Resistor i TRIAC-koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Resistor i TRIAC-koppling

Inlägg av kimmen »

rolex42 skrev:"Minimum IGT is guaranted at 5% of IGT max." Om jag räknar rätt 50mA * 5% = 2.5mA.
Och detta betyder att tillverkaren garanterar att strömmen som krävs för att trigga vilket exemplar som helst är större än 5% av den ström vid vilken alla exemplar är garanterade att trigga (50 mA).

Eller med andra ord: tillverkaren garanterar att inget triacexemplar triggar vid en gateström lägre än 2.5 mA och att alla triacexemplar triggar vid en gateström större än 50 mA. :) Man skall alltså undvika området däremellan för där vet man inte riktigt vad som kommer att hända.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

> "Minimum IGT is guaranted at 5% of IGT max."
>tillverkaren garanterar att inget triacexemplar triggar vid en gateström lägre än 2.5 mA och att alla triacexemplar triggar vid en gateström större än 50 mA. :) Man skall alltså undvika området däremellan för där vet man inte riktigt vad som kommer att hända.

Stämmer verkligen det??? Utan att ha läst databladet så tolkar jag den meningen så här:

minimum IGT betyder den ström du måste ha minst för att triacen garanterat ska trigga. 50mA är IGT max, dvs. kör du över 50mA så bränner du sönder komponenten.

EDIT: hittade nu databladet för BTB41:
Max gate current: 8A...
IGT definieras inte så det är ju inte helt lätt att tolka, men jag antar att jag gissade fel ovan :oops:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fairchild har ju bra datablad för sina MOC30xx-kretsar. Där finns även förslag på kopplingar:
moc3043.gif
Man använder 360 ohm för att driva gaten, samt ett 330-ohmsmotstånd som "pull-down" om jag förtår saken rätt. Motståndet och kondensatorn till höger om TRIACen är en snubberkrets som är till för att klippa av spänningsspikar. Något jag undrar är om man använder en "snubberless" TRIAC (vad det nu innebär?) , klarar man sig utan snubber helt och hållet då, eller måste även opto-TRIACen vara snubberless för att inte den ska skadas?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Man måste se till att hålla sig under den spänningsstighastighet som skulle få antingen optotriacen eller triacen att tjuvtrigga. Problem kan uppstå framför allt när triacen skall sluta leda, och det är en av anledningarna att snubbern behövs. Den kan också tillsammans med lasten filtrera bort spänningsspikar som skulle kunna få den att tjuvtrigga. Om en triac tjuvtriggar är det möjligt att den kan gå sönder pga ojämn strömfördelning, och samma sak skulle kunna hända om man triggar med för låg gateström.

Att triacen kallas "snubberless" innebär väl egentligen inget mer att den har svårare att tjuvtrigga på hög spänningsderivata än vad tillverkaren anser en "standardtriac" har.

Så man behöver väl egentligen kolla på båda komponenterna för att avgöra om en snubber behövs.

Angående IGT skulle jag anta att tillverkaren definierarar den i något dokument gemensamt för alla komponenter. Men just i det här fallet är det nog en standardbeteckning där T:et står för trigger. Gate heter normalt bara g i parametrarna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 24/PF62851

> Max gate current: 8A...

Men det är i tabellen "Absolute maximum ratings" vilket normalt är de värden
som inte ska överskridas för att komponenten inte ska ta skada. Däremot så
brukar man (och det brukar stå i klartext) inte garantera att den för övrigt
fungerar normalt vid dessa nivåer. Det är även specat vid/för en 20 us puls.

IGT däremot ser ut att vara vid kontinuerig drift, d.v.s 50 mA.

"Minimum IGT is guaranted at 5% of IGT max." slutligen säger att
de garantarar att den triggar ner till 5% av IGT max, d.v.s 5% av 50 mA
eller 2.5 mA. Under 2.5 mA är funktionen inte garanterad/specad.

> tillverkaren garanterar att inget triacexemplar triggar vid en gateström lägre än 2.5 mA

Det är fel. Det gör de inte. De *kan* göra det, men det är inte garanterat.

> IGT definieras inte så det är ju inte helt lätt att tolka,

Du kanske inte har samma datablad som jag. Jag tog det som länkas i denna auktion:
http://www.tradera.com/10-st-high-curre ... _203773375
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Nja, IGT är inte vilken gateström som helst, utan just "Triggering gate current" som det står i Tabell 1 på framsidan.

Definitionen finns i följande dokument:

http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 183570.pdf

och där skriver de om \(I_{GT}\):
Triggering gate current
This is the current to apply between gate and cathode (or gate and electrode A1
for TRIAC) to turn-on the device. This parameter defines the sensitivity of the
component.
Det är en parameter med stor variation mellan exemplar och de anger en undre gräns (2,5 mA vid 25°C) och en övre gräns (50 mA vid 25°C). Man vet alltså att strömmen vid vilken triacen triggar ligger däremellan och kan utifrån detta konstruera en drivkrets som ger en gateström som överstiger vad de mest svårtriggade exemplaren kräver (50 mA) när man vill slå på och som understiger den vid vilken de mest lättriggade exemplaren skulle trigga vid (2,5 mA) om triacen skall vara avstängd.

Vid -40 grader C krävs ytterligare en faktor 2,25 högre gateström för att garantera triggning, enligt figur 7, och vid hög temperatur blir triacen mer lättriggad vilket gör att man måste ha hårdare krav på läckströmmar i drivaren än 2,5 mA.

Så för korrekt drivning över hela temperaturområdet behöver man en gateström på c:a 120 mA när triacen skall triggas och det får inte flyta mer än c:a 1 mA gateström när den inte skall göra det.

>> tillverkaren garanterar att inget triacexemplar triggar vid en gateström lägre än 2.5 mA
> Det är fel. Det gör de inte. De *kan* göra det, men det är inte garanterat.

Nej, nu är jag ganska säker på att du har misstolkat vad parametern avser. Se definitionen av \(I_{GT}\), ej att förväxla med \(I_{G}\). Om man tar en lite vanligare komponenttyp som liknelse, så har ju MOSFET:ar en \(V_{GS(th)}\)-parameter specad till ett område på exempelvis 2 V min, 4 V max. Det betyder ju då på samma sätt som här att tillverkaren garanterar att alla exemplar leder mindre än den angivna läckströmmen vid 2 V och mer än den vid 4 V.

Det verkar finnas en del dokument på ST:s hemsida angående triactillämpningar om man tittar här:
http://www.st.com/stonline/stappl/resou ... assID=1221

och bland annat finns följande om snubbers som någon tidigare i tråden funderade på:

http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 004096.pdf

ONsemi och NXP har också en del bra dokument om användningen av triacs (och andra kraftkomponenter):

http://www.nxp.com/documents/applicatio ... PPCHP6.pdf

edit: Försökte skriva lite klarare, men tror inte att jag lyckades... Men man kanske kan sammanfatta det som att det kan bli lite förvirrande i och med att många parametrar i tabellerna i IC-datablad anger områden för hur man skall använda någonting, t.ex. "Operating voltage range 5V - 15V", för att få korrekt funktion, medan det i det här fallet i tabellen "Electrical characteristics" rör sig om mätbara egenskaper, som exempelvis \(I_{GT}\) som är den ström vid vilken triacen triggar. För diskreta komponenter är det vanligt att det nästan bara är den sortens parametrar som beskrivs, utöver Absolute Maximum Ratings som är områden man måste hålla sig inom (gärna med god marginal) för korrekt funktion och att komponenten inte skall ta skada.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sen finns det äver "SSR" där allt redan är färdigt... :-)
Skriv svar