DAC toslink till RCA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: DAC toslink till RCA

Inlägg av JimmyAndersson »

På TV-apparater är ljudnivån konstant.
Det beror förstås på att man inte ville att ljudet skulle ändras på VHS-bandet när man spelade in något. :)
Man får backa tillbaka till tidigt 90-tal för att hitta TV-apparater där ljudnivån ändrades.
(Jo det förekom, men det var inte vanligt lyckligtvis. Troligen feltänk av konstruktörerna.)

edit: Det blev visst en ny sida. Förtydligar därför att det gäller Scart-anslutningen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, så det finns alltså även "semi-moderna" tv-apparater som INTE skickar ut ljud på scart? D.v.s. de är såpass nya att åtminstone vissa ingångar har digitalt ljud, men såpass gamla att tillverkaren inte förstått att användarna vill ha en oreglerad analog ljudutgång?

Hur som helst, ifall trådstartarens TV över huvud taget ger ljud ut i scart'en så lär det vara samma ljud som kan fås som tvåkanalljud på en s/pdif/toslink-utgång.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Nu har jag testat och min tv ger INTE ut ljud via scart. så tillbaks till ruta ett. köpa en DAC. får se om jag orkar vänta en månad på att den ska komma, eller om jag ska beställa en lite dyrare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

På digitalTV-boxar finns en inställning om ljudet ska gå via S/PDIF eller Scart. Du har inget sådant på TV'n?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag kan välja mellan högtalare eller extern. och inget fungerar. troligtvis så kommer ljudet ut i toslink-uttaget. för i scarten kommer inget.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har själv en Samsung TV, Köpte en DAC på Kjell, använder den till trådlösa lurar, Den funkar bra till mina behov, dock klarar den enbart PCM, vilket skapar problem när man streamar till TV'n (man får då gå in i TVns menysystem och ändra ljudformatet).
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p68907
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tja det är ju en likadan som alla andra billiga från Kina. För runt 50kr. Dom fungerar ju som sagt, Men är inga höjdare.
Skriv svar