Nu har jag införskaffat likadana flaskhållare med dispar, Men till min kommer det bara bli för 5 st flaskor, samt 3 st "slödricka"gunne skrev:Annars brukar ju godsakerna komma i en genomskinlig behållare:
Automatisk Whiskybar
Re: Automatisk Whiskybar
Jag köpte dom på http://www.vega-direkt.se/bar-vin/flaskhallare.html
Lite dyra, men kommer att fylla mina behov
Lite dyra, men kommer att fylla mina behov

Ja det får man se.
Nu har jag klippt till plåtarna och bitarna till ramen så nu ska det bara svetsas ihop. Gejderhistorien är också klar.
Bilder kommer när jag svetsat ihop den.
Det lilla dilemmat jag har nu är hur jag ska få till den lyftande rörelse som ska öppna ventilen på flaskhållaren (rörelse 40mm).
Dilemma 2 är om jag ska ha en stegmotor till drivning av gejder eller om jag ska ha en vanlig 24 voltsmotor med växel som positionerar på givare
Styrningen ser ut att bli en S7-300 PLC med Siemens MP277 8" Toutchskärm. Skulle vara trevligare med lite mindre klumpigt men har inget annat hemma som skulle passa
Nu har jag klippt till plåtarna och bitarna till ramen så nu ska det bara svetsas ihop. Gejderhistorien är också klar.
Bilder kommer när jag svetsat ihop den.
Det lilla dilemmat jag har nu är hur jag ska få till den lyftande rörelse som ska öppna ventilen på flaskhållaren (rörelse 40mm).
Dilemma 2 är om jag ska ha en stegmotor till drivning av gejder eller om jag ska ha en vanlig 24 voltsmotor med växel som positionerar på givare

Styrningen ser ut att bli en S7-300 PLC med Siemens MP277 8" Toutchskärm. Skulle vara trevligare med lite mindre klumpigt men har inget annat hemma som skulle passa

- Krille Krokodil
Ett RC-servo med 20 mm arm till att öppna ventilen kanske...
Det eländiga ljudet från en stegmotor är kanske en effekt du önskar? DC hade jag tagit,
det är väl inte noggrannare än att du kan ha en brytare för referenskörning vid uppstart
och sedan positionera med en pulsgivare på motorn eller en reflexsensor på vagnen.
Det eländiga ljudet från en stegmotor är kanske en effekt du önskar? DC hade jag tagit,
det är väl inte noggrannare än att du kan ha en brytare för referenskörning vid uppstart
och sedan positionera med en pulsgivare på motorn eller en reflexsensor på vagnen.
Nån här som kanske har ett sådant RC-servo till salu.
Tror jag har en DC motor som man kan använda sig av till positioneringen av gejdern. Gäller bara att komma på hur jag ska få till drivningen på den.
Samma som länken fast med växellåda.
http://www.bertda.com/Companies/Dunkerm ... E%2040.pdf
Tror jag har en DC motor som man kan använda sig av till positioneringen av gejdern. Gäller bara att komma på hur jag ska få till drivningen på den.

Samma som länken fast med växellåda.
http://www.bertda.com/Companies/Dunkerm ... E%2040.pdf
Det ska gärna gå lite långsamt, men solenoid är ju ett alternativ, jag har en väldigt liten pneumatisk linjärcylinder jag funderade på, men då måste man ju ha tryckluft
Flaskhållarna är ju inte speciellt dyra med tanke på listpriset på din PLC och pekskärm 

Jag vet, men både PLC´n och skärmen kommer från utskrotade maskiner .
Samlat på mig en hel del sånt, det kan ju komma till användning nån gång.
Samlat på mig en hel del sånt, det kan ju komma till användning nån gång.
kylskåpskompressor med tank och tryckvakt låter inte mycket, pneumatik e nog enklast å lösa.
- ochkl0620
- Kontakt:
Hur ser centrallåset ut på en bil med pneumatiskt sådant? Har aldrig kollat det. Kan ju vara intressant, billigt på skroten.
Liten uppdatering på mitt lilla bygge.
Färdig med ramen och börjar med elen.
Allt är i rostfritt och aluminium.
Färdig med ramen och börjar med elen.
Allt är i rostfritt och aluminium.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.