Först ut: Verkstan
Fixade efter mycket om och men en verkstad här nere i Skåne. Bor i Lund men här är det sinnesdyrt att hyra så det fick bli i Sjöbo.
Så här såg verkstaden ut när jag tillträde den:



Började med att rensa ut all skit..

Monterade en vask/diskbänk.

Byggde klart min arbetsbänk och började spackla lite på väggarna.. Fick dock problem med att putsen var så purös så att spacklet släppte när jag slipade.. Men jag fick det hyfsat i alla fall, är trots allt en verkstad


Sen målade jag alla väggar, allt trä och alla rör. Syns inte jätteskillnad, men det blev lite ljusare vit nu istället för den mer gräddgula och smutsiga vita som var där innan.



Så här ser grannens garagen ut. Tänk vilken stor skillnad det gör med nytt golv och lite färg på väggarna..

Målade allt vitt en gång till idag, sen byggde jag ihop två hyllor.

Har fixat en verktygstavla också, dock ej uppsatt än.

Sorterade upp det mesta av sakerna...

Sen körde jag ned jeepen från Dalsland. Ganska mycket snöande dock och olyckor överallt, så jag var inte framme fören vid 5 på morgonen, 15 timmar tog det att köra!

Allt klart förutom att elektrikern skall komma och dra in trefas.





Var en runda till Biltema och Jula. Hade bestämt mig för att bara köpa det nödvändigaste. Dock visade det sig att jula firade 25 års jubleum, eller nått, så de hade en massa nedsatta priser. Bland annat en verktygsvagn som jag spanat in länge men har tyckt varit för dyr. Denna var nedsatt från 1300kr tror jag det var till 500kr. Ganska bra rabatt!?

Hittade 500w strålkastare på biltema, 69kr. Inte pjåkigt tänkte jag och köpte tre för väggmontage och en portabel. Sen 49kr för en 6 m förlängningskabel som jag klippte av och satte på lamporna (var billigare än att köpa sladden och kontakten för sig..)


Såhär blev det med verktygsskåpet på plats. Kvalitén känns helt ok (men inte mer) bortsett från att hjulen inte vill vrida på sig.. Men lite fett på det löser kanske problemet.








Det övre skåpet går att lyfta av också så det blir perfekt att ha i bilen på terrängträffar/expeditioner.
Sen köpte jag mig en begagnad domkraft. Samma pris som en billig skitdomkraft på Jula men istället får man en rejäl domkraft av ett proffsmärke! 10-40cm lyfthöjd. 400kr. Bara använd två gånger om året för att byta däck


Youtube-serie med bilbyggande steg för steg!
Efter att ha jobbat med jeepen i ett år och byggt om det mesta bestämde jag mig för att göra en serie på youtube med allt jag gör. Dels för att jag hoppas att ni ska tycka det är kul att se på och dels för att jag vill öva mig på filmredigering! Om ni tycker om det får ni gärna prenumerera och ge tummen upp [:D]
Trailer till serie:
http://www.youtube.com/watch?v=W7SfwRFUxSU
Avsnitt 1 - Introduktion till serie
https://www.youtube.com/watch?v=ua_guPL89U0
Avsnitt 2 - Spiralfjädrar till bakaxeln
https://www.youtube.com/watch?v=8D3TKzrabq4
Avsnitt 3 - Ny montering av bensintank
https://www.youtube.com/watch?v=cV2grMMCtWQ
Omdragning av elsystem till belysning
Så att det blir lite elektronik och någon PIC-processor med i tråden i alla fall

Till att börja med monterade jag relän till hel och halvljus för att all ström inte skulle gå genom strömbrytarna inne i bilen. (Inte ens helljusspaken på ratten var reläkopplad utan all ström gick genom den lilla brytaren..)
De långa och på tok för tunna sladdarna som satt original ger en massa spänningsfall som förutom mitt problem med att multifunktionsströmbrytaren inne i kupén började brinna gör att lamporna lyser mindre. Här är sladdarna till den ena lyktan. 1mm2 kabelarea för alla helljus!?

Jag klippte av de gamla kontakdonen och pluggade igen sladdarna på ena sidan, i andra lamphuset förlängde jag sladdarna och använder dem som signalkabel till mina relän.

Relät blev ett dubbelt från biltema. 40A vardera klarar dem av så det trodde jag skulle duga. Men nej, det gör det inte. Med alla extraljus tända svetsades helljusrelät igen, så det får bli ett extra till lamporna på taket.

Sedan drog jag fram nya kablar från relät till lyktorna. 2,5mm2 till både halvljus och helljus. Reläna sitter vid batteriet så strömslingan till den ena lyktan blir bara ett par decimeter. Sladdarna till den andra lyktan drog jag under kylaren, så där blir också relativt korta sladdar.

Gasdriven lödpenna från kjell fungerar utmärkt när man står utomhus och löder!

Det dubbla relät och den nya säkringsboxen. En säkring till halvljus och en till helljus.

Bakom batteriet går tre kabelbuntar, en går ner till närmsta lyktan, en till den vänstra lyktan och en till jordning. (Hade ju egentligen varit bättre att jorda direkt i batteriet men jag blir allergisk av stora kabelbuntarsom sitter på batteriets poler..

Sen var det dags att göra något åt den gamla förkolnade lyseknappen inne i bilen. Så här såg kontaktdonet ut:

Jag rev ner så mycket jag kunde av inredningen och började mäta och ha mig för att identifiera alla sladdar. Detta var vad jag kom fram till:

När jag ändå skulle riva ner allt så bestämde jag mig för att koppla in det till tändningen istället så att man slipper sätta på och av ljuset manuellt. För att lösa det problemet slängde jag ihop ett kopplingsschema. Två relän (ett till parkeringsljuset och ett till helhalvljus (som sedan styr det större relät under motorhuven)).

Två relän från kjell & Company och lite kablar så var iden förverkligad..

Strömbrytarna monterades sedan vid lampsymbolen där något ljushuvud redan har sågat ut ett stort runt hål..


Nästa steg i ersättningen av den gamla lyseknappen var styrning av interiörbelysning och instrumentbelysning. Instrumentbelysningen skulle ju vara dimmbar så här krävdes en potentiometer. Men att köra all strömmen genom en gigantisk potentiometer och bränna bort energin som värme skulle inte falla mig in, inte heller någon linjär regulator. Som lösning kvarstod alltså en PWM reglering.
Jag valde att implementera detta med en PIC-processor som jag programmerade till önskad funktion. På samma sätt som originalknappen också styrde interiörbelysningen lät jag min potentiometer göra det samma. Fast med en mjuk upp-/nerdimmning.
Min krets:


Potentiometer med bakgrundsbelysning:

Potentiometern skruvades på plats i hålet.

Bakgrundsbelysning:

Självklart ska det på en ratt stor nog att täcka över hålet. En svart aluminiumratt blir det.


Funktionalliteten nu är som följande:
Vänster knapp slår på parkeringsljuset även om bilen är avstängd. Höger knapp slår av all belysning ifall man vill smyga runt i mörkret av någon anledning. Potentiometern bestämmer ljusstyrkan på instrumentbelysningen. Då potentiometern vrids upp i maxläget och klickar till ett steg till dimmas takbelysningen upp med ett mjukt sken (full styrka på ca 3 sekunder) då potentiometern vrids tillbaks igen dimmas belysningen ner igen.
Om strömbrytarna står i det "vanliga" läget tänds alltså belysningen själv när man vrider om nyckeln till steg 2. När man stänger av bilen igen så fortsätter halvljuset lysa i 45 sekunder innan det slocknar (original headlight delay relä). Väldigt smidigt om man ställer bilen i ett mörkt garage eller liknande.
Mvh. Daniel