Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Berätta om dina pågående projekt.
Vilhelmsson

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av Vilhelmsson »

Ang din fråga om dämpare, beroende på vad du ska göra .. om du ska köra endurance i 160kmh så Whitepower/Öhlins f 20k st, köra i skogen/rockcrawling så Summit's billigaste ställbara dämpare, du kan göra egna coilover, fördelen med Tyrelock tm är att den ofjädrade vikten är låg och du kan köra rätt långt med punka vilket du inte kan med beadlock :D kommer mer :)

Anders
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Verkstadsbyggtråd och terrängbillsbyggserie på youtube!

Inlägg av squiz3r »

Mycket intressant information här! Riktigt fin bil också! Landcruiser är riktigt trevliga bilar, även original :P

Angående stötdämpare så tycker jag om att köra snabbt i terräng. Riktigt härlig känsla och en fin adrenalinkick! Dock snackar vi inte 160km/h men 100km/h över kuperad terräng är inte alls otänkbart att det blir! :lol: Hur stor skillnad gör det då om det är gasfyllda eller ej?

Har funderat på att bygga egna coil-overs några gånger, riktigt sugen på det! Så vi får se vad det blir :mrgreen:

Hasplåtarna tänkte jag ha en där fram för att skydda motor och styrstag. En under bakre kardan/differential och en stor under mitten av bilen för att skydda växellåda, fördelningslåda och avgassystem. Bromsrör osv ligger ju rätt skyddat men avgassystemet har jag dragit loss så många gånger (trots att det ligger mellan rambalkarna). Det är så lätt hänt att ljuddämparen fastnar i en sten. Så vist skulle man kunna göra det mycket mindre men det känns smidigare med en lite större när man kör i stenig terräng. Sen är jag inte så orolig över den vikten eftersom den ligger så lågt ner.

Kollade på summit racing också, bra priser och bra utbud, men frakten åt upp hela vinsten för mig där också. Så det blir nog ett sånt här paket på Dalhems för 5000kr så säljer jag allt förutom spiralfjädrar och stötdämpare!
Bild
Skriv svar