Läsa av oljetemperatur

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Läsa av oljetemperatur

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev:Oljenivån läser man ju däremot av med en flottör i tråget, det borde egentligen alla moderna bilar ha tycker jag, men mina saabar har det inte dessvärre.
Förutom att få förvarning om att olja läcker ut på något vis - vad har man för egentlig nytta av att läsa av oljenivån? Så länge trycket inte blir för lågt (vilket väl visas tillräckligt bra med varningslampan) så är det väl egentligen ingen större fara för funktionen på motorn, eller?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Glenn skrev:Ja, det är nog YTTERST få bilar där du kan läsa av oljetryck och oljetemp från ODB, mest för att det helt enkelt inte finns sådana sensorer.

Oljetrycksgivaren är ju som hyperionx säger bara "på/av" normalt sett, och oljetemp existerar vanligen inte annat än på väldigt sportigt inriktade bilar, och då var det iaf förr inte styrdatorn som skötte detta utan det var helt separat.

Ett vanligt problem med oljetemp är f.ö att få dit givaren, oftast får man ju modda tråget så man kan gänga in den där eller liknande, brukar bli fel om man försöker tex grena ut oljetrycksgivarent ill både oljetryck och oljetemp.
Jag vet inte exakt vad som finns idag men på Sport Quattro tiden hade vi VDO oljesticka med sensor i spetsen, dessa fanns även till Saab och Volvo. Det finns kanske inte sådana mera (det är ju ett tag sedan) men de var mycket exakta och pålitliga och fick ersätta den givare som var originalmonterad i oljekyladaptern.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev:
Glenn skrev:Oljenivån läser man ju däremot av med en flottör i tråget, det borde egentligen alla moderna bilar ha tycker jag, men mina saabar har det inte dessvärre.
Förutom att få förvarning om att olja läcker ut på något vis - vad har man för egentlig nytta av att läsa av oljenivån? Så länge trycket inte blir för lågt (vilket väl visas tillräckligt bra med varningslampan) så är det väl egentligen ingen större fara för funktionen på motorn, eller?
Moderna bilar med lågfriktionsmotorer SLUKAR olja, många biltillverkare (med VAG i spetsen..) påstår att det är fullt normalt att behöva fylla på olja VARJE tankning, givetvis dyr special longlifeolja också. (långligfeolja är ett jävla otyg över huvud taget f.ö)

Oljetryckslampan tänds ju först när du saknar oljetryck, då har alltså oljepumpen sugit luft och du har inte smörjning, då kan det redan vara försent, du kan utan vidare tappa oljetryck i flera sekunder vid en kraftig sväng (typ rondell) och då kan motorn snabbt ta skada.

Oljenivågivaren varnar ju för låg oljenivå långt innan det händer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Andy skrev: Jag vet inte exakt vad som finns idag men på Sport Quattro tiden hade vi VDO oljesticka med sensor i spetsen, dessa fanns även till Saab och Volvo. Det finns kanske inte sådana mera (det är ju ett tag sedan) men de var mycket exakta och pålitliga och fick ersätta den givare som var originalmonterad i oljekyladaptern.
Jag har för mej att saab 9000 har oljenivågivare, men att man av nån korkad anledning (ekonomi ?) rationaliserade bort den på 9-5, vilken ironiskt nog kan behöva det, till skillnad från 9000 som i princip aldrig hade sådana problem :/
hyperionx

Inlägg av hyperionx »

zappen999 skrev: Tjenare! Första tempsensorn jag testade med visste jag ingenting om. Jag kokade upp motorolja och mätte resistansen tillsammans med en riktig termometer. På så vis kunde jag skapa en lookup-tabell.

Jag köpte dessa givare:
Oljetryck: http://www.ebay.com/itm/251362960044?ss ... 1497.l2648
Bränsletryck: http://www.ebay.com/itm/261260635816?ss ... 1497.l2648
Oljetemp: http://www.ebay.com/itm/261289853631?ss ... 1497.l2648

Känns väldigt gedigna och med bra kontakter. Men du kan ju rota fram vilken sensor som helst och skapa din egna "tabell" för dem om du bygger en test-rigg. Jag själv letade länge efter 2-3 pols oljetryck/temp-givare med 1/8npt som ofta används till bilar innan jag hittade dessa på ebay. Verkar fungera bra. Har inte fått igång bilen än så har bara kört tester med tryckluft osv.

Jag använde programmet Geogebra för att skapa en kurva av de värdena jag hade och tog ut alla värden för tabellen. Säg till om du behöver hjälp så kan jag ge en mer ingående guide.

Angående reaktionstiderna med filtret så borde det inte påverkas så det stör. Tror vi snackar vääääldigt lite tid.

Lysande! Dom där sensorerna ser rätt bra ut ja. Speciellt tryck-sensorerna om man jämför med dom vanliga "burkarna" som folk har till sina mätare. Det här ser ju ut som riktiga prylar.
Lite skeptisk till tempgivarn dock, 280F känns lite lågt som max på en oljetempmätare även om allt över 280F givetvis inte är direkt åtråvärda temperaturer för de flesta oljor. :P

Kanske återkommer till geogebra? när jag fått hem alla delar och lekt lite med dom.

Är det folk som sitter inne på mer info om detta så är det bara att spåna på men ska jag vara ärlig så känns det hyffsat ointressant om nån gammal citroen har oljetemp-givare eller inte. :mrgreen:
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Blev ganska mycket offtopic ja, men kul med bilintresserade folk! Samma snubbe på ebay har mer sensorer så det är bara att välja och vraka!
Skriv svar