Har nyligen återupptagit intresset för att pyssla med småelektronik, och nu fastnat lite i ett LED-dilemma, därav tänkte jag att bli medlem i detta forum kanske skulle vara en bra idé.
Jag har införskaffat en LED-slinga till bilen av "Switchback"-typ, med vita och gula LEDs, till dessa hör tre sladdar, där en går till vitt (kopplat till parkeringsljus), en till gult (blinkers) och en för jordning. Eftersom slingan är köpt från Kina kan det inte förväntas att den fungerar helt som tänkt från början..
Problemet är att eftersom de vita LEDen är så starka, så syns inte det gula när det är kopplat till blinkersen (Vita lyser konstant och gula blinkar).
Jag vill alltså att de vita LEDen ska slockna när blinkersen går igång, helst ska det ske en fördröjning också under tiden när blinkersen är igång så att de vita LEDen inte växlar och skapar nån typ av discoeffekt, men det är en bonus om det är enkelt att fixa.
Har sökt runt på olika forum men inte hittat någon riktigt haft samma problem som mig, eller beskrivit lösningen så att jag förstått den
Jag fick ett tips om att införskaffa en Mosfet N-transistor, men det gick ju inte så bra eftersom när 'gaten' får ström så tänds ljuset, istället för att släckas, resultatet blev då att alla LEDen var av tills blinkersen gick igång, och då blinkade både gult och vitt samtidigt. Det jag är ute efter är alltså något som gör det motsatta mot en Mosfet N (stryper strömmen när signal kommer), samt om det finns någon enkel typ av fördröjare som håller ljusen av i någon sekund.
Någon som har idéer på vad jag ska införskaffa för att få rätsida på problemet?
Tackar på förhand!
/Mikael