1-wire är ett satans JUNK

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

1-wire är ett satans JUNK

Inlägg av benring »

Jag vill bara komma med påståendet att 1-wire är SKIT FRÅN HELVETET!!!

Jag gjorde om hela mitt nät igår, enligt konstens regler ang hur det skall vara uppbyggt, dvs: _____|____|______| !

Det funkade kalasfint, ett dygn, endast tempsensorer, dock med ett par DS2405-switchar men dessa var inte "på". Även dom funkade fint.

Idag har jag försökt få det att funka att mata reläer via DS2405 från extern matning då dessa tar för mycket ström/spänning från 1-wire-nätet.

Det funkade inge vidare verkar det som och jag började få konstiga fel på EN av sensorerna, endast EN och SAMMA sensor. (av 7 inkopplade)

Tänkte då att den kanske var trasig så jag bytte till en ny och då funkar den sensorn. Testade då den gamla som jag trodde var trasig, i min test-app, den var HEL.

Ok, efter detta så får jag återigen fel men på EN ANNAN SENSOR, och endast denna sensor!!

BYter då denna mot föregående som var kontrollerad och då går den men felet flyttar då till EN ANNAN SENSOR IGEN?!?!?!

JAG BLIR VANSINNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(och jag ÄR verkligen vansinnig men jag hoppas folk kan se att detta endast är en kombinerad avreagering och en fråga om va fan som kan va fel)

Ger snart upp, hur än jag vill få detta att funka.... :wall: :wall:

BETALT TILL DEN SOM LYCKAS HJÄLPA MIG!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag vill ju påstå att det fungerar alldeles utmärkt med 1-wire!

Att du sedan har tänjd gränserna ut över vad som kan anses vettigt är en annan sak.

Som jag har förstådd dig har du en lång 3-tråds kabel som du vill "driva allt" med. Detta kabel visade sig att inte räcka till relän pga. spänningsfall eller hur?

Nu matar du med 12V och har ett par regulatorer på vägen för att sensorerna inte ska få spader.

Vad du INTE har tänkt på är att vid att belasta 12V'en kommer även GND att dras upp! Detta medför att när du skickar ut dina pulser på 1-wire datalinjen kommer de att gå mellan kanske -1V och 4V, mätt vid den sensor som ligger "sämst" till och det är definitivt inte inom specifikationerna.

Så felet är INTE 1-wire grejorna men DIG eller hur? EDIT: FEL! Inte 'DIG' men 'ditt design' såklart, du kan ju vara juste ändå!

Lösningen är enkel: Ta en kabel med fler trådar, separera temp. sensor för sig på 3 ledare för sig och sedan ha dubbla ledare till GND och +12V till relädelen samt en enkel dataledare.

Alternativt att behålla systemet som det är men ha fler ledare till GND.

Såklart har du lite avkoppling vid varje sensor också...
Senast redigerad av Icecap 25 januari 2006, 11:22:23, redigerad totalt 1 gång.
Croaton

Inlägg av Croaton »

Detta är en av anledningarna till att jag kommer att satsa på ett RS485 nät i stället (kommer dock att bli en massa jobb eftersom allt måste göras från scratch)

Croaton
benring

Inlägg av benring »

Gomorron *gäsp*
Så felet är INTE 1-wire grejorna men DIG eller hur? EDIT: FEL! Inte 'DIG' men 'ditt design' såklart, du kan ju vara juste ändå!
Jag är juste :)

Men sant, det handlar om design & kabelval, helt säkert.
Dock blir jag ju lite undrande då jag från början drog min kabel och hakade på sensorer både här o där, det funkade bra tills dom sista två sensorerna.

Nu rev jag det och gör en lång lina med "stubbar" som hänger ner från denna, varje på ca 5m.
Hela nätet blev kortare och funkade bra i tolv timmar sen börjar det jäklas?

Som norrmannen sa, "fungerer, fungerer icke, fungerer, fungerer icke"

Och då va det bara DS18s20-sensorer på. 5 st.

DS2405 verkar inte alls lika svåra då dom 'bara' skall matcha ROMID.

Icecap
Hur många sensorer har du?
vilken kabel kör du?
på vilket sett är det kopplat? ____|____|_____| ?

En sak jag undrar är hur busmaster kan veta vilket som är main-line & stubb-line?

måste varje stubb-line vara exakt lika långa och på samma avstånd mellan varann?

Jag har läst "Guidelines for Reliable 1-Wire Networks - Maxim-Dallas" men där kan jag inte få fram detta.

Jag tänkte göra ett nät till, som går via Cat5. köra separat till sensorer o relän.

/B
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

"Stubbar" kan väl aldrig vara bra?

Meningen i Guidelines (längesedan jag läste iofs) är väl att man skall haka sensorerna mer eller mindre direkt på bussen. Och inte grena allt för mycket om man skall klara maxavstånd m.m.

Har du stubbar kommer du ovillkorligen att få mysko reflektioner på alla pulser och då kommer det garanterat att strula förr eller senare. Det och många andra problem får man ju med RS485 oxå. Och "alla" andra bussar oxå för den delen.

//B1n4ry
benring

Inlägg av benring »

Det är tre varianter,

En rak lina med påhängda sensorer där max-längd är under 3 m.
En med stubbar där det är mer än 3 m.
Ett stjärn-nät (Som rekomenderat skall vara switchat)

"Stubbed Topology: The 1-Wire bus is a single main line, starting at the master and extending to the farthest slave device. Other slave devices are attached to the main line through branches or stubs 3m or more in length. "

Möjligen skall man i detta fall använda sig av motstånd på 100-150 ohm men med en DS2480B som konverter så va det inte så bra.

B1n4ry Skulle du satt dom "direkt på" men fått en längre buss?

Är det nån regel på längden MELLAN sensorerna på bussen?

/B
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Enligt den signalteori och sådant som jag läst: Rent signalmässigt borde pulserna bli renare om sensorerna är kopplade direkt på bussen än om man kör med stubbar. När en puls/flank passerar en stubbe så kommer det att bli reflektioner av pulsen. (Läs t.ex. om TDR-mätningar)
Varje stubbe kommer ju att fungera som en kondensator och påverka signalen.

Skall läsa in mig lite om långa 1-wirebussar ikväll! =)

//B1N4RY
benring

Inlägg av benring »

B1n4ry Det blir ju lite designmässiga svårigheter om jag väljer att ha en sensor rakt på bussen, då jag tänkt ha 10 st på bussen dragna in i varje rum.

Jag hade tänkt gå via vinden då jag kan ha kortare kabel.

Om du tänker dig ett rektangulärt hus och du drar en buss ut efter väggen så du i princip får ett U och sedan har 10 sensorer kopplade på denna med max 50 cm kabel på varje (Måste ju få dom ner i rummet en bit), låter det bra?

Det blir ca 38 meter buss och en vikt av kabel på 15 meter. Hur låter det?

idag har jag ca 14meter buss och en vikt av kabel på ca 42 meter.

Jag har en telekabel från classe nu men funderar på att köra Cat5kabel.

Trevligt om du orkar läsa på lite, jag har nog missat nått här:)

Sen finns det ju inga genvägar heller, men jag trodde inte mitt nät var ett stort nät?

Det kommer totalt sett vara 10 tempgivare & 10 DS2405:or på linan.

För att sedan minska spänningsbehovet så tror jag att jag kör en tempconvert för varje givare så inte alla behöver jobba samtidigt.

/B
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har inget 1-wire när....än....

Jag har också funderat på att dra runt ett system till hela kåken men har beslutat att ha ett radio-baserat nätverk, delvis för att undvika trubbel med ett nätverk (du förstår vad jag menar ;-)) och delvist för att det blir svårt att göra snyggt i min gamla kåk från 1939, det är inte just kabelkanaler som det drällar med...

Som andra säger: stubbar är en fanstyg fast det betyder inte att det inte kan fungera. Vad om du INTE aktiverar några reläer via DS2405'orna? Fungerar det då? (under ett dygn t.ex.).

Jag tror att du faller på att det är belastningen på nätet med reläer som ger fanstyg för dig med att ge "sneda" DC-nivåer vid belastning, jag antar att du har mätt spänningar gentemot masterns GND? (jupp, LÅNG förlängerkabel behövs), gör du det och dra lite av reläerna lär du se "roliga" saker...
benring

Inlägg av benring »

Icecap Det är just den anledningen som gjorde mig vansinnig imorse (Och slet ner varenda kabel jag satt ihop), att jag fick det att funka finemang ett halvt dygn, tills jag satte på en sensor till, då sket sig allt, det tog en stund att komma på att jag satte dit den.

Jag tog bort den och då rullade allt på igen, tills det plötsligt la av igen, totalt, inga trasiga kretsar men det la av.

Vet inte om jag måste börja om helt, då jag anpassade min kod till mitt första nät, och sedan byggde om nätet.

Så, jag börjar om:)

Cat5 lär det nog bli, utan stubbar!!! (ok, det blir ministubbar på max 50 cm, hur ska man annars kunna få dom ner genom taket?)

Jag saknar oxå kabelkanaler:(

Jag har oxå denna väggtyp, som jag kan dunka huvudet mot: :wall:
Så det blir svårt o dra kabel genom dessa, övrigt betong på nedervåning...

/B
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag har ännu inte hunnit läsa på (och mäta) på 1-w men det kommer. Lite fler tankar så länge...

Jag hade nog gjort min buss såhär om jag hade ett hus som skulle "mätas":

CAT5 kabel på vinden, korstaste vägen mellan dom ställen där jag vill ha sensorer.
1 Par/2 trådar = GND
1 Par/2 trådar = +5V till enkla (icke strömkrävande) sensorer
1 Par/2 trådar = +12V till reläer och liknande "effektförbrukare"
1/2 Par = 1 trådsbussen

Parallellkopplade par för att minska spänningsfall.

Vid varje ställe där jag skall gå ner genom taket till rummet klipper jag CAT5 kabeln och gör en snygg koppling, t.ex i en liten eldosa eller bara en "tejpskarv"
Kabeln ner i rummet är oxå en CAT5 eller valfri med minst 4 eller 5 ledare.
1 tråd = GND
1 tråd = +5
1 tråd = +12v (om det behövs)
1 tråd = databuss NER i rummet.
1 tråd = databuss UPP från rummet.

De två databuss-ledarna kopplas ihop så nära sensorn som möjligt, inom 10 cm.

Det är inte säkert att detta löser problemen i detta fallet med det ger iaf en ren buss-struktur utan risk för mysko kapacitanser eller induktanser.

Det finns väl oxå nån Dallas krets som funkar som en buss-repeterare eller hub? En eller två sådana skulle man kunna använda för att dela av nätet i flera sektioner.

//B1N4RY
benring

Inlägg av benring »

Hej, va bra med lite schyssta riktlinjer:)

Dock har jag en del funderingar.
1 tråd = GND
1 tråd = +5
1 tråd = +12v (om det behövs)
1 tråd = databuss NER i rummet.
1 tråd = databuss UPP från rummet.
Som jag ser det borde man ha två GND ner, en till +5v och en till +12v ?
Annars så kommer väl en GND bli för klent?

Varför en tråd ner och en tråd upp för databussen? och hur menar du?
Om jag parallellkopplar två trådar får ju båda data ner/upp? På det viset får man väl större risker med ekon & likn?

Annars är jag med på resonemanget:)

Hubbar finns och kan vara av värde.

Hur långa kablar skulle du välja ner i rummet då?

Jag hade tänkt mig placering av sensor mitt på väggen och en DS2405:a nere vid golvet där relä finns, då får jag ca 3 meter (max) längd till DS2405or men dessa upplever jag aldrig problem med, dom verkar alltid funka fint.

Skall man vara konsekvent med länden till sensorer så alla har tex 1 meter? eller kan jag ha en på 1 meter, två på 3 meter osv?

Tack för att du hjälper mig:)
(Även om det var kommentaren: BETALT TILL DEN SOM LYCKAS HJÄLPA MIG! som sporrar :D)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Som jag ser det borde man ha två GND ner, en till +5v och en till +12v ?
> Annars så kommer väl en GND bli för klent?

Klent eller inte har inget med spänningen att göra.
Det beror på "lasten" på resp spänning.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Som jag menar (OM DET NU HJÄLPER) så klipper du databussens ledare uppe på vinden, skarvar ena sidan (från förra sensorn) till en ledare och andra sidan (till nästa sensor) till en annan ledare i kabeln som går ner i rummet. Nere vid sensorn sitter dessa ledare sedan ihop.

På så sätt kommer bussen rent elektriskt att gå helt rakt, utan förgreningar. Längden på nedledningen spelar ju då ingen roll.

Det som ställer till det med grenkopplingar är bl.a. reflektionerna
Läs mer om TDR

//B1N4RY
benring

Inlägg av benring »

Tack sodjan, jag snackar äpplen och päron som vanligt:)

Ahaa, då förstår jag och det verkar ju smart, det borde hjälpa till att hålla nere stubblängden.

Ska läsa det du länkar till.

EDIT: Värst va skit det kan bli i en kabel då:) (läste ovan länk)

MVH o tack för hjälpen! :)
Skriv svar