Elskåp till fräs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Elskåp till fräs

Inlägg av MiaM »

Lämpligt kan väl vara att både skyddsjorda själva skåpet och ansluta jordningen av dörren vid samma jordpunkt i skåpet?

Förutom de plintar som nämnts och länkats nyss i tråden så kan nog också de plinttyper som används i elcentraler passa.
De finns mig veterligen att köpa lösa där man köper elinstallationsprular ("jordplint", "nollplint", "jordskena", "nollskena" o.s.v.).
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Är det inte så att ju högre frekvenser man vill stoppa, ju mindre måste eventuella glipor vara?

f = c / lambda, där högst lambda (längsta våglängden) som släpps ut är lika med största glipan i skåpet? Nu kan man ju säga att största glipan går runt hela skåpet, och då släpps ju allt ut. Men detta stämmer inte om man får tro Rittal: "I praktiken har det visat sig att Rittals standardskåp med avskärmningseffekt räcker för mer än 95 procent av alla användningsområden för att åstadkomma elektromagnetisk kompatibilitet." Tyvärr skriver de inte hur skåpet måste jordas för att detta ska stämma.

Men OK, ur skyddsjordssynpunkt så räcker det då kanske med vanlig 2,5 mm² (vilket är största kabelarean som används till matning i skåpet)? Sedan handlar det om att få upp dämpningen av EMC med lågimpediv ihopkoppling?

Nu är det ju så att jag inte har fått tag i nätfilter till drivarna, så att mecka med jordflätor till dörren kanske är att "sila mygg och svälja kameler"?

Vad gäller motorkablarna så ska deras skärmar anslutas i skåpets jordpunkt enbart, ej på motorsidan eller i själva drivaren, enligt installationsanvisningarna. Man ska använda nätfilter på matningen till drivarna, och skärma enkoderkabeln enbart vid drivaren. Det finns ingenstans att ansluta kabelskärmar vid motorn (hylsan runt motorkablarna är något slags plastbelagd tyghylsa och de fabriksmoterade kontaktdonen är av plast):
Yaskawa-SGM-04.jpg
Och det står faktiskt i anvisningarna att man ska använda minst 3,5 mm² för jordningen av drivarna också, ser jag nu (det var inte direkt lätt att hitta, finns under avsnittet "Special Wiring"!).

MiaM: Ja en sån där jordplint har jag faktiskt liggandes, det kanske kunde vara något. Åtminstonde tills jag har tänkt ut hur jag ska göra med alla utgående och inkommande kablar och deras skärmar. För det lät ju CPMS förslag med en skena trevligt.

CPMS: Sätter du alltså skenan i botten av skåpet, framför luckan? Hissklämmor är alltså det som kallas Klämbygel på sidan du länkade till? Varför vill man ha bort jord och nollkablar från montageplattan (den ska väl vara jordad i vilket fall)? Eller du menar att de inte behöver ta plats i skåpet eftersom de ansluts direkt när de kommer in? Många frågor blir det, det är som sagt nytt detta för mig.

H.O: Tack för erbjudandet om kabelskor, men jag tror att jag måste fundera lite innan jag går vidare. :)

DAP: Också bra tips med en metallklämma mot montageplåten för skärmarna. Hmm...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

För övrigt ser montageplattan ut så här nu:
DSC_4530_montageplatta1.jpg
Skåpet kommer i princip att stå på golvet under fräsen. Någon tanke har funnits på att ta upp hål i sidan av skåpet för kontaktdon och kabelgenomföringar, men det känns ganska bökigt. Nu funderar jag på att istället vända skåpet upp-och-ned och låta kablarna gå ut genom taket. Det blir enkel kabeldragning från drivarna - motorkablar och enkoderkablar rakt upp (motorkablar åt ena sidan och enkoderkablar åt andra så att de hålls separerade). Dock är det en del annat kablage som jag inte har vertikala kabelrännor för då:

* Datakabeln från Mesa-kortet som ska till datorn
* Nödstopp från säkerhetsreläet till panel på fräsen
* Servo ON, overtravel och probe från IO-korten

Mesa- och IO-kort ska som sagt monteras på plåt på distanserna som sticker upp vid kontaktorerna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Min erfarenhet med kablarna uppifrån är att när man kopplar loss så hänger de i vägen för allt annat man ska göra i skåpet.
Kommer de nerifrån så hänger de ut över kanten.

Protte
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

arvidb skrev:CPMS: Sätter du alltså skenan i botten av skåpet, framför luckan? Hissklämmor är alltså det som kallas Klämbygel på sidan du länkade till? Varför vill man ha bort jord och nollkablar från montageplattan (den ska väl vara jordad i vilket fall)? Eller du menar att de inte behöver ta plats i skåpet eftersom de ansluts direkt när de kommer in? Många frågor blir det, det är som sagt nytt detta för mig.

DAP: Också bra tips med en metallklämma mot montageplåten för skärmarna. Hmm...
Ja, man sätter tätningarna i "luckan" och jordskenan framför, behöver man en noll-skena kan man sätta den bakom "luckan" beroende på plats.

Rätt, klämbygel kallar dom det för. Finns ett annat alternativ, skena med gängade hål och skruv/brickor men gillar klämbyglar för det är enkelt att få fast grövre area.
http://www.elnu.se/index.php?grupp=2918 ... materiel=1

Oftast så sätter man en plintrad nederst på plattan och för att tjäna plats sätter jag jordskenan i framkant på skåpet, det finns jordplint som skruvas fast i plintskenan men många gånger behövs allt utrymme för vanliga plintar.

Blir fort fullt om det ska in en 20-30 mångledare styrkablar med en jordtråd och en skärm på 6mm2 vardera, använder mycket Ölflex på industrin.

Går ju även lika bra att göra om man kommer in med tätningarna i toppen på skåpet, då sätter man plinten på överdelen av plattan och skena i framkant där uppe istället.

Försöker att undvika att gå in i skåp uppifrån, beror lite på vilken miljö skåpet sitter i men är det utomhus eller i närheten av olja, vatten osv kan du ge dig den på att det blir ett läckage och det följer kablarna in i skåpet.

Fick en felrapport på en varmpress en gång, "oljenivån i elskåpet börjar bli så hög så det rinner ut på golvet och skapar halkrisk" :)
Mycket riktigt, hydralagget satt ovanför skåpet och en litet läckage från en pressostat följde kabeln in i skåpet.

Jord och nollor i skåpet drar man från skenorna och ut på plattan till respektive apparat, man slipper seriejordning eller serienolla som är lite osäkert för lossnar en anslutningspunkt i kedjan tappar man jorden eller nollan på resten av kedjan.

Ett lämpligt klammer för att jorda på det sättet DAP skriver kan vara dubbelskörtad JR-klammer, heter ex. JR 116. 100 står för två skruvhål och 16 är kabeldiameter. Har för mig att det ska finnas för klenare också men ELNU verkar inte ha det.
http://www.elnu.se/index.php?grupp=1501 ... materiel=1
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

arvidb skrev:För övrigt ser montageplattan ut så här nu:
Var e partexen? Alla seriösa apparatskåp måste ha partex! :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Legrand är snyggare, bättre och så hittar man rätt tamp även om man inte ser nummret. :)
Nackdelen kan vara dom blodiga fingertopparna man får efter några timmar men jag har gjort ett verktyg för att förhindra detta.
Lite trixit innan man fått till tekniken men sen går det av bara farten.
Legrand.JPG
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

prototypen skrev:Min erfarenhet med kablarna uppifrån är att när man kopplar loss så hänger de i vägen för allt annat man ska göra i skåpet.
Kommer de nerifrån så hänger de ut över kanten.

Protte
Med skåpet i golvnivå så blir det väldigt opraktiskt att jobba i skåpet när det står på plats. Dessutom är ju detta inte en fast installation, utan det hela står i en lägenhet och måste åtminstone teoretiskt gå att packa ihop och flytta på. Så tanken jag har haft är att ha chassiedon i skåpet och ansluta kablarna till fräsen där. Då kan man koppla loss skåpet och lyfta upp det på en bänk för arbete. Vad tror du om det?

DAP, har du några lämpliga chassie- och kabeldon för detta? :) Jag tänker framförallt på motorkablaget.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

CPMS skrev:Fick en felrapport på en varmpress en gång, "oljenivån i elskåpet börjar bli så hög så det rinner ut på golvet och skapar halkrisk" :)
Haha :D

Tack för alla länkar, superbra!
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

AndLi skrev:
arvidb skrev:För övrigt ser montageplattan ut så här nu:
Var e partexen? Alla seriösa apparatskåp måste ha partex! :)
Nja, det får nog vara. Dock har jag en pärm där jag sparar mina skisser till elscheman. Och jag upptäckte igår att säkringarna har ganska fräcka små fjädrande plastluckor med plats för en liten märklapp bakom, så dem tänkte jag märka upp också. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

CPMS skrev:Legrand är snyggare, bättre och så hittar man rätt tamp även om man inte ser nummret. :)
Nackdelen kan vara dom blodiga fingertopparna man får efter några timmar men jag har gjort ett verktyg för att förhindra detta.
Lite trixit innan man fått till tekniken men sen går det av bara farten.
Legrand.JPG

Partex har jag av alla de slag men hur ser Legrands märkning ut?

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Först: Plattan ser riktigt snygg ut! :tumupp:

Nu förstår jag hur CPMS tänker med jordskena, jag röstar för CPMS förslag. Det borde vara bra både för att jorda skärmade kablar och för skyddsjordledare.

arvidb skrev:Med skåpet i golvnivå så blir det väldigt opraktiskt att jobba i skåpet när det står på plats. Dessutom är ju detta inte en fast installation, utan det hela står i en lägenhet och måste åtminstone teoretiskt gå att packa ihop och flytta på. Så tanken jag har haft är att ha chassiedon i skåpet och ansluta kablarna till fräsen där. Då kan man koppla loss skåpet och lyfta upp det på en bänk för arbete.
Men det lär väl vara extremt sällan du faktiskt behöver ha låset helt lossat från resten, väl? Är det inte bättre att ha en halvmeter-meter extra längd på alla kablar så att du helt enkelt kan ställa ett (grunt) bord under skåpet när du behöver arbeta i det, utan att koppla ur kablarna? Då kan du dessutom mäta medan allt är inkopplat, vilket torde vara en stor fördel.

Eftersom de flesta kablar gissningsvis ändå kommer från "nån annan stans än golvhöjd" så har du väl den där halvmetern-metern "gratis" ifall kablarna bara sitter fast omkring "bordshöjd" på fräsen och sedan hänger löst ned till skåpets undersida.

P.S. med tanke på eventuella framtida behov av flytt - tänk på att märka kablarna *innan* de träs in i skåpet. Det finns väl iofs märkgrejer som kan monteras efteråt, men t.ex. snuttar av krympslang i olika färger (t.ex. färgkoderna för TP-kabel?) eller nån slags ringar med siffror på kan nog vara en bra idé.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Legrand CAB3. Färgkodade så man behöver inte se siffran som alltid vrider sig inåt, kan monteras/tas bort utan att lossa tampen. Svår att klicka ihop utan mitt verktyg om det är trångt.
CAB3_Legrand.jpg
Bästa kontaktdon som finns: ILME (och alla andra fabrikat som ser likadana ut)
https://www.elproman.se/Welcome/Default ... reeid=1001
ILME.png
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är bilden (eller min skärm) okalibrerad eller är tvåan mer brun än röd?

I övrigt ser det ut att vara motståndsfärgkoden = bra ++ :tumupp: :tumupp:
H.O

Inlägg av H.O »

Här är ett sätt att göra anslutning av skärm etc.

Vid skåpsgenomföringen används förskruvning av EMC-typ, alltså med metalltungor eller som genom annan försorg gör kontakt med kabelns skärm. Kabeln avmantlas en kort stump så förskruvningen kommer åt skärmen men skärmen fortsätter med kabeln i skåpet...
DSC_0139.jpg
(Notera "tänderna" på muttern som "skär in" i plåten.)

...ända fram till apparaten där kabeln skall anslutas, i det här fallet en frekvensomformare. Här ansluts skärmen till omformaren med medföljande anslutnings/avlastningsbleck. Längden oskärmad ledare hålls på detta sätt extremt kort, lite likt sättet DAP beskrev med metallklammer direkt till montageplåten och man slipper "dra tillbaka" ledare för skärm till skena:
DSC_0140.jpg
Detta funkar bra när en kabels samtliga ledare ska till ett och samma ställe, inte lika bra om ledarna ska "spridas ut" i skåpet men då brukar de mellanlanda på plint i alla fall.

De flesta tillverkare av omformare och servoförstärkare/drivsteg av lite rang brukar ha rätt utförliga monteringsanvisningar, ibland rätt jobbiga om man faktiskt ska följa dom till punkt och pricka men det kan ge tips om hur man kan/bör göra.

EDIT: Usch och fy, är det där typ HARTING-don?
Har mycket dålig erfarenhet av dom, men det är på "portabel" utrustning som kopplas ihop och isär "ofta". Så nej jag håller absolut INTE med om att det är de bästa kontaktdonen som finns. Men självklart beror det på applikationen.
Skriv svar