Elskåp till fräs
Re: Elskåp till fräs
Aha. De jag har erfarenhet har haft skruvanslutning (och som sagt har 220-230V AC körts genom dem). De har varit tvåradiga med 16 eller 24 poler.
arvidb/
Borde fungera bra till fräsen, du kan ju skaffa ex. vinklad chassidon och kabeldon. Sätt chassidonet på sidan av elskåpet riktat neråt och anslut motorerna med kabeldonen. Plast på bilden men det finns i metall.
Borde fungera bra till fräsen, du kan ju skaffa ex. vinklad chassidon och kabeldon. Sätt chassidonet på sidan av elskåpet riktat neråt och anslut motorerna med kabeldonen. Plast på bilden men det finns i metall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ah, nedåtvinklat chassiedon på sidan av skåpet blir ju riktigt bra!
Vad är det fär gänga som gäller för kabelgenomföringen - PG11 eller M20?
Edit: Alltså, dessa kontaktdon finns med antingen PG11 eller M20, och jag undrar vilket som är "standard" (och alltså lättast att hitta billiga EMC-kabelgenomföringar till).
Vad är det fär gänga som gäller för kabelgenomföringen - PG11 eller M20?
Edit: Alltså, dessa kontaktdon finns med antingen PG11 eller M20, och jag undrar vilket som är "standard" (och alltså lättast att hitta billiga EMC-kabelgenomföringar till).
PG-gäng på tätningar började fasas ut för några år sedan (10 år sen?), all ny elmatrial brukar ha M-gäng.
Gör egentligen detsamma för det går oftast att få tag på tätningar i både M och PG eller så finns det övergångar men M-gäng är den nya standarden så det är väl lika bra att köra med det.
Gör egentligen detsamma för det går oftast att få tag på tätningar i både M och PG eller så finns det övergångar men M-gäng är den nya standarden så det är väl lika bra att köra med det.
Vad är det egentligen för skillnad mellan dessa kabelförskruvningar: 55-188-37 och 55-188-54? Den första har en insats som passar smalare kablar (som de jag kommer att använda), den andra är "EMC-anpassad". Jag kan dock inte se i databladet vad som utgör EMC-anpassningen. Kan man få till hyfsad skärmning med den första, genom att t.ex dra skärmen tillbaka runt klämringen?
Datablad:
För övrigt så såg jag igår när jag tittade på typskylten på mitt elskåp att Rittal ju är ett tyskt företag. Jag hade fått för mig att det var svenskt av någon anledning. Självklart måste man ju då kolla om skåpet finns billigare i Tyskland! En liten googling gav http://www.elektro-wandelt.de som säljer skåpet för €133,66 + €16,90 i frakt inom EU upp till 30 kg. Så där gjorde jag en riktigt dålig affär som köpte skåpet från elnu för nästan 1000:- mer!
Minnesanteckning: kolla alltid om saken jag vill köpa går att få tag på från Tyskland.
Datablad:
För övrigt så såg jag igår när jag tittade på typskylten på mitt elskåp att Rittal ju är ett tyskt företag. Jag hade fått för mig att det var svenskt av någon anledning. Självklart måste man ju då kolla om skåpet finns billigare i Tyskland! En liten googling gav http://www.elektro-wandelt.de som säljer skåpet för €133,66 + €16,90 i frakt inom EU upp till 30 kg. Så där gjorde jag en riktigt dålig affär som köpte skåpet från elnu för nästan 1000:- mer!
Minnesanteckning: kolla alltid om saken jag vill köpa går att få tag på från Tyskland.
Aldrig använt den undre typen men jag kan tänka mig att man viker skärmen över kanten på plastinsatsen och sen trycks den fast mot anhållet i botten av tätningen som inte finns på den andra typen. Dom EMC-tätningar jag använt har haft som en spiralfjäder lindad runt kabeln under tätningsmuttern som jordat ner skärmen.
Skärmen läggs enl. röd markering. England eller Tyskland, ev Polen. Man kollar vad man vill ha i svenska butiker och handlar från utlandet, tragiskt men vad gör man inte för att komma billigt undan.
Skärmen läggs enl. röd markering. England eller Tyskland, ev Polen. Man kollar vad man vill ha i svenska butiker och handlar från utlandet, tragiskt men vad gör man inte för att komma billigt undan.
Hmm... det kanske får bli så att jag köper en av EMC-typen också bara för att se hur det är tänkt att funka.
Visst måste det funka bra att kontaktera denna jordfläta 55-088-25 med dessa ringkabelskor 48-293-62?
Edit: och visst bör jordflätan ovan vara OK för jordning av dörr, skåp och montageplatta? Lite osäker på arean (men kommer ändå knappast att gå upp i storlek p.g.a. kostnaden).
Visst måste det funka bra att kontaktera denna jordfläta 55-088-25 med dessa ringkabelskor 48-293-62?
Edit: och visst bör jordflätan ovan vara OK för jordning av dörr, skåp och montageplatta? Lite osäker på arean (men kommer ändå knappast att gå upp i storlek p.g.a. kostnaden).
Nja... jag behöver ju tre stycken, en vardera från montageplatta, dörr och skåp till samlingsskena. Dessutom med olika mått på hålen (M8 resp M6).
Kör på biltemas, de är pressade i änden med ett hål, så du slipper mickla med att få in flätan i kabelskorna.
Det följer för övrigt med en liten liten metallgrunkai din RITTAL-låda, stor som ett tändstickshuvud, den är till för att sätta på bottenflänsen, så att du får en garanterad jordkontakt mellan flänsen och själva skåpet.
Det följer för övrigt med en liten liten metallgrunkai din RITTAL-låda, stor som ett tändstickshuvud, den är till för att sätta på bottenflänsen, så att du får en garanterad jordkontakt mellan flänsen och själva skåpet.
Tack Seroster, jag tittade på den där grunkan och kliade mig i huvudet ett tag innan jag la undan den.
Jag funderade på att skrapa bort färgen från kanten på bottenflänsen samt från skåpet, så att jag får kontakt lite mer runt om (åtminstone vid varje skruv).
Och vad gäller jordfläta så är det redan beställt från Elfa nu, så det får väl bli den, om det inte visar sig helt omöjligt att få in den i kabelskorna. (Jag har inte heller direkt vägarna förbi Biltema; det är lite halvkrångligt att ta sig dit.)
Jag har för övrigt hittat en del intressant att läsa om EMC/EMI:
ILMEs info om EMC
Rapport från Elforsk om frekvensriktare, inkl EMC
Drivteknik om EMC i apparatskåp
Har dock inte beställt kontaktdon, kabelgenomföringar, jordskena och klämmor ännu. Det får mogna lite först.

Och vad gäller jordfläta så är det redan beställt från Elfa nu, så det får väl bli den, om det inte visar sig helt omöjligt att få in den i kabelskorna. (Jag har inte heller direkt vägarna förbi Biltema; det är lite halvkrångligt att ta sig dit.)
Jag har för övrigt hittat en del intressant att läsa om EMC/EMI:
ILMEs info om EMC
Rapport från Elforsk om frekvensriktare, inkl EMC
Drivteknik om EMC i apparatskåp
Har dock inte beställt kontaktdon, kabelgenomföringar, jordskena och klämmor ännu. Det får mogna lite först.
Sen vill jag ju påstå att det är svårt att INTE få en god jordkontakt till flänsen med tio skruvar, drar man dem till bottenläget så går de genom flänsens lack ;P
Beror lite på vilka skruv som levererats, ibland är det skruv som inte går att dra i botten och då är det inte säkert att färgen skrapats bort.
Kan varit till ett annat skåpfabrikat dom skruven levererades med, kommer bara ihåg att jag tyckte det var smart konstruerat så att flänspackningen inte trycktes ihop helt.
Men åandrasidan så är nog inte plåtblecket så säkert heller när det gäller fullgod kontakt.
Kan varit till ett annat skåpfabrikat dom skruven levererades med, kommer bara ihåg att jag tyckte det var smart konstruerat så att flänspackningen inte trycktes ihop helt.
Men åandrasidan så är nog inte plåtblecket så säkert heller när det gäller fullgod kontakt.
Fast det plåtblecket är taggigt som sören.
Rittals skumgummipackningar ser bedrövliga ut om man lossar flänsen igen ;P
Rittals skumgummipackningar ser bedrövliga ut om man lossar flänsen igen ;P
I helgen fick jag iordning alu-plattan för plan 2, och lite kablar till servodrivarna. Så här ser det ut nu:
Det ska in en tredje kabel på varje kontaktdon, som kommer att gå till kortet med plintar till vänster (servo enable och ändlägesindikering). De som redan är inkopplade är torque ref och velocity ref (mörkgråa kabeln, båda är kopplade till samma +/-10 V-utgångar på Mesakortet), och enkoderutgång (ljusgråa kabeln). Kabeln är vanlig skärmad Cat5e (F/UTP).
Om man är högerhänt och vill skruva fast kablar i Mesa-kortet utan att plocka loss plintarna så är det bra att montera kortet upp-och-ner (som jag har gjort), så att man kan skruva med höger hand.
Nödstoppskretsen funkar för övrigt som den ska.
Det kommer att bli riktigt bra sedan tror jag, om jag binder upp kablarna med vaxtråden som jag fick av Magnus_K!Det ska in en tredje kabel på varje kontaktdon, som kommer att gå till kortet med plintar till vänster (servo enable och ändlägesindikering). De som redan är inkopplade är torque ref och velocity ref (mörkgråa kabeln, båda är kopplade till samma +/-10 V-utgångar på Mesakortet), och enkoderutgång (ljusgråa kabeln). Kabeln är vanlig skärmad Cat5e (F/UTP).
Om man är högerhänt och vill skruva fast kablar i Mesa-kortet utan att plocka loss plintarna så är det bra att montera kortet upp-och-ner (som jag har gjort), så att man kan skruva med höger hand.
Nödstoppskretsen funkar för övrigt som den ska.