Nybörjarhjälp! - 7-seg displayer och kondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nybörjarhjälp! - 7-seg displayer och kondensatorer

Inlägg av danei »

Det stämmer att 6,5V*4 är mer än 9V. Men vad fick du 4 dioder i serie ifrån?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

6,5V gäller hela kedjan med fyra dioder, så du ska ange en diod i din kalkylator.
Birgil

Inlägg av Birgil »

ah! sorry! för sent för tankeverksamheten nu uppenbarligen...

förväxlade "per segment" med de enskilda dioderna.. nu klarnade det..
Så 220 ohm in mellan katoden och kollektorn på transistorn ska funka?

Tack så mycket, ni alla, för all hjälp!

tror ni jag kommer behöva någon kondensator till ifall jag vill slippa att det flimrar ifall det blir spänning/strömfall?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tänk på att decimal kommat bara har två dioder.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Birgil skrev:tror ni jag kommer behöva någon kondensator till ifall jag vill slippa att det flimrar ifall det blir spänning/strömfall?
Du driver ju lysdioderna med en spänning från en regulator. Regulatorn borde hålla 9V konstant och reglera mycket snabbare än vad ögat hinner uppfatta. Eller misstänker du att 24-volten kommer att dippa lägre än 9-10V?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det över huvudtaget vettigt att driva displayer på detta vis med en Aurduino? Det går ju ofantligt många pinnar på Aurduionon för att få till det, vore vettigare med en displaydrivarkrets eller möjligen multiplexade utgångar, eller helst både och... :vissla:
Birgil

Inlägg av Birgil »

danei skrev:Tänk på att decimal kommat bara har två dioder.
Ja just det! Tack för påminnelsen.
Wedge skrev:Eller misstänker du att 24-volten kommer att dippa lägre än 9-10V?
Nja.. det beror på hur solenoiderna beter sig. har inte testat de i samma krets som displayerna än.. det får väl visa sig i sånna fall.
PeterH skrev:Är det över huvudtaget vettigt att driva displayer på detta vis med en Aurduino? Det går ju ofantligt många pinnar på Aurduionon för att få till det, vore vettigare med en displaydrivarkrets eller möjligen multiplexade utgångar, eller helst både och...
Jo jag funderade på att ha en drivskrets från början. men sen kom vi över en billig Arduino MEGA, så vi kommer i slutändan få massa IO's över. Sen fick vi till en bra programmering som funkar precis som vi vill så tänkte att det skulle bli lättare såhär.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det någon som sagt att det måste sitta motstånd på transistorernas bas till Arduinon?

Protte
Birgil

Inlägg av Birgil »

Nej. men det har jag redan med. glömde det i mitt förhastade schema bara.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med endast 12-20mA så lär vanliga enkla transistorer klara att "ta" all effektförlust direkt från 24V-matningen.

Då kan man fixa en deluxekoppling där trasistorerna kopplas som konstantströmdrivare.

Om man räknar på att det är ganska exakt +5V ut vid etta (och lägre än 0,7V vid nolla) ut från drivningen in på basen, så kan man få en relativt konstant ström genom att istället sätta motståndet mellan emitter och jord.

Med en vanlig NPN-transistor och 5V på basen så får man 5-0,7 = ca 4,3V över motståndet.

Med 12mA så blir det 4,3 / 0,012 = 358 ohm. 330 ohm är ett standardvärde som ger ca 13mA.
Med 20mA så blir det 4,3 / 0,020 = 215 ohm. 220 ohm är ett standardvärde som ger ca 19½mA.

OBS, detta förutsätter att drivkretsen verkligen ger nära 5V vid en etta. TTL-logik är specad som etta = minst 2,4V (om jag inte minns fel), medan CMOS-kretsar nästan alltid ger i stort sett exakt 5V vid en etta (och i stort sett exakt 0V vid nolla).

Med den här kopplingen ska du INTE ha något basmotstånd till transistorerna. Det behöver du troligtvis annars ha, så det blir nog till och med färre komponenter.

Med den här kopplingen så kan du alltså köra in 24V direkt på anoderna på displayerna.
7V kommer falla över displayen, 4,3V över motståndet och vid 24V blir det då 24 - (7+4,3) = 12,7V över transistorerna. Effekten blir då 165 eller 250 mW så kolla att transistorerna tål den effektutvecklingen (utan kylfläns) och tänk på att de bör placeras med lite avstånd från varandra så att de inte värmer varandra.

Det fina med denna krets är att displayerna kommer lysa lika starkt vid 24V in som vid 11,3V in. De kommer lysa över huvud taget ända ned till strax över 7V, men då sjunker ljusstyrkan.
Skriv svar