Resistor i TRIAC-koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Resistor i TRIAC-koppling

Inlägg av rolex42 »

Har denna koppling för att testa
Triac-resistor.png
Har alltså en MOC3041 o BTB41 samt TIC263.
Databladet för BTB41 "Minimum IGT is guaranted at 5% of IGT max." Om jag räknar rätt 50mA * 5% = 2.5mA.
Lasten är en 40W lampa (ca 0.17A) och är placerad vid CHARGE i bilden.
Resistorn märkt med 1K1W har jag testat några olika värden 470, 3k9, 6k8 samtidigt som jag mäter strömmen in till gate som mäts m TrueRMS AC+DC. Kopplingen fungerar. Lampan tänds & släcks med 5V.

Strömmen ökar med ökat motstånd! (2, 2.4 resp 3 mA dvs ca minimum för att trigga gate).
Vad är förklaringen till det? Ska man koppla på annat sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Resistor i TRIAC-koppling

Inlägg av 4kTRB »

Vänder det inte någonstans eller
får du ännu högre ström om du plockar bort 1k1W?
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Vid 18k börjar lampan flimmra och uppföra sig konstigt så jag vågar inte testa så många sekunder där.

Jag kanske skulle behöva mäta lite mer, exvis spänningen över MOC pin 4 & 6, och över resistorn.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

rolex42: Känns som att du inte riktigt har förstådd hur en DIAC fungerar.

Strömmen genom en diac ska över ett visst minimum för att den ska "låsa". Med ökande resistans i kretsen kommer den längre och längre in på sinuskurvan innan den slutligen kommer över låspunkten, detta ger då helt rätt en ström i längre tid vilket ger utslag på ett instrument.

De kopplingar jag bygger med detta har ett 120 Ohm motstånd som gate-strömbegränsare samt ett lika stort motstånd mellan G & T1 för att hindra oönskade triggningar.

Grejen är att ju mindre gate-ström kopplingen drar, ju snabbare tänder den och ju större del av halvvågen kommer igenom.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Helt riktigt. Jag vet inte hur en DIAC fungerar. Jag tar väl lite väl ofta genvägen och testar mig fram och läser när jag måste.
Det låter rimligt att ökat motstånd gör att man kommer "längre in på sinuskurva" och det har jag inget behov av i min koppling.

Hur stor effekt har du på motståndet mellan G & T1 ?
Jag provade nämligen ett 680 ohm 1/2 W men det brann upp.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Har du inte tittat på databladet?
Där finns typisk koppling presenterad och en testkoppling
för att ta reda på vilket R som krävs till din triac.
http://www.futurlec.com/LED/MOC3041.shtml
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag använder ett 120 Ohm 1206 ytmonterat motstånd, ingen speciell effektklass, "det vanliga". Storleken (1206) för att spänningen behöver det.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

4kTRB skrev:Har du inte tittat på databladet?
Där finns typisk koppling presenterad och en testkoppling
för att ta reda på vilket R som krävs till din triac.
http://www.futurlec.com/LED/MOC3041.shtml
Jo jag har läst (inte allt) datablad för både MOC & BTB men jag har inte hittat nåt om effekten på R vilket väl har sin förklaring i att det inte behövs något speciellt ...

Normalt håller jag inte på med 230V och då tänkte jag när jag nu skulle testa TRIAC lite försiktigt att jag börjar med lite större motstånd (det förekommer ju exempel med R från låga värden upp till 470 ohm) så då började jag med 1k och läste i databladet BTB41 att Igt kan uppgå till 50mA men jag mätte betydligt lägre värden. Och trots att det hela fungerade (lampan tänds o släcks med 5V på MOC pin 1 & 2) ville jag testa lite olika motstånd och upptäckte då att jag inte kunde få Igt ens upp till 10mA.

OK, ikväll testar jag med 120 ohm och så ska jag testa med och utan snubber. Med 40W lampa behövs nog ingen snubber.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att Igt kan uppgå till 50mA betyder att det just under trigg-ögonblicken kan behövas 50mA för att starta triggningen. Detta är en synnerligt kort puls - om inte man gör som du: ett stort motstånd mellan för att förlänga pinan. :wink:

Om den ska arbeta sig upp för spänningsnivån för att nå 50mA genom ett 1k motstånd finns det ju ingen möjlighet att den triggar innan halvvågen har hunnit 50V + vad som går åt för diac och triac, alltså kanske 55V (gissning).

Så att öka motståndet är ju helt fel väg att gå - men det vet du ju numera.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

rolex42 skrev:Har denna koppling för att testa
Triac-resistor.png
Har alltså en MOC3041 o BTB41 samt TIC263.
Databladet för BTB41 "Minimum IGT is guaranted at 5% of IGT max." Om jag räknar rätt 50mA * 5% = 2.5mA.
Lasten är en 40W lampa (ca 0.17A) och är placerad vid CHARGE i bilden.
Resistorn märkt med 1K1W har jag testat några olika värden 470, 3k9, 6k8 samtidigt som jag mäter strömmen in till gate som mäts m TrueRMS AC+DC. Kopplingen fungerar. Lampan tänds & släcks med 5V.

Strömmen ökar med ökat motstånd! (2, 2.4 resp 3 mA dvs ca minimum för att trigga gate).
Vad är förklaringen till det? Ska man koppla på annat sätt?

IceCap, jag ser ingen DIAC i denna kopplingen? Det är väl ingen dimmerkoppling utan en simpel AV/PÅ
OM det är den uppmätta triggströmmen som ökar så beror det på att det tar längre och längre tid, spänningen måste öka på sinuskurvan innan det är tillräckligt med ström till triggningen.
Minskar man motståndet till noll så kan du inte mäta någon triggström med multimeter då triacen kommer att tända direkt efter nollgenomgången och sedan så "stjäl den sin egen triggström.

Triggströmmen går att mäta med oscilloskåp (eller ett snabbt toppkännande instrument)

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Prutte: MOC3041 innehåller en IR-led och en opto-DIAC. OK, i verkligheten är det en opto-TRIAC men då det bara finns två anslutningar kallas den DIAC.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Här nu testat m 120 ohm och skippat strömmätning.
Kopplade också in 120 mellan gate o T1. Då small det igen! Sen hittade jag ett litet fel som jag rättade till :vissla:
Nu är jag mktnöjd och tacksam t utmärkt hjälp. :tumupp:
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Jag hittade denna länk med bla bra besk av snubbers.
bla "You often see a spark when you open a switch. A little arcing is inevitable. But if it is not limited, it will damage the switch and shorten its life. It can even cause the switch to fail shorted, and thus leave the load still powered! Snubbers are simple little circuits that reduce the stress on switches, so they can handle more power and last longer. Think of it as a "shock absorber" for electrical circuits. Snubbers easy to add, and provide cheap insurance."
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev:Prutte: MOC3041 innehåller en IR-led och en opto-DIAC. OK, i verkligheten är det en opto-TRIAC men då det bara finns två anslutningar kallas den DIAC.
Ja men den styrs väl av den optiska signalen från LED i kopplaren då borde det väl vara en triac?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Icecap skrev:Prutte: MOC3041 innehåller en IR-led och en opto-DIAC. OK, i verkligheten är det en opto-TRIAC men då det bara finns två anslutningar kallas den DIAC.
Kallas det verkligen DIAC om den inte har en väl specad spänning då den självtriggar (och den funktionen är avsedd att användas)?

Jämför att en optokopplare med transistorutgång benämns alltid just "... transistorutgång", aldrig "diodutgång" trots att många sådana bara har emitter och kollektor anslutna externt.
Skriv svar