Projekt: Luna 500 CNC konvertering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Projekt: Luna 500 CNC konvertering

Inlägg av arvidb »

swapper skrev:Det jag messa dig om var ethercat, du borde kunna få tag i de interfacen och det finns en intergration till linuxcnc som kör ethercat.

Tyckte bara det var så jäkla snygg lösning, troligen inte helt lätt att få att funka dock.
Jäkligt intressant! Troligen inte bara svårt att få att fungera, utan antagligen rätt dyrt också. Den enda fungerande IndraDrive Cs som finns på ebay.de just nu kostar €640... Kul dock att det börjar dyka upp "moderna" styrtekniker även för oss hobbyister!

Hur hittade du länken?

Intressant tråd för övrigt, som följs med intresse.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Jo det hade varit fräckt, vart lite riktat mot DAP då han har "en del" ganska fina servodrivare(sparar det bästa själv ? :) ) så att få tag i ethercat interface tror jag skulle vara en smal sak :)
Googlat/surfat runt på allt som heter linuxcnc för att försöka få en uppfattning om vad som går att göra och då hittade jag den filmen.

Kul att infon uppskattas, skall försöka posta lite mer i detalj.

idag fick jag BT30 hållarna jag köpte på smaskins fyndavdelning (med gratis frakt vid order över 500kr)
Då hållarna inte kostade mer än på ebay kändes det bra att kanske få ett hack upp i kvalité.
Totalt 3 st Weldonhållare 2 st 12mm och 1 st 16mm
Om någon har BT30 prylar att sälja kan jag vara intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hur går det med elskåpet? :) (Apropå min tråd om elskåp till fräs.) Hur har du löst jordning och skärmning? Hur har du löst kabelgenomföring? Har du kontaktdon på kablarna någonstans, i så fall var och varför?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Hej
Läste precis din tråd med stort intresse, skäms dock lite över mitt skåpsbygge då jag inte direkt har den erfarenheten eller planeringen/tålamodet som alla andra verka ha.
Troligen får jag bygga om något när jag inser att det inte funkar. :)

Men översiktligt är planen att det blir en semi fast installation mot fräsen i sig.
Encoderkablag och ström för servona (4 st totalt 8 kablar) kommer jag försöka dra i ett flexibelt kabelrör.
Detta då encoderkablaget är special och jäkligt jobbigt att splitta/göra om då de redan har kontakter monterade på sig.
i de fall där det inte är medlevererad kabel har jag satt skärmad "ölflex" t.ex. till kinaspindeln från frekvensaren.
Jordning kör jag en jordkabel till varje enhet till jorden som sitter i plinten.
En av servodrivarna har ett externt avstörningsfilter på inkommande, och frågan är om inte det stora kollmorgen steget har inbyggt avstörningsfilter i drivstegsmodulen.
24V matningen har avstörningsmojäng på inkommande (fanns i skåpet jag skaffade då det var beg)

För nödstop använder jag XLR kontakter som sitter direkt i skåpet.

För ändlägen, probe, och allt sånt har jag införskaffat 24P kontakter (finns bild på dessa tidigare i tråden)
Köpta på ebay och ett helsike att lödda, hylsorna var en livräddare där.
36V matningen och step/dir som går upp är för drivning av 4e axel.
36v kommer jag plocka ut i ett litet skåp som sitter monterat på fräsen med hjälp av speakon kontakter.
4e axeln kommer då ha en kabel för ström och en för steg+riktning.

Här är min förteckning på vad jag skall dra i 24 ledarkabeln.

Kod: Markera allt

Kabelnr	kontakt	area	från enhet	Grupp	pin	funktion
1	24P 	0,75				estop chain 
2	24P 	0,75				estop trigger
3	24P 	0,75				A axis dir 
4	24P 	0,75				A axis step 
5	24P 	0,75				probe
6	24P 	0,75				touch off plate
7	24P 	0,75				laser
8	24P 	0,75				Tool orientation
9	24P 	0,75				temperature
10	24P 	0,75				
11	24P 	0,75				x axis home
12	24P 	0,75				y axis home
13	24P 	0,75				z axis home
14	24P 	0,75				x axis limit +
15	24P 	0,75				y axis limit +
16	24P 	0,75				z axis limit +
17	24P 	0,75				
18	24P 	0,75				12v
19	24P 	0,75				24v
20	24P 	0,75				36v
21	24P 	0,75				gnd
22	24P 	0,75				12v
23	24P 	0,75				5v
24	24P 	0,75				36v
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Själv så känner jag mig lite chockad över hur dyrt detta med elskåp verkar kunna bli. Jag menar, hur svårt kan det vara att dra en kabel genom en plåt? :) Det hade jag inte räknat med från början, och jag börjar nästan önska att jag inte hade tagit upp det i tråden, och levt i ovisshet istället. Nåja, vi får se vad det blir av det hela. Gissningsvis kommer jag också att få göra om saker, men någon gång måste man ju sätta igång också - det går inte att planera i evighet om man vill komma någonvart.

Har du tips på något bra ställe där man kan handla ölflex?

Inte alls en dum idé att dra en mångpolig kabel på det där sättet för "kringfunktioner". Har du länk till säljaren av kontaktdonet?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ja det springer iväg snabbt på de små detaljerna. Bara 50p kontakterna till yaskawa stegen kostar typ 200kr på elfa. Kollmorgen stegen är bra där de har vanliga dsub som kostar 20kr.
Även därför jag kör med bef kontaktdon hela vägen in till drivarna.
Har försökt skaffa det mesta beg eller på ebay. Nytt industriklassat i sverige är inte aktuellt för mig iaf.
Något som var svårt att hitta var plintar, nya plintar kostar massor.
Hade tur och köpte skåp med plintar och 24v trafo redan i.

Dessa donen var det jag köpte.
http://m.ebay.com/itm/400675834351?nav=SEARCH

Ölflex har jag faktiskt hittat på skroten och betalat kg priset för kabel.
Vet inte vad 5 ledad skärmad ölflex kostar men jag gissar att kg priset är bättre :)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Testkörde z axeln 5m/min

Edit: felskrivning var z inte x axeln...
Senast redigerad av swapper 4 april 2014, 08:30:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det där ser annars mest ut som Z-axeln? :)

Grattis till skrotfyndet! Runt 100-150 kr/m + moms verkar man få betala för 4-ledad kabelkedjekabel i alla fall.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ja där ser man, inte posta för sent.
Klart det är z axeln :)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Tog idag tag i att få spindeldriften OK då mitt förra försök inte blev något vidare.

Valde att försöka mig på att gjuta en bussning direkt på spindeln i aluminium.
Detta då är "splines" längs spindeln och för att göra något med dessa på insidan är inte så lätt.
Att fräsa dem går inte och att borra blev inte bra då det blev för glappt(det jag försökte tidigare)

Smälter alu i el-ugnen.
1.JPG
Riggat med oljesand och ränna för att komma till med smältdegeln som är ganska stor.
Toppen på spindeln kletade jag in i gipsskivelim, antar att det bara är gips...
Detta för att få lite krympmån så det går att dra av från spindeln, utan detta gick det inte (provade en gång utan och fick skära bort bussningen)
2.JPG
Drar av bussningen efter gjutningen.
Har innan denna bild haft hela spindeln i svarven för att få bort ojämnheterna så att avdragaren skall dra jämt.
3.JPG
Efter lite puts med filen på insidan och svarven på utsidan.
Skären för tandremshjulet gjordes med den moterad på spindeln.
Markerade hur den var moterad på spindeln för att rungången skall bevaras.
4.JPG
Blir nog OK, limmat med skruvlåsning mellan tandhjulet och bussningen.
Låsskruvarna längst upp går direkt mot spindeln och inte mot bussningen.
5.JPG
Klart!
Testkörde lite och nu finns det hopp om att kunna köra med den.
Dock blir det lite jobbiga ljud ifrån den befintliga splinesbussningen som sitter inne i huvet.
De som gjort liknande har satt sättskruvar i dessa för att bli av med ljudet.
Får se hur jag gör där men testkörde i 5400rpm (verkade vara max vad motorn ville ge)
6.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

:bravo: smart gjutning! Hoppas det fungerar.
DAP

Inlägg av DAP »

Shit vad coolt.

Hur ser din ugn ut?
Vad är det för kvalite på aluminiumet du smälter ner?

Såg du min fråga på föregående sida om pulserna och vad du tror om detta?

Ser framimot fortsättningen på detta :shock:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fränt, det kanske är dig jag ska börja beställa aluminiumrör av när jag bygger antenner? ;)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

DAP skrev:Ok, men korten klarar av 4Mhz då på ingångarna antar jag enligt din förklaring.
Jag har ej koll på nu hur mycket pulser mina skalor skickar ut det enda jag vet är att mina EXE boxar x upp det med 25 fr att få bättre upplösning.

Hittade min gamla uträkning
Med mina EXE boxar så får jag 5000pulser / mm och kör vi typ 4 meter / min så blir det
5000 x 4000 / 60 sec = 333 333hz

Så enligt det så borde det ju inte vara några problem med 4Mhz ingångarna eller jag tänker fel här?
Så jag borde kunna använda exakt samma kort som du har köpt.
Har något av dom korten även puls utgång eller det är bara analoga utgångar och sen puls ingångar?
Mest för att 4'e axeln kommer jag styra med pulser och kanske även spindeln men jag antar att du gör nåt likvärdigt?

Ja jag har kollat en hel del på det med Ethercat som interface men jag tror nog att det är väldigt hög tröskel att få linux systemet att lira med den drivern som behövs och hur man konifgurera upp hela systemet.
Men det hade helt klart varit det bästa och då får man även distributed clocks och då brukar synkningen mellan axlarna vara under 1 us så inget lagg där direkt :shock:

Fräsen kommer bli med mina Sigma 5 drivsteg som har puls / analog styrning.
Sen vad jag använder till min svarv får vi se senare :-)

Lycka till
Kul med feedback!

Om jag förstått mesa manualen rätt så läser den kvadratursignalen på både upp och nerflanken på varje puls.
i pncconf (programmet man prog mesakortet med) så är det hårdkodat "x4" där man matar in antal ppr man har på encodern.

Så med det borde du få (5000 x 4 x 4000) / 60 sec = 1,333 mhz ?
Obs matte är inte min starka sida!
Men de skall klara 4mhz om du inaktiverar filtret och ännu mer tydligen om man tweakar så du borde vara inom gränsen utan problem.
Min plan är att köra även spindeln +-10v då Mesa 7i77 har gott om utgångar för detta (6 encoder + analog ut)
Och min 4e axel om det går kommer även den blir analogstyrd, går inte det blir det en pinne ifrån en paralellport för att skicka pulser till denna.
Det finns inga utgångar för pulser på 7i77 men du kan köpa till kort som har stöd för detta och i sammanhanget är det inte några stora summor.
Kan du inte köra 4e axeln analogt med?

Kom dock att tänka på att du egentligen har dubbla encoders (spindel + skalor) vilka du helst vill få in i linuxcnc så att den kan ta in båda dessa och göra ett medelvärde.
Har för mig att det kan bli problem att köra bara på skalorna då du kan få problem med "hunting" såg någon post om att man tar inputen från båda encoders och samkör de i en och samma PID regulator och får ut ett värde baserat på detta. Du borde läsa på om det så du inte får problem med skalorna.
Och kör du då med dubbla encoders per axel så fyller du ett 7i77 (har 6 encoder ingångar) och får då hitta styrningen av spindel och 4e axel på annat sätt.
Mesa har dock andra sorters kort som klarar mer tror jag.

Kan du inte köra 4e axeln på ethercat iaf ? :)
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?EtherCatDriver
Så slipper du steg+riktning kort å sånt, bara en TP-Kabel och ström....

Min ugn finns lite bilder på här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... n&start=45

sm2wmv:
Tror jag har svårt att tävla med extruderade alurör :)
Du har väll några hundra meter i luften...
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Fick min "Mach3" pendant att fungera med linuxcnc

Drivern:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... PG_Pendant
Ja kör med layout2 för keymapping.

Dock en bugg där jag inte kan ändra skalningen i enheten utan måste hårdkoda det i HAL.
Får fixa nån knapp som cyklar mellan olika skalor.

För tillfället kämpar jag med att få rätt på spindelstyrningen +-10V med encoderåterkoppling.
Väldigt lite exempel om detta när jag sökt.
Skriv svar