Elskåp till fräs
Re: Elskåp till fräs
Är det mycket EMC i skåpet, frekvensare och juck, så måste dörren dunderjordas.
Är det "bara" ett skåp går det kalasbra med 4mm2, och okej med 2.5mm2.
Jag hade låtit plasten vara kvar, onödigt jobb att ta bort den, och den minskar ju bryteffekten där kardelerna går in i kabelskon.
Är det "bara" ett skåp går det kalasbra med 4mm2, och okej med 2.5mm2.
Jag hade låtit plasten vara kvar, onödigt jobb att ta bort den, och den minskar ju bryteffekten där kardelerna går in i kabelskon.
Jaha, då är bara frågan var man hittar 3 st blåa kabelskor för M8. ELFA har för 4:-/st + 50:- frakt...
Clas Ohlson har det inte, inte ens i ringkabelskosortimentasken. Jag var där idag och botaniserade. Kjell & Co verkar inte heller ha det. Inte heller Electrokit.
Idéer? Det kanske finns i Tyskland någonstans?
Edit: eller så drar jag iväg en ordentlig beställning till Elfa inklusive några meter 4 mm²-kabel också, så inte frakten känns så hemsk.
Men annars är det väl OK att jorda med kabelarea som motsvarar största kabelarean i skåpet?
Clas Ohlson har det inte, inte ens i ringkabelskosortimentasken. Jag var där idag och botaniserade. Kjell & Co verkar inte heller ha det. Inte heller Electrokit.

Edit: eller så drar jag iväg en ordentlig beställning till Elfa inklusive några meter 4 mm²-kabel också, så inte frakten känns så hemsk.

Nära, men tyvärr inte. Blåa = för kabel 2,5 mm², Biltemas D=8,4 mm är för kabel 4-6 mm².
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ah sorry, läste lite för snabbt. Förstod det som om du skulle ha till 4mm².
Men finns det ingen elfirma i stockholm eller dess närhet? Mät hur lång tråden ska vara och be dom pressa fast lämpliga kabelskor.
Är det inte ok att skala dubbelt så långt och vika kardelerna så att dom blir dubbelt så tjocka och sätta en 2,5 mm2 i en 4-6 mm2.
> eller så drar jag iväg en ordentlig beställning till Elfa inklusive några meter 4 mm²-kabel också, så inte frakten känns så hemsk.
Om du inte gör det eller hittar några i närheten så skicka ett PM annars så lägger jag några blå ringkabelskor med 8mm hål på lådan!
Om du inte gör det eller hittar några i närheten så skicka ett PM annars så lägger jag några blå ringkabelskor med 8mm hål på lådan!
För RF/potentialutjämningsjordning ska man ha löjligt höga areor.arvidb skrev:Jaha, då är bara frågan var man hittar 3 st blåa kabelskor för M8. ELFA har för 4:-/st + 50:- frakt...
Edit: eller så drar jag iväg en ordentlig beställning till Elfa inklusive några meter 4 mm²-kabel också, så inte frakten känns så hemsk.Men annars är det väl OK att jorda med kabelarea som motsvarar största kabelarean i skåpet?
Vi brukade ha 10mm2 även om matningen var 1.5mm2 10a.
Tänkte précis på samma som föregående talare.
Man skall alltid ha väldigt kraftiga ledare och speciellt I ett sånt här skåpet med en massa servo saker som spyr ur sig störningar.
Minst 6mm2 och grön/gul typ, är det golvskåp brukar vi alltid sätta jordfläta för dom leder störningar mycket batter än en rund ledare.
Kör du på 6mm2 kabel så är det lättare också att hitta kabelskor med 8mm hål.
Sen I dörrern brukar man fästa jordningen med en M6 och sen Rittals tag brickor och sen inne I skåpet med M8 skruv rakt I montage platen.
Sen likadant ut till själva skåpet med och sen ner till montageplåten.
Gör du på det visset så får du till en bra jordning.
Tänk på sen att jorda ner skärmen på både kraften och encoder kablaget till varje drivsteg. dessa skall sen också jordas ner så när drivsteget som möjligt.
Ta ett plåtbleck eller nåt (typ en stål klammer) och skala bort ytter mantel så du ser skärmen och låt sen klämman gå runt där och ner mot montageplåten.
Detta är väldigt viktigt för att få en bra EMC.
Lycka till
Man skall alltid ha väldigt kraftiga ledare och speciellt I ett sånt här skåpet med en massa servo saker som spyr ur sig störningar.
Minst 6mm2 och grön/gul typ, är det golvskåp brukar vi alltid sätta jordfläta för dom leder störningar mycket batter än en rund ledare.
Kör du på 6mm2 kabel så är det lättare också att hitta kabelskor med 8mm hål.
Sen I dörrern brukar man fästa jordningen med en M6 och sen Rittals tag brickor och sen inne I skåpet med M8 skruv rakt I montage platen.
Sen likadant ut till själva skåpet med och sen ner till montageplåten.
Gör du på det visset så får du till en bra jordning.
Tänk på sen att jorda ner skärmen på både kraften och encoder kablaget till varje drivsteg. dessa skall sen också jordas ner så när drivsteget som möjligt.
Ta ett plåtbleck eller nåt (typ en stål klammer) och skala bort ytter mantel så du ser skärmen och låt sen klämman gå runt där och ner mot montageplåten.
Detta är väldigt viktigt för att få en bra EMC.
Lycka till
Hej Arvidarvidb skrev:Alla kontaktorer kommer att få sin negativa matning genom ett säkerhetsrelä. Hälften av dem kommer sedan att få positiv matning genom fast +24 V, och andra hälften kommer att vara kopplade till Mesa-kortet för sin positiva matning.
Så när Mesa-kortet slår av en kontaktor så får dess frihjulsdioder ta hand om transienten (d.v.s. frånkopplingen kommer troligvis att se ut som i första oscilloskopbilden ovan). Negativa matningen för kontaktorn hålls då vid 0 V genom säkerhetsreläet, och det blir en negativ transient vid Mesa-kortet (ca -0,7 V jmf med jord).
När nödstoppet trycks in och säkerhesreläet släpper så blir det istället transientskydden på strömfördelningskortet som får "ta smällen". Då hålls den positiva matningen vid +24 V av Mesa-kortets utgång, och det blir en positiv transient på den negativa sidan. Transientskyddet är refererat till +24 V, och börjar leda när transienten nått ca 40 V.
Om jag har tänkt rätt...
Du fråga men jag har aldrig sett ett MESA kort live men är där typ inte en Common anslutning för alla utgångarna där man matar in den 24VDC spänningen man sen vill få ut på sina utgångar?
För då hade det ju räckt att du bryter matningen till MESA kortet för alla utgångarna.
Eller dom korten funkar kanske inte som att man har en common plint för transistor utgångarna?
Lycka till
En fläta är ju inte ens dyr.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... ta-351662/
"250 mm (utan kabelsko) 39:90 SEK"
Fast kolla så att det verkligen är en fläta och inte en kabel, båda förekommer blandat på bilden...
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... ta-351662/
"250 mm (utan kabelsko) 39:90 SEK"

Fast kolla så att det verkligen är en fläta och inte en kabel, båda förekommer blandat på bilden...

Angående jordningen:
Okej, så skåp-montageplåt-dörr ska alltså jordas ihop med rejäla grejer. Gäller detta även jordplintarna på servodrivarna? Jorden till 24V-aggregatet?
Hur ska detta sedan kopplas samman? Jag hade tänkt skapa en stjärnjord med överbryggade radplintar, men det är ju knappast någon vits att ha 6 mm² kabel fram till plinten och sedan en liten överbryggning för att koppla ihop det. Eller ska inte skåpjorden kopplas ihop alls med resten, mer än via kontakten mellan det som är monterat och montageplåten?
Hela skåpet kommer för övrigt att anslutas med 3G1,5-kabel till ett vanligt vägguttag, avsäkrat med 10 A i centralen hemma. Möjligen kommer jag att använda separat matning till spindeln från uttag avsäkrat med annan säkring i framtiden, ifall det inte räcker med 10 A för allt.
Angående Mesa-kortets IO:
Jo, jag tror att det går att bryta matningen enbart till kortets IO-del ("VFIELD") men ändå ha fungerande ingångar m.m. Fast det är lite otydligt i manualen. Men sedan kan det ju tänka sig att jag vill kunna använda någon utgång även med nödstopp aktiverat.
Okej, så skåp-montageplåt-dörr ska alltså jordas ihop med rejäla grejer. Gäller detta även jordplintarna på servodrivarna? Jorden till 24V-aggregatet?
Hur ska detta sedan kopplas samman? Jag hade tänkt skapa en stjärnjord med överbryggade radplintar, men det är ju knappast någon vits att ha 6 mm² kabel fram till plinten och sedan en liten överbryggning för att koppla ihop det. Eller ska inte skåpjorden kopplas ihop alls med resten, mer än via kontakten mellan det som är monterat och montageplåten?
Hela skåpet kommer för övrigt att anslutas med 3G1,5-kabel till ett vanligt vägguttag, avsäkrat med 10 A i centralen hemma. Möjligen kommer jag att använda separat matning till spindeln från uttag avsäkrat med annan säkring i framtiden, ifall det inte räcker med 10 A för allt.
Angående Mesa-kortets IO:
Jo, jag tror att det går att bryta matningen enbart till kortets IO-del ("VFIELD") men ändå ha fungerande ingångar m.m. Fast det är lite otydligt i manualen. Men sedan kan det ju tänka sig att jag vill kunna använda någon utgång även med nödstopp aktiverat.
Jag brukar sätta skena/or i framkant av skåpet, ska den vara avskild från skåpet använder jag SH-1 annars TS. Kablar typ EKLK skalas jäms med förskruvning och jord/biledare kopplas till skenan med hissklämmorna. Kablar som bör gå skärmade så långt som möjligt skalas upp jäms med inkopplingspunkt och jord/skärm dras tillbaka till skena om dom inte ska kopplas in i enheten. På så sätt får man bort jord och ev. nollkablar från montageplattan. Blir också enkelt att dra från jordskena till alla enheter i skåpet som ska jordas.
Vinklad TS är även fin att använda för plintar som sitter längst ner på montageplattan, mycket enklare att lägga in ledare om plinten är vinklad.
Skena, isolerade hållare, hissklämmor.
http://www.elnu.se/index.php?lista=29&a ... materiel=1
Skenhållare, vinklad - rak.
Vinklad TS är även fin att använda för plintar som sitter längst ner på montageplattan, mycket enklare att lägga in ledare om plinten är vinklad.
Skena, isolerade hållare, hissklämmor.
Skenhållare, vinklad - rak.
- prototypen
Hur grov kabel ni än drar mellan skåp, plåt och dörr så påverkar det inte EMC egenskaperna.
För att stänga in och stänga ut störningar så måste det vara en helomslutande förbindelse på skåpet.
Att skruva fast skärmen mot plåten är en god idé, ger en viss funktion som ett jordplan.
Protte
För att stänga in och stänga ut störningar så måste det vara en helomslutande förbindelse på skåpet.
Att skruva fast skärmen mot plåten är en god idé, ger en viss funktion som ett jordplan.
Protte