Projekt: Luna 500 CNC konvertering
Re: Projekt: Luna 500 CNC konvertering
Du behöver inte en per axel.
Det räcker med en över alla gränslägesbrytare.
Det räcker med en över alla gränslägesbrytare.
Det är sant, tänkte det dock som en feature för att kunna hitta eventuella fel/brott på kjedjan.
Men nog smidigare att bara sätta en som byglar alla gränslägen.
Men nog smidigare att bara sätta en som byglar alla gränslägen.
RongFu själva säger i specarna för RF-45 att max planfräs är 100mm i "mild steel".swapper skrev:Någon som har koll på vilken typ av planfräs som skulle kunna passa en RF45 modell av fräs enligt ovan?
Funderar på antingen 50mm eller 80mm
Sen är frågan om det skall vara runda skär eller inte?
50mm runda insterts.
http://www.ebay.com/itm/New-BT30-M12-EM ... 417b13a1ab
80 fyrkantiga.
http://www.ebay.com/itm/New-BT30-M12-Sq ... 46180d22be
Kommer köra mest alu men kan hända annat.
Då satsar jag på en 80mm, kommer inte vara lika kraftig som den växlade lådan med 1:1 utväxling från servon.
Visst servon jag har nu är 2kw orginal motorn är 1,5kw men utväxlingen och momentet i den gamla växelådan blir enormt.
Visst servon jag har nu är 2kw orginal motorn är 1,5kw men utväxlingen och momentet i den gamla växelådan blir enormt.
Lite seg med motivationen men har i vart fall beställt ett Mesa 6i25 + 7i77 som borde komma vilken dag som helst.
Det får bli analogstyrning så jag får rätt på spindelåterkopplingen.
Har bilivt många ströstunder för att försöka förstå linuxcnc och HAL men antar att det kommer när man står med allt inkopplat och vill ha igång det.
Lite URLer jag letat rätt på som jag hoppas kan ge mig lite tips.
Manuellt styra HAL
http://www.linuxcnc.org/index.php/engli ... -for-servo
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ed_Control
http://gnipsel.com/linuxcnc/configs/7i77.html
http://linuxcnc.org/docs/2.5/pdf/LinuxC ... Manual.pdf
Installerat om och fixat till "nya" fräsdatorn med linuxcnc på CF kort och lite sånt under kvällen.
Spindeln har jag tillverkat ett fäste för servon som skall driva den, dock inte bild här på det, kommer nog sen.
Det får bli analogstyrning så jag får rätt på spindelåterkopplingen.
Har bilivt många ströstunder för att försöka förstå linuxcnc och HAL men antar att det kommer när man står med allt inkopplat och vill ha igång det.
Lite URLer jag letat rätt på som jag hoppas kan ge mig lite tips.
Manuellt styra HAL
http://www.linuxcnc.org/index.php/engli ... -for-servo
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ed_Control
http://gnipsel.com/linuxcnc/configs/7i77.html
http://linuxcnc.org/docs/2.5/pdf/LinuxC ... Manual.pdf
Installerat om och fixat till "nya" fräsdatorn med linuxcnc på CF kort och lite sånt under kvällen.
Spindeln har jag tillverkat ett fäste för servon som skall driva den, dock inte bild här på det, kommer nog sen.
Julafton!
Direkt ifrån USA ett 5i25 + 7i77.
Meckat lite igår och idag med pncconf, var tydligen en bugg som fixades i senaste versionen
http://buildbot.linuxcnc.org/ löste det så jag i vart fall kom vidare med guiden.
Massor kvar att reda ut hur det skall kopplas och confas.
Dokumentationen på dessa prylarna är väll OK men kunde varit tydligare på sina ställen.
T.ex. pinout som gick att läsa på själva kortet osv.
Direkt ifrån USA ett 5i25 + 7i77.
Meckat lite igår och idag med pncconf, var tydligen en bugg som fixades i senaste versionen
http://buildbot.linuxcnc.org/ löste det så jag i vart fall kom vidare med guiden.
Massor kvar att reda ut hur det skall kopplas och confas.
Dokumentationen på dessa prylarna är väll OK men kunde varit tydligare på sina ställen.
T.ex. pinout som gick att läsa på själva kortet osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hej!
Någon som kan förklara för mig om det är OK att ansluta +-10V till endast "+" sidan av nedan ingång på servodrivare (Servostar 400)?
På de andra axlarnas drivare (Yaskawa) är det bara en ingång vilket verkar vara det normala.
Någon som kan förklara för mig om det är OK att ansluta +-10V till endast "+" sidan av nedan ingång på servodrivare (Servostar 400)?
På de andra axlarnas drivare (Yaskawa) är det bara en ingång vilket verkar vara det normala.
Ja, det ska funka.
Bygla "-" till AGND (alltså 2 till 1). Går motorn åt fel håll bygla "+" till AGND och anslut signalen till "-" istället. I det här fallet måste signaljord för den analoga styrspänningen ha samma potential som AGND.
Bygla "-" till AGND (alltså 2 till 1). Går motorn åt fel håll bygla "+" till AGND och anslut signalen till "-" istället. I det här fallet måste signaljord för den analoga styrspänningen ha samma potential som AGND.
Tackar, fungerar utmärkt!
Noterade när jag väl stod och skulle koppla in att det redan var en bygel satt.
Noterade när jag väl stod och skulle koppla in att det redan var en bygel satt.
Då har man lagt ett antal kvällar på att försöka tunea servos i Linuxcnc.
Det är lite av en klippvägg av nya begrepp och tankesätt.
Dokumentationen finns till viss del men ibland finns det lite att önska
linuxcnc kanalen på IRC är oumbärlig när man kör fast, framförallt PCW (mesa electronics) som assisterade mig igår.
Lyckades få axeln att jogga men så fort jag kom över en viss velocity så flippa allt och rusade.
När detta hände så slutade den räkna pulser i någon vettig takt.
Visade sig att 16384 puls encoder från yaskawa drivaren blir för mycket för även Mesa korten så den började slänga pulser.
Finns en setting i HAL som inaktiverar filterfunktionen, då klarar den många fler.
Sen fick jag sänka antalet pulser ut från drivsteget till 4096.
setp hm2_5i25.0.encoder.03.filter 0
Det jag kört fast på nu är encoder scaling i tuning.
Får inte upp rätt hastighet när jag joggar.
Det är lite av en klippvägg av nya begrepp och tankesätt.
Dokumentationen finns till viss del men ibland finns det lite att önska

linuxcnc kanalen på IRC är oumbärlig när man kör fast, framförallt PCW (mesa electronics) som assisterade mig igår.
Lyckades få axeln att jogga men så fort jag kom över en viss velocity så flippa allt och rusade.
När detta hände så slutade den räkna pulser i någon vettig takt.
Visade sig att 16384 puls encoder från yaskawa drivaren blir för mycket för även Mesa korten så den började slänga pulser.
Finns en setting i HAL som inaktiverar filterfunktionen, då klarar den många fler.
Sen fick jag sänka antalet pulser ut från drivsteget till 4096.
setp hm2_5i25.0.encoder.03.filter 0
Det jag kört fast på nu är encoder scaling i tuning.
Får inte upp rätt hastighet när jag joggar.
Sparlåga för tillfället men problemen att lösa på listan nu är:
Preload vinkelkontaktlager, hållarna jag köpte från kina var precis som H.O noterade i annan tråd värdelösa och hade "inget" preload 0.2mm vändglapp...
Testade orginal blocken på y och fick då 0.01mm vändglapp men då med preload på "känn" och kineslager.
Nästa blir att lösa remdriften för spindeln, som det är monterat nu låter den förskräckligt och kommer inte hålla för några 6krpm....
Preload vinkelkontaktlager, hållarna jag köpte från kina var precis som H.O noterade i annan tråd värdelösa och hade "inget" preload 0.2mm vändglapp...
Testade orginal blocken på y och fick då 0.01mm vändglapp men då med preload på "känn" och kineslager.
Nästa blir att lösa remdriften för spindeln, som det är monterat nu låter den förskräckligt och kommer inte hålla för några 6krpm....
Lite gjort i helgen.
Fått upp fräsen på stället jag svetsat samt monterat tillbaka huvudet. Edit: Vände bilden.
Fått upp fräsen på stället jag svetsat samt monterat tillbaka huvudet. Edit: Vände bilden.
Senast redigerad av swapper 1 april 2014, 23:34:18, redigerad totalt 1 gång.
Riktigt snyggt detta.
Grymt impad
Vad var strulet med pulserna ovan, fattade ej riktigt, kunde du inte ha så hög upplösning på feedbacken från drivstegen?
Vad jag fattade innan så skulle MESA korten klara typ 4Mhz eller det var kanske inte dom korten du köpte?
Mest bara nu så man inte tänker på en lösning och sen funkar inte det.
mina glasskalor lär spotta ur sig ganska mycket pulser
Men du köpte 2 MESA kort nu och har något av dom stöd för MPG?
Likaså hur mycket vanliga I/O är där på dom korten? Är det 24Vdc signal nivå på dom eller såna tråkiga 5Vdc signaler?
Ps. såg det interface du mejla till mig men var det för fräs med eller bara för svarv?
Lycka till och håll oss uppdaterade.
Grymt impad

Vad var strulet med pulserna ovan, fattade ej riktigt, kunde du inte ha så hög upplösning på feedbacken från drivstegen?
Vad jag fattade innan så skulle MESA korten klara typ 4Mhz eller det var kanske inte dom korten du köpte?
Mest bara nu så man inte tänker på en lösning och sen funkar inte det.
mina glasskalor lär spotta ur sig ganska mycket pulser

Men du köpte 2 MESA kort nu och har något av dom stöd för MPG?
Likaså hur mycket vanliga I/O är där på dom korten? Är det 24Vdc signal nivå på dom eller såna tråkiga 5Vdc signaler?
Ps. såg det interface du mejla till mig men var det för fräs med eller bara för svarv?
Lycka till och håll oss uppdaterade.
Tackar!
Vi får väll se om det kommer i hamn.
Nej tydligen så pallade inte Mesakortet mer än 4096 ppr om man skall upp i lite hastigheter.
Problemet var att mesakortet läser på både upp och nerflanken på varje kvadratur vilket ger 65536 pulser per varv vilket gav maxhastighet på 700-900rpm innan den började slänga saker som brus.
Stängde jag av filterfunktionen och ställde ner enkoderemuleringen till 4096 ppr så blir det "bara" 16384 ppr vilket enligt mesa själva skall klara 6000rpm (spindeln bla)
Men som jag förstod det så kommer det inte göra någon skillnad öht på precisionen då vi är nere på så små toleranser.
Axlarna är växlade 1:3 xy och z är 1:2 vilket ökar på upplösningen.
Finns säkert något här som är bättre på matte och kan säga hur många mhz detta blir men 7i77 klarar 4mhz.
Går nog att få ut mer men nog ingen mening.
Läste även att man kan samköra t.ex. encodern från drivstegen med skalor om man har det.
Man får bara akta sig så man inte får "hunting" problem när man kör med skalor tydligen.
De kort jag köpte var dels det kortet man sätter i datorn samt det man sätter i styrskåpet (plug n go kit) 6i25 + 7i77
6 encoderingångar där man bör kunna ta en av dem för en MPG.
Alla utgångar är samma som spänningen man matar kortet med, dock minst 12v.
Jag kör allt på 24v vilket ser ut att täcka de mesta då drivare osv tar 24v som signaler samt reläer/kontaktorer som bara är att koppla direkt på utgången.
Det jag messa dig om var ethercat, du borde kunna få tag i de interfacen och det finns en intergration till linuxcnc som kör ethercat.
Tyckte bara det var så jäkla snygg lösning, troligen inte helt lätt att få att funka dock.

Vi får väll se om det kommer i hamn.
Nej tydligen så pallade inte Mesakortet mer än 4096 ppr om man skall upp i lite hastigheter.
Problemet var att mesakortet läser på både upp och nerflanken på varje kvadratur vilket ger 65536 pulser per varv vilket gav maxhastighet på 700-900rpm innan den började slänga saker som brus.
Stängde jag av filterfunktionen och ställde ner enkoderemuleringen till 4096 ppr så blir det "bara" 16384 ppr vilket enligt mesa själva skall klara 6000rpm (spindeln bla)
Men som jag förstod det så kommer det inte göra någon skillnad öht på precisionen då vi är nere på så små toleranser.
Axlarna är växlade 1:3 xy och z är 1:2 vilket ökar på upplösningen.
Finns säkert något här som är bättre på matte och kan säga hur många mhz detta blir men 7i77 klarar 4mhz.
Går nog att få ut mer men nog ingen mening.
Ja frågan är hur mycket pulser du får ut per enhet på skalorna, kolla det.The 7I77 uses multiplexed encoder signals to save interface pins. The multiplexing
rate will determine the maximum encoder count rate. Default multiplexing rate with
HostMot2 firmware is ClockLow / 8,or approximately 4 MHz with 5I25 or 6I25 FPGA host
interface cards, giving a resolvable count rate of 2 MHz. The Multiplexing rate can be
increased if desired but high multiplex rates will require short cables between the FPGA
controller card and the 7I77 due to signal integrity and time-of-flight considerations.
Maximum practical multiplex rate is approximately 12 MHz (and 6 MHz count rates)
Läste även att man kan samköra t.ex. encodern från drivstegen med skalor om man har det.
Man får bara akta sig så man inte får "hunting" problem när man kör med skalor tydligen.
De kort jag köpte var dels det kortet man sätter i datorn samt det man sätter i styrskåpet (plug n go kit) 6i25 + 7i77
6 encoderingångar där man bör kunna ta en av dem för en MPG.
Alla utgångar är samma som spänningen man matar kortet med, dock minst 12v.
Jag kör allt på 24v vilket ser ut att täcka de mesta då drivare osv tar 24v som signaler samt reläer/kontaktorer som bara är att koppla direkt på utgången.
Det jag messa dig om var ethercat, du borde kunna få tag i de interfacen och det finns en intergration till linuxcnc som kör ethercat.
Tyckte bara det var så jäkla snygg lösning, troligen inte helt lätt att få att funka dock.
Ok, men korten klarar av 4Mhz då på ingångarna antar jag enligt din förklaring.
Jag har ej koll på nu hur mycket pulser mina skalor skickar ut det enda jag vet är att mina EXE boxar x upp det med 25 fr att få bättre upplösning.
Hittade min gamla uträkning
Med mina EXE boxar så får jag 5000pulser / mm och kör vi typ 4 meter / min så blir det
5000 x 4000 / 60 sec = 333 333hz
Så enligt det så borde det ju inte vara några problem med 4Mhz ingångarna eller jag tänker fel här?
Så jag borde kunna använda exakt samma kort som du har köpt.
Har något av dom korten även puls utgång eller det är bara analoga utgångar och sen puls ingångar?
Mest för att 4'e axeln kommer jag styra med pulser och kanske även spindeln men jag antar att du gör nåt likvärdigt?
Ja jag har kollat en hel del på det med Ethercat som interface men jag tror nog att det är väldigt hög tröskel att få linux systemet att lira med den drivern som behövs och hur man konifgurera upp hela systemet.
Men det hade helt klart varit det bästa och då får man även distributed clocks och då brukar synkningen mellan axlarna vara under 1 us så inget lagg där direkt
Fräsen kommer bli med mina Sigma 5 drivsteg som har puls / analog styrning.
Sen vad jag använder till min svarv får vi se senare
Lycka till
Jag har ej koll på nu hur mycket pulser mina skalor skickar ut det enda jag vet är att mina EXE boxar x upp det med 25 fr att få bättre upplösning.
Hittade min gamla uträkning
Med mina EXE boxar så får jag 5000pulser / mm och kör vi typ 4 meter / min så blir det
5000 x 4000 / 60 sec = 333 333hz
Så enligt det så borde det ju inte vara några problem med 4Mhz ingångarna eller jag tänker fel här?
Så jag borde kunna använda exakt samma kort som du har köpt.
Har något av dom korten även puls utgång eller det är bara analoga utgångar och sen puls ingångar?
Mest för att 4'e axeln kommer jag styra med pulser och kanske även spindeln men jag antar att du gör nåt likvärdigt?
Ja jag har kollat en hel del på det med Ethercat som interface men jag tror nog att det är väldigt hög tröskel att få linux systemet att lira med den drivern som behövs och hur man konifgurera upp hela systemet.
Men det hade helt klart varit det bästa och då får man även distributed clocks och då brukar synkningen mellan axlarna vara under 1 us så inget lagg där direkt

Fräsen kommer bli med mina Sigma 5 drivsteg som har puls / analog styrning.
Sen vad jag använder till min svarv får vi se senare

Lycka till