Jag använder en CWA2000 på min åtel för att detektera djur så som räv och grävling. Sensorn fungerar ibland men ser spår i snön när den inte detekterat något djur. Den sitter ca 1.5 över mark riktad mot en punkt i marken ca 5 meter framför sensorn.
Finns det några knep på hur man ökar känsligheten i sensorn? Vad gör det där diffusa linsen som sitter framför alla pir-sensorer för nytta?
Linsen framför sensorerna är en Fresnel-lins som indelar vinkeln som sensorerna ser i olika zoner. När man rör sig från en zon till en annan blir det ett skifte i de två sensorer som utgör en PIR-sensor, detta skifte förstärks och är det stort nog triggas funktionen.
Känsligheten beror på förstärkningen och vilket nivå på skillnad som är krav på trig - så det är inte nödvändigtvis bara att skruva på en grej och sedan är saken biff.
Då den registrerar värmestrålning kommer ett välisolerat djur inte att trigga sensorn om inte sensorn är ställd som mycket känslig.
Min modell har ju en trådlös sändare till en programmerbar (finns en knapp som heter learn) basstation. Menar du att det finns trådlösa sensorer på tex jula som går att koppla till min basstation?
c2h5oh skrev:Min modell har ju en trådlös sändare till en programmerbar (finns en knapp som heter learn) basstation. Menar du att det finns trådlösa sensorer på tex jula som går att koppla till min basstation?
Jag har sett på spår att djuren rört sig inom sensorns område utan att lösa ut den, men om jag tar ut lite så kanske det utlöser då den får flera förflyttningar mellan mottagarsektorerna och chanser att trigga
Sen är det ju som sagt var så att sensorn delar upp området i mindre "segment" och en rörelse måste oftast passera två segment för att det skall detekteras en rörelse. Om rörelsen bara varit inom ett segment sker ingen detektering. Det som rör sig måste också vara tillräckligt stort.
Jag ser ju vart sensorn är riktad och spåren kommer in mitt i det området, måste vara inom sensorn men rörelsen ser ut att vara rakt framifrån och sen har djuret vänt och gått tillbaka i samma spår.
Ang. segmenten så ska jag prova ge den större synfält.
Hur bör jag placera sensorn? Jag har möjlighet att placera den i nivå med marken, snett ovanifrån eller nästan rakt uppifrån mot marken. Vad är lämpligast för att få bästa känslighet?
Egentligen kanske man borde ha tre sensorer och en lite mikrokontroller som justerar känsligheten kontinuerligt för att få känslighet i alla led och maximera känsligheten?
Har du möjlighet att plancera den riktad rakt ner mot marken tror jag det är säkraste sättet att få så bra detektering som möjligt, problemet är väl att få upp den tillräckligt högt så sensorn täcker. Den där sensorns fönster verkar ju vara avlångt vilket inte är helt optimalt i det läget.