avbrottsfri växling med relä. Kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EinarEnfas

Re: avbrottsfri växling med relä. Kondensator?

Inlägg av EinarEnfas »

Tack för alla ideer! :)

Jag ritar på ett nytt arbetsbord.
Datorn drivs med 12V och PicoPSU. Skärmarna drivs även de av 12VDC.
Tänkte bygga en backup med 12v 7ah gel batterier.

gkar nämnde FET och då läste jag så ögona blödde och kom vidare till olika kretsar. Slutade med den jag bifogade. Vad tror ni? Behöver en laddkrets också.

Bifogar en bild på skrivbordet. Delen fram till höger, där en liten gul lysdiod är inritad, ska innehålla dioder för status på UPS:en samt några knappar för höj/sänk bord, belysning, etc.
Tips på knappar och annat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om datorn och skärmarna tål (och fungerar bra) med 13,8V så skaffa en nätdel som ger 13,8V (och som strömbegränsar istället för att lägga av om den belastas för hårt), och anslut batteriet parallellt med matningen, utan någon växling.

13,8V är lämplig underhållsladdning för en blyack och den ska tåla den spänningen över rätt lång tid..

Sätt givetvis en säkring i serie med en av ledningarna till blyacken, och montera säkringen så att det inte kan bli kortslutning dels ifall man tar isär en kabelmonterad säkring eller ifall kabeln närmast batteriet skadas.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Är osäker på det. PicoPSU reglerar inte 12V:en utan passar den bara vidare till datorn.
Skärmarna vet jag ej heller vad de tycker om saken.

Jag har en ringkärnetransformator på 2x28V från en batteriladdare som var specad till 24V/20A. Skulle vara bra om den gick att använda. Har även ett gäng 12V/7Ah gelackar liggande.
Tänkte att 24V (27,6V) är bättre att jobba med än 13.8V om man ändå ska ha en regulator till 12V. Men jag kan ha fel naturligtvis?

Verkar för övrigt inte helt lätt att bygga switchade saker heller, noga med design och allt.

Hjälp!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det här är ju ett problem, att det sällan är specat vilka variationer på inspänningen som är okej på elektronik som ska ha 12V in. Synnerligen irriterande, jag har t.ex. en Asus Eee PC 901GO som har just 12V från nätadaptern/laddaren, men jag har inte hittat någon spec på hur mycket spänningen får variera så jag har inte vågat mig på att göra en passiv kabel för laddning i bil.

Utan att veta vad grejerna tål så är nog ett 24V-mellanled en bra idé, eller snarast 27,6V (13,8*2) i grundläge men fungerande ned till 21,4V (10,7*2).

En fulladdad blyack ger ju ändå mer än en volt mer än 12V så en reläväxling är kanske ingen bra idé om du ändå inte har specar på dator/skärmar.
Skriv svar