Jag kör en Arboga Combimatic med verktygsväxlare (ATC). När man startar maskinen och kvitterar meddelandet "Strömavbrott", så ska armen till ATC:n gå ut direkt, och sen är det referenskörning som gäller. Den halva sekund det har tagit för armen att gå ut har man kunnat se meddelandet "Atc in wrong position".
Det som hänt är att det har börjat ta tid innan armen till ATC går ut. Började för ca två månader sen, med att det tog fem-tio sekunder innan den gick ut. Men det har tagit längre och längre tid, och nu vill den inte alls längre. Står fortfarande "Atc in wrong position".
Det är inget fel på kontaktorn, utan det är P24 från I/O-kortet som saknas. Kabeln sitter på kontakt J2:9 och enligt mitt elschema är det "A19" - alltså Ausgang 19. Jag har gått in i PC-program Trace och kikat, där hittade jag en rad som säger:
"0735 = A 19 1"
Jag tolkar detta som att utgången är aktiv enligt PLC:n, och att jag därför BORDE ha P24 på min utgång... Är det någon som kan bekräfta min tanke?
Om jag trycker ut Atc:n för hand, så att den når induktivgivaren så försvinner meddelandet, och det står "manuell drift" som det brukar när Atc:n gått ut och det är dags för ref. Körning. Om jag i detta läget trycker på start för att börja ref. köra Z, så får jag upp asterisk på skärmen och "F 0" ersätts med "F 545" - eller det matningsvärdet som jag ställer in på overridepotentiometern. Dock så rör sig inte Z-axeln... Så det verkar även här som att PLC:n säger KÖR, men att jag inte får någon signal ut.
Nu vet inte jag vad det är som "startar" Z-axeln, men jag har en utgång från I/O-kortet som går till ett relä som i elschemat heter "tändpulsspärr Z". Om det är den som ska starta själva körningen av Z, så känns det som att mitt problem sitter i I/O-kortet, eller mellan PLC och I/O-kortet (PL 110B).
Någon som har någon idé, eller som brottats med något liknande bekymmer?