För att sammanfatta det hela så långt:
Är det vettigt att montera DIN-skenan för kontaktorerna upphöjt så att de kommer på samma höjd som servoförstärkarna?
AndLi skrev:Du ska inte lyfta upp kontaktorerna.
Ok, det verkar även stämma med de bilder på de "electrical cabinets" som jag har googlat fram. Dock undrar jag: i normcentralen hemma sitter DIN-skenan några centimeter upp i luften så att det går att dra kablar under den (så har de gjort t.ex. mellan huvudbrytare och jordfelsbrytare). Det verkar himla smidigt faktiskt. Är det helt okänt för er som t.ex. jobbat med elskåp?
Vad använder man för komponent för att fördela inkommande el? Nåt slags sammankopplad kopplingsplint (men vad kallas dessa)?
Här har jag ju fått flera alternativ: radplintar med överkopplingar, dvärgbrytare med fördelningsskena, och så hittade jag ju "potentialfördelningsmodulen" ovan.
Skåpet kommer att anslutas via vanlig stickpropp. Bör jag ändå ha huvudbrytare och/eller säkringar?
Inte nödvändigt som jag förstår det, men kan vara trevligt!
Det får nog bli till att se vad som går att skrapa ihop som "surplus" helt enkelt! prototypen verkade ju ha en del grejer att sälja så det blir pm till honom, så får vi se vad det blir!
H.O skrev:Kabelkanaler, likt såväl apparatskåp som hårddiskar tenderar att vara antingen nya eller fulla... Ta så stora kanaler du kan.
Hehe, I see what you mean. Jag trodde t.ex. att jag skulle klara mig med ett skåp på 600x600, men det blir nog till att gå upp till 760x760 (Rittal AE blir det nog om inget mer lämpligt dyker upp). Vad gäller kabelkanaler så tänker jag mig att hellre än en jättekanal så kanske det är bättre att lägga två "lagom" bredvid varandra? Mer flexibelt och bättre ordning så kanske?
Än en gång, tack alla för alla råd och kommentarer!
Och en fråga till: kontaktorerna kommer att bryta nätspänning, men styrspänningen är 24 VDC. Är det OK ur elsäkerhetssynpunkt att dra dessa kablar i samma kanal? (Jag är medveten om att matning och servodrivkablar är "störande" och kommer att separera dessa så långt det är möjligt från annat kablage.)
Och en till: Tillverkaren Yaskawa rekommenderar att man sätter nätfilter på matningen till servodrivarna. Jag lutar åt att fuska här och skippa det, mycket för att det verkar vara en djungel med olika typer av filter etc, och dessutom en dyr djungel. Hur dumt är detta (att fuska)?
Så här ser det ut i servoförstärkarmanualen:
filter-screenshot.png
Det rekommenderade nätfiltret är en Tokin Corp LF-210 per SGDA-04. Så här ser det filtret ut (från tillverkarens datablad):
Tokin-LF-210-screenshot.png
Om någon har mer info/råd angående detta och/eller passande filter över och vill sälja så blir jag glad!
Vad gäller kontaktdon så hittade jag dessa på ELFA:
Apparatuttag 3p+E, CA 3 GD 44-031-01 72:-/st
Kabelstiftdon 3p+E, CA 3 LS 44-030-90 90:-/st
Det blir 810:- för 5 par vilket svider rejält, men finns det bättre alternativ?
Kabel RK Radox 125 halogenfri 55-404-63 11,98:-/m
DIN-skena 48-089-40 85,88:-/2 m
Slitsad kabelkanal 25x50 36-494-24 87,75:-/2m
Dyr hobby detta!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.