Minireview av LM2596 modul från ebay.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Minireview av LM2596 modul från ebay.
Jag skulle föreslå: DE HÄR. Fem för 14USD. Det är knappt tre dollar styck - det går inte att få det billigare.....
...förutom i posten innan där de kostar hälften! 
Köpte 5 för 9, får säkert köpa fler så småningom!

Köpte 5 för 9, får säkert köpa fler så småningom!
Wtf.. för det priset var jag ju bara tvungen att beställanifelheim skrev: jag köpte dom här förut
http://www.ebay.com/itm/271112396726?
10 st för drygt 13 dollar
funkar bra
( < 9:- st )

..Frågan är ju vad jag ska med tio stycken till

Tja, de är inte speciellt dyrare än 78xx, de är bra när man har lite för hög spänning för att det ska bli vettigt att använda 78xx
Glenn: jag kan köpa dom av dig när jag använt upp mina! 

-
Stämmer nog bra det, runt 1A eller så blir den överhettad. Dioden tar stryck vid kortslutning, dess dutyfactor är ju omvänt mot switchen och framströmmen är kortslutningströmmen.rosvall skrev:Jag har provar en kina LM2596 DC-DC bra lik den på bilden i som trådskaparen visar.
Den klarade kortslutning utan problem.
Vi matade med 28 volt och försökte ta ut 3A men det gick inte alls. Redan vid 1A hand spänningen sjunkit från ca 12 till ca 10 volt!
Misstänker att den blir överhettad, blåste jag på den så steg spänningen!
Nu håller vi på att ta fram egen DC-DC converter baserad på LM2676 och kraftigare komponenter.
Edit:
Hittade en bild, körde lite led lampor som last!
De är får Ebay och lyser riktigt bra!
Ingångskondensatorn tar stryk av rippelströmmen på ingången, worst case är när Uut = 0,5*Uin och då är rippelströmmens rmsvärde ca 50% av Iut.
Dessa små kort är jättebra upp till någon ampere och gärna inte för höga ingångspänningar/utgångsspänningar, dvs hög duty cycle.
Man kan säkert sätta kortet mot en kylfläns med något isolerande mellan, lödpadden för LM2596 är väl genompläterad till andra sidan kortet för bättre värmeöverföring.
Lite data.
Uppställning:
Spänning in: 15v
Spänning ut: 5v.
Ström: olastad och 860mA resistiv last.
Ripplet minskar med den extra drossel. Däremot så är jag lite fundersam varför frekvensen är ca 100Mhz, switchfrekvensen är ju ca 100-150khz.
Uppställning:
Spänning in: 15v
Spänning ut: 5v.
Ström: olastad och 860mA resistiv last.
Ripplet minskar med den extra drossel. Däremot så är jag lite fundersam varför frekvensen är ca 100Mhz, switchfrekvensen är ju ca 100-150khz.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Köpte ett gäng jag också....passar perfekt till ett projekt jag håller på med för tillfället och priset går inte att klaga på, $7.95 inkl frakt - för 5 moduler.
Jag gjorde några enklare tester, i samtliga fall matades modulen från ett labb-aggregat med strömnegränsningen ställd på ~2A.
Mätning av rippel:
Uin = 25V, Uut = 4.95V (5V), Iut = 750mA Kanal 1 visar utspänningen, kanal 2 inspänningen. Rippel på utspänningen ~100mV. Switchfrekvensen mycket riktigt ~150kHz.
Uppförande vid tillslag, utgång obelastad:
Uin = 25V, Uut = 5.0V, IUt = 0A Kanal 1 visar utspänningen, kanal 2 inspänningen. Man ser tydligt att labbagregatet strömbegränsar. Några "spikar" på utspänningen men inget jag tycker är allvarligt.
Uppförande vid tillslag, utgång belastad:
Uin = 25V, Uut = 4.94V (5V), Iut = 1A Samma sak igen, labbagget strömbegränsar så inspänningen stiger långsamt men utspänningen stiger snabbt utan någon overshoot eller spikar.
Uppförande vid inkoppling av last, från obelastad till 1A:
Uin = 25V, Uut = 4.94V (5V), Iut = 1A Ripplet vid obelastad utgång ca 35mV. Vid inkoppling av last (1A) dippar spänningen ca 200mV för att återhämta sig helt på ca 500us och då med ett rippel på ca120mV.
Uppförande vid frånkoppling av last, från 1A till obelastad:
Uin = 25V, Uut = 4.94V (5V), Iut = 1A En "spik" på ca 200mV under ~25us
Sen lät jag den vara igång i ca 30minuter, (Uin=25V, Uut=5V, Iut=1A) och mätte temperaturen. Regulatorn: 38°C, induktorn: 41°C, dioden: 44°C. Omgivningstemp ca 22°C
Utpänningen var då 4.90V jämfört med 5.00V obelastad.
I min tänkta applikation ska modulen matas med 15-20V och ge 5V, 800mA så det känns rätt lugnt.
Till sist körde jag den med 30V inspänning och 2.5A last. Utspänningen var då 4.83V mot 5.0V obelastad och ripplet på utpänningen ca160mV. Efter ca 5 minuter började det dock lukta lite varmt, vilket hade sin förklaring, induktorn var uppe i en temp på ca 90°C så jag stängde av.
Sägas bör att en av mina 5 moduler var tämligen skamfilad, trim-potten satt på ett ben och kondingarna ser svullna ut....de andra 4 ser OK ut men jag har endast testat en av dom. Jag har tyvärr ingen ESR-meter, annars skulle jag kollat kondingarna.
Jag gjorde några enklare tester, i samtliga fall matades modulen från ett labb-aggregat med strömnegränsningen ställd på ~2A.
Mätning av rippel:
Uin = 25V, Uut = 4.95V (5V), Iut = 750mA Kanal 1 visar utspänningen, kanal 2 inspänningen. Rippel på utspänningen ~100mV. Switchfrekvensen mycket riktigt ~150kHz.
Uppförande vid tillslag, utgång obelastad:
Uin = 25V, Uut = 5.0V, IUt = 0A Kanal 1 visar utspänningen, kanal 2 inspänningen. Man ser tydligt att labbagregatet strömbegränsar. Några "spikar" på utspänningen men inget jag tycker är allvarligt.
Uppförande vid tillslag, utgång belastad:
Uin = 25V, Uut = 4.94V (5V), Iut = 1A Samma sak igen, labbagget strömbegränsar så inspänningen stiger långsamt men utspänningen stiger snabbt utan någon overshoot eller spikar.
Uppförande vid inkoppling av last, från obelastad till 1A:
Uin = 25V, Uut = 4.94V (5V), Iut = 1A Ripplet vid obelastad utgång ca 35mV. Vid inkoppling av last (1A) dippar spänningen ca 200mV för att återhämta sig helt på ca 500us och då med ett rippel på ca120mV.
Uppförande vid frånkoppling av last, från 1A till obelastad:
Uin = 25V, Uut = 4.94V (5V), Iut = 1A En "spik" på ca 200mV under ~25us
Sen lät jag den vara igång i ca 30minuter, (Uin=25V, Uut=5V, Iut=1A) och mätte temperaturen. Regulatorn: 38°C, induktorn: 41°C, dioden: 44°C. Omgivningstemp ca 22°C
Utpänningen var då 4.90V jämfört med 5.00V obelastad.
I min tänkta applikation ska modulen matas med 15-20V och ge 5V, 800mA så det känns rätt lugnt.
Till sist körde jag den med 30V inspänning och 2.5A last. Utspänningen var då 4.83V mot 5.0V obelastad och ripplet på utpänningen ca160mV. Efter ca 5 minuter började det dock lukta lite varmt, vilket hade sin förklaring, induktorn var uppe i en temp på ca 90°C så jag stängde av.
Sägas bör att en av mina 5 moduler var tämligen skamfilad, trim-potten satt på ett ben och kondingarna ser svullna ut....de andra 4 ser OK ut men jag har endast testat en av dom. Jag har tyvärr ingen ESR-meter, annars skulle jag kollat kondingarna.
Köpte ett gäng (10 st) LM2596-moduler för 84 kr inkl frakt. Uppfinningsrikedomen vad de skriver på innehållsdeklarationen är det inget fel på:
-
Det känns verkligen som att dom bara tar vad som helst helt slumpmässigt..Andax skrev:Köpte ett gäng (10 st) LM2596-moduler för 84 kr inkl frakt. Uppfinningsrikedomen vad de skriver på innehållsdeklarationen är det inget fel på: