Transistorliknande komponent som stryper ström?
Transistorliknande komponent som stryper ström?
Hej!
Jag undrar om det finns någon transistorliknande komponent som stryper ström?
En vanlig transistor PNP fungerar som en strömbrytare när dem får ström. När den får ström så är det en annan väg igenom transistorn som öppnas. Jag undrar om det finns en transistorliknande komponent som är ungefär tvärt emot en vanlig transistor? När transistorn från ström så blockeras den där porten jag talar om.
Med vänlig hälsning
Al
Jag undrar om det finns någon transistorliknande komponent som stryper ström?
En vanlig transistor PNP fungerar som en strömbrytare när dem får ström. När den får ström så är det en annan väg igenom transistorn som öppnas. Jag undrar om det finns en transistorliknande komponent som är ungefär tvärt emot en vanlig transistor? När transistorn från ström så blockeras den där porten jag talar om.
Med vänlig hälsning
Al
Re: Transistorliknande komponent som stryper ström?
PNP transitorer gör precis tvärtemot NPN transitorer (lite grovt sagt). Det är lättare om du berättar vad du vill styra, det kan finnas bättre och enklare lösningar. Det finns inga universalkomponenter som fungerar lika i alla lägen, du behöver välja komponenter och lösningar utifrån behov/önskad funktion.
Jag har ritat upp en bild:
När spänningen är starkare över t.ex 7 volt så ska zenerdioden öppnas och ström flöder igenom komponenten ???. När ström flöder igenom ??? från zenerdioden så blockeras den andra vägen som bara har ett motstånd R1. Men när spänningen är låg så den orkar inte trycka upp för zenerdioden så den kan släppa igenom ström så ska det gå ström via vägen som har motståndet R1. Då ska lysdioden lysa .
Strömen som går igenom zenerdioden vidare igenom komponenten ??? igenom lysdioden kommer vara så liten att lysdioden ej lyser, men ändå blockerar för den andra vägen.
R3 är en last bara.
R2 är till för att minimera spänningen så inte komponenten ??? och lysdioden går sönder. Jag räknar med att när batteriet är 7 volt så är spänningen på lysdioden ca 2 volt eller något liknande.

När spänningen är starkare över t.ex 7 volt så ska zenerdioden öppnas och ström flöder igenom komponenten ???. När ström flöder igenom ??? från zenerdioden så blockeras den andra vägen som bara har ett motstånd R1. Men när spänningen är låg så den orkar inte trycka upp för zenerdioden så den kan släppa igenom ström så ska det gå ström via vägen som har motståndet R1. Då ska lysdioden lysa .
Strömen som går igenom zenerdioden vidare igenom komponenten ??? igenom lysdioden kommer vara så liten att lysdioden ej lyser, men ändå blockerar för den andra vägen.
R3 är en last bara.
R2 är till för att minimera spänningen så inte komponenten ??? och lysdioden går sönder. Jag räknar med att när batteriet är 7 volt så är spänningen på lysdioden ca 2 volt eller något liknande.

det är inte lätt att förstå vad du egentligen vill göra?....
vill du att lysdioden ska lysa om spänningen på batteriet är under 7 volt?
är det ngn fler funktion du försöker få?
typ att batteriet laddas ur när spänningen är över 7 volt?
vill du att lysdioden ska lysa om spänningen på batteriet är under 7 volt?
är det ngn fler funktion du försöker få?
typ att batteriet laddas ur när spänningen är över 7 volt?
Så det finns ingen transistorliknande komponent som jag är ute efter?
Varför ska du ha en annan komponent när bilden danei visar funkar?
Mycket konstigt, hos mig har inte mitt inlägg någon bild. Det ska det ha. 
För jag vill skapa eget och kolla om det finns en sån där "strömkran" som dras åt när det från spänning via vägen igenom zenerdioden och R2 motståndet.Miramithe skrev:Varför ska du ha en annan komponent när bilden danei visar funkar?
Jag det finns en del olika typer av transistorer. Men jag tror nog att det är bättre att du försöker att för stå en sak i taget. Så använd en normal koppling med en bipolär transistor. Vi vill inte röra till det för dig, det gör du så bra på egenhand.
Det är ju exakt det som daneis schema visar, en transistor som stryper (PNP) 
- prototypen
Det var väl inte så många dagar sedan vi avhandlade spänningslarm / low voltage detector.
Då föreslog jag en DS 1233 och det gör jag igen.
Kan tänkas att herr Bundy har bra minne men kort.
Protte
Då föreslog jag en DS 1233 och det gör jag igen.
Kan tänkas att herr Bundy har bra minne men kort.
Protte
-
EinarEnfas
Men TS efterfrågade en "transistorliknande komponent", inte en transistor (det vore ju allt för banalt för herr Bundy).PeterH skrev:Det är ju exakt det som daneis schema visar, en transistor som stryper (PNP)
Och då borde ju DS 1233 vara en sådan för det är to-92 kapsel. Lika med DS18B20 som al säger är en transistor.