Inte vad denna video säger viddanei skrev:Jag skulle nog också svara nej och slippa den här typen av diskussioner om jag var lärare till en elev med inställningen som TS ger exempel på.
JA.Al_Bundy skrev:Så på en PNP transistor så blockeras vägen C till E om B är sluten med E ?
Men strömmen går från Emitter till Kollektor.
Transistorliknande komponent som stryper ström?
Re: Transistorliknande komponent som stryper ström?
Nja, transistorn kom inte fören på 50talet typ. Och då var den för dyr för den typen av applikationer. Batteriet uppfanns i början av 1800 talet. Så det var nog inte riktigt sant.
Nej, han säger att strömmen går från "här" till "här" inte från kollektor till emitter.Al_Bundy skrev:Inte vad denna video säger viddanei skrev:Jag skulle nog också svara nej och slippa den här typen av diskussioner om jag var lärare till en elev med inställningen som TS ger exempel på.
JA.Al_Bundy skrev:Så på en PNP transistor så blockeras vägen C till E om B är sluten med E ?
Men strömmen går från Emitter till Kollektor.
Strömmen går från Emitter till Kollektor på en PNP transistor.
EDIT: Varför fastnar jag på kroken så lätt? Lyckas han reta någon reflex att svara?
Nu ska jag försöka hålla mig undan resten av kvällen i all fall.
Ja. När ström går från emitter till kollektor så måste det även gå en ström från emitter till basen.
Jag vill ha exakt tvärt om. När ström går från emitter till kollektor så kan det inte gå en ström igenom emitter till basen. När det inte går en ström från emitter till kollektor så kan det gå en ström från emitter till basen.
Jag vill ha exakt tvärt om. När ström går från emitter till kollektor så kan det inte gå en ström igenom emitter till basen. När det inte går en ström från emitter till kollektor så kan det gå en ström från emitter till basen.
Nu är det så att på alla bipolära transistorer så går det ström genom Emitter och kollektor när det går ström genom emitter och basen.
Riktningarna på dessa två strömmar beror på om det är en NPN eller PNP.
Strömmen genom Emitter och kollektor är ALLTID beroende på strömmen genom Emitter och bas, ALDRIG någonsin tvärtom.
När det gäller FETar så beror strömmen Drain/Source alltid på spänningen på Gaten, aldrig tvärtom, och det går ingen ström överhuvudtaget (med en smula modifikation) genom gaten.
Polariteten på gatespänningen beror på om det är en N-kanal eller en P-kanal.
Och återigen du kan aldrig få nånting mellan Emitter/Kollektor Drain/Source om du inte gör något med Basen/Gaten.
Riktningarna på dessa två strömmar beror på om det är en NPN eller PNP.
Strömmen genom Emitter och kollektor är ALLTID beroende på strömmen genom Emitter och bas, ALDRIG någonsin tvärtom.
När det gäller FETar så beror strömmen Drain/Source alltid på spänningen på Gaten, aldrig tvärtom, och det går ingen ström överhuvudtaget (med en smula modifikation) genom gaten.
Polariteten på gatespänningen beror på om det är en N-kanal eller en P-kanal.
Och återigen du kan aldrig få nånting mellan Emitter/Kollektor Drain/Source om du inte gör något med Basen/Gaten.
Varför vill du få spänning på basen? Vad ska du med den till. Nu blir det bara förvirrat.
Det är väl inte så konstigt att det blir förvirrat, med tanke på vem som startade tråden.
-
Mindmapper
Accepterar du inte de sätt som strömmar och transistorer reagerar/fungerar på, så kan du bara få den funktion du är ute efter genom att konstruera en egen motsvarighet med omvänd funktion.Al_Bundy skrev:Ja. När ström går från emitter till kollektor så måste det även gå en ström från emitter till basen.
Nu finns det ingen anldning till detta eftersom transistorer kan kombineras och byggas ihop med övriga elektronikkomponenter på hur många olika sätt som helst. Dessa konstruktioner byggs ihop genom att man använder de egenskaper som komponenterna har för att få en önskad funktion. Vill man ha komponenterna att fungera på andra sätt än vad tillverkarna anger så är det bara att konstruera egna komponenter.
Den funktionen du vill ha finns inte i en befintlig nu existerande komponent! Men den kan fås genom att kombinera ett antal elektronikkomponenter så att din önskade funktion uppnås. Detta har gjorts sedan transistorn uppfanns och kommer även i fortsättningen att användas för att ta fram nya konstruktioner. Vill man ifrågasätta dessa komponenters funktion eller konstruktioner med dessa så bör man nog läsa på och lära sig de elemäntära grundläggande fysikaliska grunder som gör att dessa konstruktioner och komponenter fungerar.
Det som mest liknar det du letar efter är nog en Depletion(utarmning) Mode MOSFET eller en JFET.
De är normalt på när det är 0 volt på gaten och stryps när man lägger på en spänning, tvärt om mot vanliga som är av Enhancement(anrikning) Mode.
Sedan om det är användbart är en annan sak. Som andra redan sagt så är det bättre att bygga en koppling med flera standardkomponenter för att få en väl fungerande funktion.
http://www.aldinc.com/pdf/IntroDepletionModeMOSFET.pdf
De är normalt på när det är 0 volt på gaten och stryps när man lägger på en spänning, tvärt om mot vanliga som är av Enhancement(anrikning) Mode.
Sedan om det är användbart är en annan sak. Som andra redan sagt så är det bättre att bygga en koppling med flera standardkomponenter för att få en väl fungerande funktion.
http://www.aldinc.com/pdf/IntroDepletionModeMOSFET.pdf
- prototypen
Depletion är egentligen inte tvärtom, det behövs en negativ spänning för att strypa men kan man åstadkomma en negativ spänning kan man strypa en positiv ström, tja funkar kanske.
Det är ju samma polaritet på styrsignalen bara ett annat offset.
Protte
Det är ju samma polaritet på styrsignalen bara ett annat offset.
Protte
Hej. Skriver lite snabbt från luren. Enligt läraren ska jag använda mig av en xor krets.
- prototypen
Det finns nu tre olika alternativ:
Din lärare är korkad. Strypa ström med en XOR? Upplyste du läraren att det skulle se ut som en transistor?
Du är korkad som inte ger oss rätt indata.
Jag är korkad som springer efter dig i dina krumsprång.
OAO
Protte
Din lärare är korkad. Strypa ström med en XOR? Upplyste du läraren att det skulle se ut som en transistor?
OAO
Protte
Bundy är inget annat än en kille som vill ha en färdig lösning, under tiden spelar han mer okunning än vad han är.
Böckerna Elektronik för alla är en bra början för dig Bundy, som det är nu har du kommit in i elektroniken på helt fel väg.
Kjelle
Böckerna Elektronik för alla är en bra början för dig Bundy, som det är nu har du kommit in i elektroniken på helt fel väg.
Kjelle
Alltså, något i förklaringen stämmer inte.
Ska det vara en spännings vakt som det pratades om i en annan tråd där du skulle ha en arduino som drivs av 9v batteri och en regulator, och sen vakten ska kolla på spänningen och stänga av innan något går sönder? är det samma krets eller är det här något annat?`
Vad frågade du läraren när han svarade XOR?
Det här är som att läsa en bok där någon rycker ur sidor lite här och där och klistar in en annan sida från en annan bok. Förvirrande...
Ska det vara en spännings vakt som det pratades om i en annan tråd där du skulle ha en arduino som drivs av 9v batteri och en regulator, och sen vakten ska kolla på spänningen och stänga av innan något går sönder? är det samma krets eller är det här något annat?`
Det här är som att läsa en bok där någon rycker ur sidor lite här och där och klistar in en annan sida från en annan bok. Förvirrande...
Lärare korkad? Han vet mer än dig.prototypen skrev:Det finns nu tre olika alternativ:
OAO
Protte
Elektronik för alla är så gammal och inte värt att lägga ned tid på dessa. Lånade hem dessa, men det var inte mycket att hurra över.Kjelle skrev:Bundy är inget annat än en kille som vill ha en färdig lösning, under tiden spelar han mer okunning än vad han är.
Kjelle
Ja det ska det.Miramithe skrev:Alltså, något i förklaringen stämmer inte.
Jag frågade bara om han visste en komponent som kan leda ström och jag visade en exempelbild. Han sa typ "Hmm...testa med XOR. Jag har inte så mycket tid. Men läs dig in på det".