Jag undrar om det finns någon transistorliknande komponent som stryper ström?
och struntar i att försöka analysera efterföljande inlägg med scheman innehållande zenerdioder och dyl, så kan det mycket väl vara någon typ av logisk grind du är ute och far efter.
Googla på logiska grindar så får du ett begrepp om vad en XOR-grind är för något.
Grundprinciperna inom elektroniken har inte ändrats sen Elektronik för alla-böckerna skrevs, så att förkasta dem bara för att de är gamla är rätt fånigt.
Det är lite som "Den där Pythagoras levde ju för flera tusen år sen, vad vet han om moderna trianglar?"
nu råder det en total begreppsförvirring..
en XOR grind är verkligen ingen elektronisk komponent, det är en logisk krets...
som består av flera transistorer, motstånd och dioder...
och om det är TS som blandad ihop denna röra eller hans lärare ska man låta vara osagt men men...
när man pratar om logikkretsar använder man ALDRIG strömmar utan logiska nivåer, ett eller noll.
man stryper inte en ström utan man går från ett till noll 1 -> 0.
hur TS hamnat i prat om strömmar och logikkretsar måste han reda ut med sin lärare, för det är helknasigt.
Vad nu då?
När man använder tex OP-ampar och räknar ut summor och skillnader och sedan gör något beroende på resultatet, är inte det logik?
En PLC (Programmable Logic Controller) som nyttjar 4-20mA är inte logisk?
Nej, inte om man tittar på den definition som finns. Logik handlar bara om två saker: Sant och falsk.
Att jämföra ett analogt värde mot en gräns och ge ut en sant/falsk-signal om den är över värdet är t.ex. inte logik eftersom det utöver sant/falskt inkluderar en analog signal.
Edit: MadModder hann emellan, mitt svar riktar sig till inlägget före.
Logiska grindar är digitala ja.
Men mitt inlägg syftade på "logikkretsar" vilket jag antog även inbegrep logik med analoga signaler...
Man borde kanske stryka "L" i PLC när man ansluter någon analog signal. Kvar blir PC. Då kanske man blandar ihop det med en sån här: http://whenalivetutorials.blogspot.se/2 ... puter.html
Knappast helt OT då förvirring är en del av Topic...
jaja, men det kanske är lärarens syfte...
att få eleven att verkligen djupdyka i definitioner och teorier....
även om vi verkligen lyckats med här åckså
EinarEnfas skrev:Logiska grindar är digitala ja.
Men mitt inlägg syftade på "logikkretsar" vilket jag antog även inbegrep logik med analoga signaler...
Man borde kanske stryka "L" i PLC när man ansluter någon analog signal. Kvar blir PC. Då kanske man blandar ihop det med en sån här: http://whenalivetutorials.blogspot.se/2 ... puter.html
Knappast helt OT då förvirring är en del av Topic...
PLC hette PC "programable controller" innan personal computer fanns. Idag hade väl IBM blivit stämda skiten ur om de stulit PC bokstäverna. På den tiden insåg PLC tillverkarna att de inte kunde behålla PC beteckningen på sina PC eftersom de då skulle bli förväxlade med PC datorerna. Så de blev PLC "Programable Logic Controller" istället. Därmed inte sagt att de avsa sig möjligheten att behandla analoga signaler.
plc har väl alltid kunnat jobba med analoga signaler, annat vore ju märkligt. Och det vore en rätt värdelös plc om den inte hade AD/DA omvandlare.
Men eftersom det inte är logik enligt er logik så var det väl någon annan logik de syftade på när de döpte det till plc...