Problem I/O-kort eller PLC TNC155A/P

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ludde85

Problem I/O-kort eller PLC TNC155A/P

Inlägg av Ludde85 »

Nu har jag fått lite bekymmer igen efter ett par månader med fullt fungerande maskin och överföring...

Jag kör en Arboga Combimatic med verktygsväxlare (ATC). När man startar maskinen och kvitterar meddelandet "Strömavbrott", så ska armen till ATC:n gå ut direkt, och sen är det referenskörning som gäller. Den halva sekund det har tagit för armen att gå ut har man kunnat se meddelandet "Atc in wrong position".

Det som hänt är att det har börjat ta tid innan armen till ATC går ut. Började för ca två månader sen, med att det tog fem-tio sekunder innan den gick ut. Men det har tagit längre och längre tid, och nu vill den inte alls längre. Står fortfarande "Atc in wrong position".

Det är inget fel på kontaktorn, utan det är P24 från I/O-kortet som saknas. Kabeln sitter på kontakt J2:9 och enligt mitt elschema är det "A19" - alltså Ausgang 19. Jag har gått in i PC-program Trace och kikat, där hittade jag en rad som säger:

"0735 = A 19 1"

Jag tolkar detta som att utgången är aktiv enligt PLC:n, och att jag därför BORDE ha P24 på min utgång... Är det någon som kan bekräfta min tanke?

Om jag trycker ut Atc:n för hand, så att den når induktivgivaren så försvinner meddelandet, och det står "manuell drift" som det brukar när Atc:n gått ut och det är dags för ref. Körning. Om jag i detta läget trycker på start för att börja ref. köra Z, så får jag upp asterisk på skärmen och "F 0" ersätts med "F 545" - eller det matningsvärdet som jag ställer in på overridepotentiometern. Dock så rör sig inte Z-axeln... Så det verkar även här som att PLC:n säger KÖR, men att jag inte får någon signal ut.

Nu vet inte jag vad det är som "startar" Z-axeln, men jag har en utgång från I/O-kortet som går till ett relä som i elschemat heter "tändpulsspärr Z". Om det är den som ska starta själva körningen av Z, så känns det som att mitt problem sitter i I/O-kortet, eller mellan PLC och I/O-kortet (PL 110B).

Någon som har någon idé, eller som brottats med något liknande bekymmer? :-)
Pakko

Re: Problem I/O-kort eller PLC TNC155A/P

Inlägg av Pakko »

Drivs verktygsväxlaren hydrauliskt? Jag tycker att problemet i grunden verkar vara mekaniskt och att den sedan kommer följdfel. Det är väl en massa tryckgivare och skit som måste lira ihop för att det ska funka. Tänkte om det kanske kan vara dåligt hydraultryck eller liknande.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Nej, hela växlaren drivs med elmotorer. Eller ja, "låspinnen" som hindrar magasinet från att rotera styrs pneumatiskt, men där är inget bekymmer. När maskinen fungerar som den ska, så är det inga problem att starta den och ref. köra utan tryckluft, så någon tryckvakt eller liknande finns inte vad jag har sett.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du trycker på kontaktorn för hand, rör sig växlaren som den ska då?
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Japp, då går den ut så fint så.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du manuellt kopplar 24V till kontaktorn då?
Man kan ju tänka sig att en kortslutning i spolen "drar ner" 24V på PLC.

Om du kopplar loss 24V från kontaktorn, får du fortfarande ingen 24V ut från PLC?
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Har faktiskt inte testat något av det. Får ta en kik på hur det beter sig lite senare ikväll. Bara för att klargöra, utgången jag vill ha 24V på är inte på PLC, utan på ett externt I/O-kort.

Men du har ju helt rätt i att en kortslutning i spolen kan göra att utgången "stängs" för att skydda kortet. Känns inte som att min gamla häck kan vara så smart, men jag ska undersöka saken. :-)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Men du har ju helt rätt i att en kortslutning i spolen kan göra att utgången "stängs" för att skydda kortet"
Jag tänkte mera att en kortslutning gör att strömmen blir så hög att i/o-porten inte orkar driva det hela.

Sitter det relä på i/o-portens utgång?
Kontaktorer brukar man inte driva direkt med elektronik.

Har du någon el-ritning du kan ladda upp?
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

säter skrev:"Men du har ju helt rätt i att en kortslutning i spolen kan göra att utgången "stängs" för att skydda kortet"
Jag tänkte mera att en kortslutning gör att strömmen blir så hög att i/o-porten inte orkar driva det hela.

Sitter det relä på i/o-portens utgång?
Kontaktorer brukar man inte driva direkt med elektronik.

Har du någon el-ritning du kan ladda upp?
Aha, Då hänger jag med!

Hmm, om jag ska vara 100% ärlig så kanske det är ett relä och inte en kontaktor. Jag har aldrig fått skillnaden förklarad för mig... Men i min värld så är en kontaktor en pryl som (i detta fallet) bryggar eller bryter tre faser och en styrkrets, och som man kan trycka på för att köra den högst manuellt. Men kabeln går iaf direkt till denna, dock via en NC-brygga i kontaktorn som är för att köra armen åt andra hållet. Så att båda kontaktorerna inte skall kunna vara påverkade samtidigt.

Har ett elschema på pdf, men det ligger på datorn på jobbet... Men om allt gick bra med uppladdningen, så har du en bild på sidan som är aktuell just nu. Det till vänster i bilden är I/O-kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du är utan 24V på A19, trots att kabel-0124 är urkopplad, då måste nästan felet sitta i i/o-kretsen.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

säter skrev:Om du är utan 24V på A19, trots att kabel-0124 är urkopplad, då måste nästan felet sitta i i/o-kretsen.
Ja, det är nog troligt att det är hela kortet som har gått åt skogen. Dom utgångarna som är aktiva enligt PLC i detta läget är 4, 8 och 19, men har inte 24V på någon av dom. Enda stället jag kan hitta 24V ut är på utgången för nödstoppskretsen.

Testade även att flytta kommandot för verktygsväxlare "ut" från A19 till A25, men ingen skillnad alls... Skit också.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Hmm, har kikat lite till på detta... När jag kikar i PLC så har jag aktiv ingång på E63. Förklaring: "overload output - internally wired". Sen har jag även ingång Axx "Clearing overload output - internally wired", men denna är inte aktiv.

E63 låter alltså som en övervakning på om någon utgång är överbelastad. Är det någon med TNC och löst PL100-kort som vet om E63 ska vara aktiv eller ej aktiv när allt är ok?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det låter ju som att någon form av strömövervakning stänger ner utgångarna.
Det tyder ju på att någon förbrukare är defekt.

I värsta fall får du koppla ur alla utgångar och prova.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Alla utgångarna urkopplade, men fortfarande E63 aktiv... Verkar inte bättre än att jag får skicka kortet till Heidenhain.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du el-schema på kortet?
Skriv svar