Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Idag damp PID-regulatorn ner i posten och sen tidigare har jag fått termoelement typ K till rökgaserna.

Bild

Jag tänkte bygga in allt som har med värmen att göra i ett elskåp senare och då även lägga in shuntstyrning etc. I detta skåp lär jag ju även lägga in loggningen av alla temperaturer i värmesystemet kanske.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag håller på att fnula lite på anslutningen till mina vattentankar. Tilloppet tänkte jag köra med 32 mm PEM och Biltema har ju prisvärda kopplingar till det. Till avluftningen tänkte jag köra 40 mm PEM (mer än 1,5 ggr arean av 32 mm) men där hittar jag inga billiga plastkopplingar.

Rinkaby har ju PEM-kopplingar till 40 mm, men det står på hemsidan att de endast rekomenderas till bevattning. Kan man köra dessa med stödhylsa? Jag tycker ju att de borde funka men man kanske inte vill chansa.

Det är ju en hel del vinklar och T-kopplingar som ska dit för att få till slangdragningen och om kopplingarna kostar 200 spänn styck springer det snabbt iväg...

Edit: Jag grävde lite i mitt eget bakhuvud och kom på var man ska handla. Roykon.se har riktigt bra priser och allt man kan behöva.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Inte funderat på att köra pem svetskopplingar?
Kräver att du hyr maskinen som smälter kopplingarna men det blir grymt tätt och de borde vara billigare per böj/skarv.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

För sent, PEM-slang beställd från Bynor och en hög med kopplingar från Roycon. Jag tror även att det är svårt att komma åt med svetsen i alla trånga utrymmen där jag måste skarva...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag håller på med taket i maskinrummet som kläs med vit plåt. Genom plåten har jag ett gäng M12-skruvar som sticker ner och i vilka jag tänkte fästa skenor/stål för att i dem kunna sätta upp lampor, kabelstegar, rör etc.

Är det nån som vet var man kan få tag på typ ankarskenor till ett bra pris? Eller nån plattstång/L-stång med gängade hål längs hela skulle ju vara ännu bättre.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Är det någon som har koll på kopplingsboxar till elpatroner?

Jag har ju två patroner enligt inlägg en bit upp på 6 kW med 230 V huvudspänning. Till dessa måste jag skaffa kopplingsboxar med termostat och överhettningsskydd. T.ex. nåt liknande dessa: http://www.relek.se/kopplingsboxar_styr.html

Jag har lite dålig koll på vad det sitter för komponenter i sen sån. Funkar det med en vanlig avsedd för 400 V eller kommer den bli ledsen när den bara får 230 V? Om det funkar så kan man ju jaga elpatron på blocket för ~ 300 spänn för att plocka boxen från istället för att köpa boxen från Relek för 1800 spänn...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du borde ju kunna koppla om den så att styrningen matas med 230V om det ens finns något i den som behöver drivspänning. Termostaten till elpatronen i nin panna är rent mekanisk. Överhettningskyddet är jag dock inte säker på hur det är kopplat. Men du borde i vilket fall som helst kunna utgå från en styrning för en 400 patron.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Brukar vara helt mekaniska termostater och ö.h.skydd så det går bra med 230v,
problemet blir att du inte har något dykrör i mitten på dina patroner för givaren iirc.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det verkar som ni säger vara helt mekaniska grejjer. Kollar man t.ex. på http://www.relek.se/ under elpatroner/tillbehör så ser man att både termostat och överhettningsskydd är mekaniska.

Men jag HAR dykrör i mitten! Det kom jag ihåg att beställa...
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Aha, tyckte att på någon bild tidigare i tråden så såg det ut som det inte fanns dykrör men då är det ju bara att skratta och köra då. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog bara de elpatroner som är så stora att kravet på effektbegränsning efter spänningsbortfall krävs som har någon aktiv elektronik inblandad.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Kollade lite på patronerna nu. De verkar ha nån ickerörgänga för att fästa boxen istället för 50R eller vad det brukar vara. Ca 52 mm ytterdiameter och mindre stigning än rörgängor.

Man kanske åker på att svarva en adapter... :doh:
2014-03-14 11.47.08 (Large).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag funderar på att ta ett 150-liters expansionskärl och använda som tryckkärl för hydropressen.

Nån som kan se en anledning till varför det inte skulle fungera?

Jag har plockat isär både tanken till en hydropress och ett expansionskärl och de två var ju exakt likadant uppbyggda så jag kan inte se varför man inte skulle kunna göra det. Annat gummi i blåsan för syrerikt/syrefattigt vatten kanske?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

hydropress brukar jobba med 4-20C 3-6 bar.

expansionskärl brukar jobba med 50-100C 0.5-2 bar.

Vad har ditt expansionskärl för tryckmärkning?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det expansionskärl jag har till värmesystemet är märkt med maxtryck 5 bar och provtryckt 8 bar så om jag hittar ett liknande så bör det ju funka.

Edit: Som jag har förstått det så finns det inget som talar emot att ha ett större tryckkärl till en hydropress (annat än platsen det tar upp). Eller har jag missat något? Nu har jag ett 20-liters men jag har plats för ett större och det känns ju bättre sen när man ska börja duscha etc.

Edit2: En nackdel är såklart att man inte får kallt vatten i kranen om inte hydropressen står kallt. Har man en liten kan man ju spola igenom den. Men man vill ju inte slösa med vatten på en båt så jag tror det är bättre att förvara några flaskor vatten i kylen...
Skriv svar