på ungefär) så är det rätt "mjukt"
för slipning och att det finns slipmån så kan man mata fram rätt aggressivt tills att man
finner biten och det börjar gnistra.

Sedan ställer man hur långt man vill slipa och så går maskinen till det i de steg man har ställt in
och stannar. Så mäter man vad man har kvar, ställer in och kör igen.

För serieproduktion finns det naturligtvis en massa tekniska lösningar för att göra sådant
automagiskt.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Pakko: Kortfattat är det så man gör, ja. Sen måste man ju även riva av skivan ibland, för den blir ju sliten, då skär det sämre och ytan blir sämre.

Hehe, tackar! Kul att du gillar det. Inhoppet är inga problem, alltid kul med frågor. :)

Krille: "Sedan ställer man hur långt man vill slipa och så går maskinen till det i de steg man har ställt in
och stannar. Så mäter man vad man har kvar, ställer in och kör igen."

I mitt fall kör jag dock det manuellt, för matningen på maskinen funkar inte. :D

Fortsatte lite igår och även idag.

Igår slipade jag invändigt för första gången och det var rätt knepigt faktiskt, det slet mycket på skivan och ytan blev sådär(ytan blev ju bra, men för att vara slipning blev den sådär imo) troligen var det jag som gjorde nått fel, ska höra med kollegorna imorrn på jobbet. Sen var det väldigt svårt att mata med en hand samtidigt som man sprutar på kylvatten själv.
20140426814.JPG
Några av de delarna jag slipade var passningen mellan locket och labyrinttätningen.
20140427821.JPG
Ihop med labyrinttätningen.
20140427822.JPG
Och sen i med labyrinttätningen i locket.
20140427819.JPG
Såhär ser det ut på framsidan, här kommer spindelskaftet sitta sen.
20140427820.JPG
Axiellt ska jag ha 2 tiondelars glapp/sida, dags att mäta så jag har gjort rätt!

Eftersom planet på inner-/ytterringen ska ligga emot lagret, med andra ord i samma höjd så ska innerringen ligga 0.2mm under i vilande position och sen ska den ligga 0.2mm över när man lyfter upp den emot den andra labyrintringen.

Jag nollade emot planet på ytterringen, gick jag över med klockan till innerringen, 0.2mm. Sen lyfte jag innerringen, 0.2mm. Perfekt! :D
201404278161.JPG
Idag slipade jag dragstången, blev att slipa den på dubb.
20140427823.JPG
20140427824.JPG
Tog med dragstången hem för att se hur det blev med tallriksfjädrarna monterade.
IMG_3303 copy - Kopia.jpg
Det var allt för denna gång! :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Igår slipade jag invändigt för första gången och det var rätt knepigt faktiskt, det slet mycket på skivan och ytan blev sådär(ytan blev ju bra, men för att vara slipning blev den sådär imo) troligen var det jag som gjorde nått fel,
Det brukar inte fungera så bra med ett så brett slipstift.
Bättre att att riva av så att endast ett 2-3 mm ligger an på bredden.

Är det problem med att skivan självrasar, kan det hjälpa att öka hastigheten på arbetsspindeln.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Mmmmmaskinporr!

De elaka cheferna ger en ju aldrig de leksaker man vill ha, fy helvete vilka läckra grejor man
kunde ha gjort med en jiggslip...

Hauser Jig grinder / Koordinatenschleifmaschine
Skriv svar