Elskåp till fräs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
swapper

Re: Elskåp till fräs

Inlägg av swapper »

i det skåpet som jag monterar i nu fanns det en del som redan var monterat och det var maskinskruv M5.
Funkar bra att borra och gänga, lite meck men sitter som berget.
H.O

Inlägg av H.O »

Samma som AndLi, princip.
Kanaler med popnit. Skenor med popnit eller skruv. Apparater med M-gängad skruv i lämplig storlek.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Härligt! Då får det bli M5 från Clas Ohlson.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kör oftast borrande 4,2mm montageskruv till allt förutom det som man misstänker kan gå sönder och behövas bytas, då blir det maskingängad skruv.
images.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För RIKTIGT tunga saker som stora transformatorer och 19" rack använder jag POPnut, starkare och enklare än att gänga.

För kretskort, kanaler och annat smått ST 3,5, borras med 3 mm och gärna vicka borren fram och tillbaka så hålet blir lite ovalt.

35 skenor kan skruvas med ST 4,8.

Sifvertsskruv har väldig dåliga spår i Philipskryss plåtskruv.
De har ju nu också flyttat från Lindhagsgatan ner mot typ Hägersten.
Protte
Seroster

Inlägg av Seroster »

När jag jobbade som skåpsbyggare kördes allt fast med 4.2x13 självborrande plåtskruv, förutom frekvensare över 25kw, där var det fyrkantig hålplunch och korgmutter som gällde.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Byggt skåp med färdig fyrkantsstansad montageplåt och korgmuttrar, vilket dj**la plock och nästan inga hål stämde ändå.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kul att detta med skruvarna engagerade så! Slutsatsen verkar bli att man tar det som funkar. :)

Rittal-skåpet kom i fredags:
DSC_4510_rittal_lada.jpg
Hela leveransen:
DSC_4512_rittal_lev.jpg
Jag började mäta, borra och gänga idag:
DSC_4515_gangar.jpg
... men det tar sjukt lång tid! Detta är så långt som jag har hunnit efter i princip en hel dags arbete:
DSC_4517_plat_kv1.jpg
Anledningen till tejpbitarna är att jag inte vill få ner metallspånor i hålen. Det är första gången jag gängar stål och jag lyckades förstöra gängorna på två skruvar innan jag fattade att man faktiskt måste rensa bort spånorna när man har gängat stål. :oops:

De två M3-gängorna till 24 V-aggregatet gick bra, var lite nervös där. Gängtappen sviktade betänkligt. :) Dessutom 23 av totalt 39 M5-hål. Och så är det 4 st M4 som ska borras också.

Det var annars rätt trevligt att borra i stål. Borren vandrar inte som i aluminium.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Ja det är ju just det med självborrande skruv, man lägger kanalen eller DINskenan där man vill ha den, kollar att det är typ rakt (man kan justera +-1mm efter att man satt möget) och dundrar fast den på fem sekunder med skruvdragare.

Det går att byta saker även om det är självborrande, dessutom så ska det ju inte behöva göras än på fem år, och de tre minuterna man tjänar på att ha satt maskinskruv istället för självborrande den dagen man ska byta något är ganska lite.

Tid är pengar ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

.... och för alla skruvar som inte är "vanlig M-gänga" (eller motsvarande amerikanskt) så är det alltid en bra idé att snurra skruven en bit baklänges före man börjar dra åt den, för att den ska hitta "sina gamla spår". Detta gäller alltså när man lossat en skruv och ska sätta tillbaka den, t.ex. i trä, plast eller självgängande skruv i metall.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

MiaM: det brukar ju underlätta även på M-gängad skruv.

Kan man köra röda ringkabelskor för jordkablarna (2,5 mm²) mellan dörr, montageplatta och skåp? Eller blir man fnyst åt om det inte är gul/oisolerad? :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Inget problem, men är inte röd upp till 1,5 kvadrat? Du ska väl köra blåa på 2,5.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ja, fel av mig, blåa är det som gäller.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, det är ju inte helt fel även på M-gängat, även om de sällan blir felidragna (speciellt de mindre hittar väl ofta "rätt" på en gång).

jag "har hört" att det går bra att dra loss plasten från en kabelsko, eller om man så vill klippa loss efter att man klämt, så slipper man "färgkodningen". Jag vet inte vad reglerna säger här, men rent praktiskt går det också bra att löda de kabelskor som är avsedda för klämning (om man tar bort plasten såklart).

röd = max 1,5mm2
blå = max 2,5mm2
svart = max 4mm2
gul = max 6mm2
(eller var det tvärt om på gul och svart? Ofta saknas de svarta i färdiga sortiment man köper, eftersom de gula klarar 4mm2-kablar).

En annan variant kan väl vara att köpa jordfläta (typ biltillbehör) och ev. trä på en gulgrön eller genomskinlig slang, för att jorda dörrar å sånt. En fläta är ju avsedd att tåla att böjas zillioner gånger. Vet inte heller vad regler & co säger här.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tråd eller fläta gör det samma, gulgrön eller genomskinlig beror på om det är en skyddsjordning eller potentialjordning. Har man ingen el i skåpdörren brukar inte besiktninsmannen kräva jordning av dörren.

OT/ byggde några små tunnelugnar med elskåp som skulle till jobbets huvudägare i England, fick tillbaka elskåpen för i England fick man inte ha starkström i indikeringslampor som sitter i dörren. Fick bygga om med LED-lampor i trafo-socklar.
Skriv svar