Öka PIR-känslighet
Re: Öka PIR-känslighet
Sensorn har en smal avkänningsvifta och det "rätta" sätt den avkänner på är att känna av att ett objekt med annan yttemperatur än omgivningen rör sig på tvären av viftan.
Monteringen ska alltså vara så att djuret rör sig förbi sensorn.
Monteringen ska alltså vara så att djuret rör sig förbi sensorn.
Det kräver lite tänkande för att inse hur en PIR fungerar, jag har ju hyffsad koll men fick mig fler tankeställare när jag började leka med detekteringszoner i zoneminder (det är alltså program för kameraövervakning).
I Zoneminder markerar man zoner på bilden och ställer in parametrar för dem, och det finns en massa knep att ta till för att man t.ex. inte ska få en trigging av att ett moln passerar och påverkar ljusstyrkan i hela bilden.
Lite samma sak är det ju med PIR, enklare PIR har bara EN sensor. Den mäter alltså EN temperatur. För att detektera rörelse så är alltså avkänningen uppdelad i mindre rutor, ett objekt som rör sig gör att den temperatur som sensorn mäter varierar. Och beroende på hur mycket och hur snabbt den varierar så triggar detektorn.
Här finns en bild som illustrerar det ganska bra
http://www.instructables.com/id/PIR-Mot ... s-it-work/
Här fanns också lite bra bilder som illustrerar problemet
http://pirtechnology.wordpress.com/
I Zoneminder markerar man zoner på bilden och ställer in parametrar för dem, och det finns en massa knep att ta till för att man t.ex. inte ska få en trigging av att ett moln passerar och påverkar ljusstyrkan i hela bilden.
Lite samma sak är det ju med PIR, enklare PIR har bara EN sensor. Den mäter alltså EN temperatur. För att detektera rörelse så är alltså avkänningen uppdelad i mindre rutor, ett objekt som rör sig gör att den temperatur som sensorn mäter varierar. Och beroende på hur mycket och hur snabbt den varierar så triggar detektorn.
Här finns en bild som illustrerar det ganska bra
http://www.instructables.com/id/PIR-Mot ... s-it-work/
Här fanns också lite bra bilder som illustrerar problemet
http://pirtechnology.wordpress.com/
- JimmyAndersson
- Kontakt:
..i den riktningen som fresnel-linsens segment sitter.Nerre skrev:Det förklarar saken, en PIR detekterar normalt bara rörelse tvärs sensorn.
Dvs: En rund (halv boll) lins klarar rörelser tvärs över, åt "alla" håll. (Åt sidorna, mot/från sensorn och snett.)
c2h5oh:
Om du inte hittar någon trådlös rörelsedetektor med rund lins
så skulle du kunna byta ut själva PIR-delen mot en annan.
Dvs skruva isär burken, byta ut PIR-delen och låta radioelektroniken vara kvar.
Jag köpte en billig (inte trådlös) rörelsedetektor från Jula som jag modifierade lite.
Den klarar utan problem både katter och fåglar i storleken som kråkor och liknande.
Den sitter på en vägg och om jag ställer mig mot väggen och går rakt ut så reagerar den.
Sol/moln är inga problem, men den ser dessvärre ett träd, vilket gör att den triggar när det blåser mycket.
Så fort jag får tummen ur vagnen så ska jag komplettera med en kamera.
Ja jag menade "tvärs" till skillnad från "mot och från". Går man rakt mot en PIR så kommer man väldigt långt.
Lite bättre deckare för inbrottlarm har sektorer dels när du passerar dem och bryter strålarna som går rakt ut och och olika sektorer i olika steg beroende på hur långt rakt ut från detektorn man går. Svårt att förklara men jag tror ni förstår. Lite som de med en halv boll. Detta åstadkommer man med olika sektioner på fresnellinsen. Där man dels har spridning av strålarna i sidled men även en sektion som ger strålar av olika längd ut från detektorn. De finns även med inbyggd mikrovågsdetektor och har justerbar känslighet. Kostar några hundra.
Här är ett bra exempel på vad jag menar :
http://resource.boschsecurity.com/docum ... 523211.pdf
Här är ett bra exempel på vad jag menar :
http://resource.boschsecurity.com/docum ... 523211.pdf
Formellt sett kan väl inte "strålarna" ha olika "längd"? De där bilderna bygger ju på att detektorn sitter på väggen och "strålarna" (som ju egentligen är "synfält") går snedd nedåt. Då är det markens begränsning som gör att det ser ut som de går olika långt.
Men som sagt var, just eftersom detektorn sitter en bit upp på väggen så rör du dig inte rakt mot den, går du mot väggen så rör du dig (ur detektorns synvinkel) nedåt i dess synfält.
Men som sagt var, just eftersom detektorn sitter en bit upp på väggen så rör du dig inte rakt mot den, går du mot väggen så rör du dig (ur detektorns synvinkel) nedåt i dess synfält.
Det där är väl lite som att säga hur långt är ett snöre !
Tanken var ju att illustera att en detektor med lite bättre lins ger fler sektorer, och chansen för att detektera något som rör sig rakt mot detektorn ökar. Billiga detektor har oftast en enkel lins som strålar ut likt en solfjäder och är således inte särskilt känsliga för rörelse som kommer rakt mot detektorn.
Tanken var ju att illustera att en detektor med lite bättre lins ger fler sektorer, och chansen för att detektera något som rör sig rakt mot detektorn ökar. Billiga detektor har oftast en enkel lins som strålar ut likt en solfjäder och är således inte särskilt känsliga för rörelse som kommer rakt mot detektorn.
Nej, något som rör sig RAKT MOT detektorn kommer fortfarande inte att detekteras eftersom det hela tiden befinner sig i samma sektorn. Det är inte förrän de som rör sig kommer så nära att det inte ryms i en sektor som det blir en detektering.
För att det inte ska missförstås ritade jag en bild. Den röda pilen visar en rörelse RAKT MOT detektorn. Den blå pilen visar en rörelse som kan detekteras, men den är inte RAKT MOT detektorn utan snett framför. Bilden är alltså från sidan (brun=vägg, grön=gräsmatta typ).
För att det inte ska missförstås ritade jag en bild. Den röda pilen visar en rörelse RAKT MOT detektorn. Den blå pilen visar en rörelse som kan detekteras, men den är inte RAKT MOT detektorn utan snett framför. Bilden är alltså från sidan (brun=vägg, grön=gräsmatta typ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du har inte provat på en detektor i verkligheten va?
Vill inte att det skall urarta till pajkastning men eftersom jag jobbar med det dagligen vet jag att det fungerar. Nu snackar jag om detektorer till larm, inte belysning eller liknande. För många år sen var det precis som du säger. Man hade problem med att larmen inte löste då man gick rakt emot en detektor. Dagens lite mer intelligenta deckare lider inte av det problemet. Förutsatt att det är rätt installerade. Därför står det i manualen vilka höjder och räckvidder som gäller.
Man kan heller inte jämföra deckare från tex Kjell och Classe med de som används av Certifierade larmfirmor.
Vill inte att det skall urarta till pajkastning men eftersom jag jobbar med det dagligen vet jag att det fungerar. Nu snackar jag om detektorer till larm, inte belysning eller liknande. För många år sen var det precis som du säger. Man hade problem med att larmen inte löste då man gick rakt emot en detektor. Dagens lite mer intelligenta deckare lider inte av det problemet. Förutsatt att det är rätt installerade. Därför står det i manualen vilka höjder och räckvidder som gäller.
Man kan heller inte jämföra deckare från tex Kjell och Classe med de som används av Certifierade larmfirmor.
Sorry såg inte din bild innan jag svarade.
Men jag antog att du förstod vad jag menade. Förutsättningen var ju IR på vägg/träd likt manualen från Bosch. Skulle det nu vara så att deckaren skulle titta ner i en backe får man givetvis vinkla den efter det så att förhållandet blir likt plan mark.
Det är trist att så många här bara leker besserwisser och vänder på allt för att kunna säga emot. I vad man än sysslar med finns det alltid ett "OM". Man kan inte kompensera för precis vartenda "OM" då får man aldrig något gjort.
Men jag antog att du förstod vad jag menade. Förutsättningen var ju IR på vägg/träd likt manualen från Bosch. Skulle det nu vara så att deckaren skulle titta ner i en backe får man givetvis vinkla den efter det så att förhållandet blir likt plan mark.
Det är trist att så många här bara leker besserwisser och vänder på allt för att kunna säga emot. I vad man än sysslar med finns det alltid ett "OM". Man kan inte kompensera för precis vartenda "OM" då får man aldrig något gjort.
Om du tittar på boschmanulen så ser du en vy ovanifrån där detektorn "strålar" likt en solfjäder. Det kombinerat med att den även strålar mot marken (vy från sidan) gör att den lättare detekterar saker som rör sig mot den längs med marken. Vidare kan man ofta ställa känslighet och antal sektor som blir påverkade innan larm. Finns även med mikrovåg i kombination med IR. Dessa används i jobbiga miljöer där tex en maskin, eller värmefläkt eller liknande snabbt skiftar i värme. IR kan trigga på snabb förändring av värme då den tar det som att något rör sig framför den. Kombinerar man med mikrovåg så krävs det rörelse av fysiskt objekt för att trigga. Detektorn analyserar händelserna och kräver triggning av både IR och mikrovåg för att dra sitt larmrelä. Denna typ av detektor har oftast temperaturkompensering också, och anpassar sig efter miljön den sitter i.
Finns säkert någon som är mer insatt i ämnet som kan förklara bättre
Finns säkert någon som är mer insatt i ämnet som kan förklara bättre
På den tiden jag jobbade med larm (det är visserligen 20 år sen) så var det väl känt att om man ville ha bra detektering av rörelse från/mot detektorn så körde man inte med IR. Man körde mikrovåg eller möjligen ultraljud.Glycol79 skrev:Du har inte provat på en detektor i verkligheten va?
I det här fallet så har vi t.o.m. fått informationen att de djur som inte detekterades var de som gick rakt mot detektorn och sen backade.