Elskåp till fräs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Elskåp till fräs

Inlägg av arvidb »

Jag sitter och försöker planera layouten i styrskåpet till min fräs och inser att detta är lite av en konstart.
DSC_4084-el.jpg
* Hur brukar man göra när olika komponenter har väldigt olika höjd på skruvanslutningarna? T.ex. ska elen till servoförstärkarna (230 VAC) gå genom kontaktorerna. Är det vettigt att montera DIN-skenan för kontaktorerna upphöjt så att de kommer på samma höjd som servoförstärkarna?

* De svarta kontaktdonen som syns på vänstra servoförstärkaren sticker rakt ut. Hur drar man kablarna från dessa på vettigt sätt?

* 230 VAC ska dras till åtminstone sex olika förbrukare. Vad använder man för komponent för att fördela inkommande el? Nåt slags sammankopplad kopplingsplint (men vad kallas dessa)?

* Skåpet kommer att anslutas via vanlig stickpropp. Bör jag ändå ha huvudbrytare och/eller säkringar?

* Tips på kontaktdon för nätspänning 6A peak (sekunder) / 2A kontinuerligt, 4 poler? Behövs chassiehonor och kabelhanar och ska "klicka" på plats (inte kunna glida ut bara genom dragkraft).

* Är det någon som har DIN-skenor och kabelrännor över som den vill sälja? :)

Edit: Trådrubrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av arvidb 21 februari 2014, 06:00:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Planering av elskåp till fräs

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev:* 230 VAC ska dras till åtminstone sex olika förbrukare. Vad använder man för komponent för att fördela inkommande el? Nåt slags sammankopplad kopplingsplint (men vad kallas dessa)?
Är det en potentialfördelningsmodul (typ ELFA: 48-370-28) som jag behöver?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Man kan aldrig ha för mycket säkringar, och tänk på att allt kablage ska vara RK, alltså mångtrådig koppar, detta för att EK och FK kan vibrera sönder i ett apparatskåp.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Till de flesta fabrikat av radplintar (som sitter på DINskena) så finns det överkopplingar som kopplar ihop flera poler. Weidmullers heter WQV följt av area för plinten och antal poler.

Jag har allt smått och gott du behöver men det är i Umeå det.

Protte
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du ska inte lyfta upp kontaktorerna.
Kabelkanalerna ser väldigt små ut,
jag skulle lagt en kanal mellan varje rad prylar och sen en på höjden längs ena sidan.
Är det inte bara att sy ihop 230v matningen från säkringen till punkt ett som ska ha 230v vidare till nästa och så vidare? Saker som drar mycket ström har väll endå en egan säkring och till säkringarna finns det fördelningsskenor.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Härligt med många intressanta svar! Jag måste iväg till jobbet nu men sedan tror jag nästan att jag får ta och skriva ihop en inköpslista med allt som behövs...

Vad gäller säkringar: Jag har tre servoförstärkare modell SGDA-04 och en modell SGDA-08. Dessutom håller jag öppet för en A-axel i framtiden också vilket betyder en servoförstärkare till. Data för dessa är:

* In-rush current 35 A (SGDA-04), 70 A (SGDA-08)
* Continuous output current 2,6 A (SGDA-04), 4,4 A (SGDA-08)
* Max output current 8,0 A (SGDA-04), 13,9 A (SGDA-08)
* "MCCB or Fuse Power Capacity per Servopack": 0,75 kVA/9 A (SGDA-04), 2,2 kVA/ 16 A (SGDA-08). (Rated A: 2 s or more @ 200 %, 0,01 s or more for 700 %.)

Jag tänkte starta varje förstärkare separat eftersom säkringarna hemma med stor sannolikhet löser ut av strömspiken annars (dvärgbrytare C10). Om säkringen sedan löser ut under gång så får jag väl dra en förlängningssladd från ett annat uttag på en annan säkring och köra SGDA-08 separat.

Det känns lite onödigt att använda en C10-säkring per förstärkare i skåpet med tanke på att de sedan ändå alla sitter på samma C10-säkring i centralen... ? Fast iofs, med dubbla säkringar så kan jag ju avgöra efter att de löst ut om det var p.g.a. överlast eller om det var p.g.a. att en specifik förstärkare är felaktig. Hmm...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

AndLi skrev:Kabelkanalerna ser väldigt små ut
Hehe, jo de på bilden är väl 15x15 eller nåt sånt. De ska bytas ut! Kanske 25x40 är lämpligt?
H.O

Inlägg av H.O »

Kabelkanaler, likt såväl apparatskåp som hårddiskar tenderar att vara antingen nya eller fulla... Ta så stora kanaler du kan.

Är dina motorer "max" vad servona klarar? Om du har mindre motorer så drar ju servona mindre ström och då kan du ju säkra de lägre.
En mjukstart borde lösa problemet med att säkringarna eventuellt löser vid tillslag, men det kanske är enklare att "sekvensstarta" dom.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

SGDA-04 är gjord för 400 W servon. På två av dessa kommer jag att köra 200 W servon istället vilket begränsar både toppström och kontinuerlig utström på dessa till 2.0 A. I övrigt kör jag matchade motorer.

Edit: Fast om jag ska använda individuella säkringar till dessa så dimensionerar jag dem nog efter maxlast, d.v.s. 10 A för SGDA-04 och 16 A för SGDA-08.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns klart klenare säkringar än 10A för DIN-skena.

Tips: Åtminstone fabrikat Hager (tillverkar bl.a. automatsäkringar, huvudbrytare, jordfelsbrytare å sånt för DIN-skena) uppfyller IP20 utan något lock (men i praktiken kan man inte ha t.ex. en elcentral hemma utan lock eftersom de anslutna kablarna inte är dubbelisolerade). Även om det kanske inte är okej att anse fräsen "ofarlig" med ström på och skåpet öppet så är det alltid en fördel att minska riskerna.

Nedanstående är bara teoretiska tankar från min sida, jag har ingen erfarenhet av att faktiskt bygga styrskåp (mer än det lilla jag hempulat på egen hand utan att någon annan sett / verifierat att det blivit rätt).

Även om det kanske inte är absolut nödvändigt då utrustningen är skyddsjordad så tror jag att det är en bra idé att använda dubbelisolerad installation för nätspänningen. RK brukar rekomenderas men kolla upp om den typ av treledad plastisolerad kabel som används för t.ex. skyddsjordade skavsladdar är okej att använda här - sannolikt är den okej eftersom den kabeltypen förs in i andra typer av apparater (som t.ex. elverktyg). Även om 1,0mm2 räcker för 6A så skadar det väl inte att ta 1,5mm2 med en gång så är kabeln garanterat inte för klen.

Det kan antagligen vara en bra idé att dra 230V-ledningarna separerade från lågspänningsledningarna.

Jag ser kylflänsar på minst en burk på bilden. Det borde vara det som verkligen avgör hur grejerna placeras. I andra hand kanske det är läge att montera burken med "uppstickande" anslutningar så att "uppsticken" sitter närmast ena sidan, så att de inte är så mycket i vägen. EDIT: ser nu att det är flera burkar med uppstickande kablar, alla kan ju inte placeras längs en sida...

Om du inte ska ha en tydlig "in/utgångar-sida" och en tydlig "skåpets egna grejer"-sida av den långa kopplingsplinten så kan det kanske vara läge att montera grejerna på två sidor av kopplingsplinten. Eller så är det en dålig idé :wink:
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, visst finns det "mindre" automatsäkringar för normkapsling / DIN-skena. Har använt ner till 1A själv.
Jag förtstår inte riktigt hur en servo-drive specad för en 400W motor ska behöva säkras med 10A när den matas med 230V.... Men om det är vad som rekomenderas så är det väl så. Säkra var och en med 10A, då är det mindre risk att du blir tvungen att öppna skåpet och återställa dom :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag tror att det har att göra med strömstöten vid påslag. Dessutom är det 400 W mekanisk effekt kontinuerligt och med 300 % peak under några sekunder.

Sen blir det kanske som sagt svårt att utnyttja detta med tanke på 10 A-säkringarna i normcentralen hemma...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

För att sammanfatta det hela så långt:

Är det vettigt att montera DIN-skenan för kontaktorerna upphöjt så att de kommer på samma höjd som servoförstärkarna?
AndLi skrev:Du ska inte lyfta upp kontaktorerna.
Ok, det verkar även stämma med de bilder på de "electrical cabinets" som jag har googlat fram. Dock undrar jag: i normcentralen hemma sitter DIN-skenan några centimeter upp i luften så att det går att dra kablar under den (så har de gjort t.ex. mellan huvudbrytare och jordfelsbrytare). Det verkar himla smidigt faktiskt. Är det helt okänt för er som t.ex. jobbat med elskåp?

Vad använder man för komponent för att fördela inkommande el? Nåt slags sammankopplad kopplingsplint (men vad kallas dessa)?
Här har jag ju fått flera alternativ: radplintar med överkopplingar, dvärgbrytare med fördelningsskena, och så hittade jag ju "potentialfördelningsmodulen" ovan.

Skåpet kommer att anslutas via vanlig stickpropp. Bör jag ändå ha huvudbrytare och/eller säkringar?
Inte nödvändigt som jag förstår det, men kan vara trevligt!

Det får nog bli till att se vad som går att skrapa ihop som "surplus" helt enkelt! prototypen verkade ju ha en del grejer att sälja så det blir pm till honom, så får vi se vad det blir!

H.O skrev:Kabelkanaler, likt såväl apparatskåp som hårddiskar tenderar att vara antingen nya eller fulla... Ta så stora kanaler du kan.
Hehe, I see what you mean. Jag trodde t.ex. att jag skulle klara mig med ett skåp på 600x600, men det blir nog till att gå upp till 760x760 (Rittal AE blir det nog om inget mer lämpligt dyker upp). Vad gäller kabelkanaler så tänker jag mig att hellre än en jättekanal så kanske det är bättre att lägga två "lagom" bredvid varandra? Mer flexibelt och bättre ordning så kanske?

Än en gång, tack alla för alla råd och kommentarer!

Och en fråga till: kontaktorerna kommer att bryta nätspänning, men styrspänningen är 24 VDC. Är det OK ur elsäkerhetssynpunkt att dra dessa kablar i samma kanal? (Jag är medveten om att matning och servodrivkablar är "störande" och kommer att separera dessa så långt det är möjligt från annat kablage.)

Och en till: Tillverkaren Yaskawa rekommenderar att man sätter nätfilter på matningen till servodrivarna. Jag lutar åt att fuska här och skippa det, mycket för att det verkar vara en djungel med olika typer av filter etc, och dessutom en dyr djungel. Hur dumt är detta (att fuska)?

Så här ser det ut i servoförstärkarmanualen:
filter-screenshot.png
Det rekommenderade nätfiltret är en Tokin Corp LF-210 per SGDA-04. Så här ser det filtret ut (från tillverkarens datablad):
Tokin-LF-210-screenshot.png
Om någon har mer info/råd angående detta och/eller passande filter över och vill sälja så blir jag glad!

Vad gäller kontaktdon så hittade jag dessa på ELFA:
Apparatuttag 3p+E, CA 3 GD 44-031-01 72:-/st
Kabelstiftdon 3p+E, CA 3 LS 44-030-90 90:-/st

Det blir 810:- för 5 par vilket svider rejält, men finns det bättre alternativ?

Kabel RK Radox 125 halogenfri 55-404-63 11,98:-/m
DIN-skena 48-089-40 85,88:-/2 m
Slitsad kabelkanal 25x50 36-494-24 87,75:-/2m

Dyr hobby detta! :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag är också lite nyfiken på varför man inte skulle kunna lyfta upp skenan för, exempelvis, kontaktorerna om man vill det. Man skall naturligvis se till att skenan får ordentlig elektrisk förbindelse med skyddsjord.

Visst kan du ha två kanaler i ställer för en större om du vill det. Personligen tycker jag det ser "eftermonterat" ut. Precis som att den första inte räckte - vilket den ju aldrig gör....

Kontaktdonen tycker jag ser vettiga ut och inte så fruktansvärt dyra som vissa andra - men visst drar det iväg. Jag har tyvärr inga bättre/billigare att tipsa om.

Visst kan du ha styrspänning och nätspänning i samma kabelkanel men jag TROR att all kopplingstråd skall vara specad för den högsta spänningen. (Det har jag dock fuskat med själv....)

Behöver du ha halogenfri kopplingstråd? 55-331-38 är en PVC-isolerad kopplingstråd som är lite billigare (under halva priset för 100m).
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Behöver halogenfritt gör jag ju inte, men om jag ändå köper nytt så...
Skriv svar