Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kammlake

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Kammlake »

Anders K skrev: Manual? Ja, tack! Väldigt gärna! Har du scanner hade det ju varit ännu bättre... :vissla:
Har ingen skanner själv så det får bli bilder till att börja med. Av numreringen på sidorna så känns det som att det saknas lite... vore kul att få ihop en komplett manual så om någon kan komplettera så vore det uppskattat.

Verkar inte få bifoga en zip-fil så jag lägger upp bilderna direkt i tråden...
P1030231.JPG
P1030232.JPG
P1030233.JPG
P1030234.JPG
P1030235.JPG
P1030236.JPG
P1030237.JPG
P1030238.JPG
P1030239.JPG
P1030240.JPG
P1030241.JPG
P1030242.JPG
P1030243.JPG
Rätt snygga sprängskisser....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders K

Inlägg av Anders K »

När väl remskivan var av, lyckades jag komma en bit till på demonteringen. Känns rätt bra att plocka ner den - fettet man stöter på luktar ganska illa och är riktigt kletigt.
Växellådan är borta nu. Kvar är hur man får upp själva spindelaxeln ur huset
Antar att diesel är det bästa rengöringsmedlet? Aceton, thinner osv biter knappast på sånt här va?

Här var det tjock och fin kolasås. Snarare knäck än kolasås när man tänker efter...
bild-1.jpg
Växellådan var ganska enkel att lyfta av. Får plocka ner den ytterligare senare.
bild-2.jpg
Så var det spindeln och hur man får loss den från huset som är frågan. Det verkar som att hela cylindern skall lyftas uppåt men vid första försöket så var den inte lika förtjust i iden som jag var. Hann inte testa så mycket mer, så det får bli att undersöka saken mer nästa gång.
bild-3.jpg
En bild till. Pinolvredet var visst detta...
bild-4.jpg
Anders K

Inlägg av Anders K »

Kammlake skrev:...manual...
Åh, tack så mycket! De där sprängskisserna kommer vara till stor hjälp!

Så är det den där saken med smörjmedel också - vad ska man ha?
Det finns någon annan tråd här på elektronikforumet om det har jag för mig, men de kom aldrig fram med säkerhet till vilken olja man skulle använda där...
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Jag använde Biltemas kallavfettning och en diskborste... efter det att "knäcken" avlägsnats efter bästa förmåga med enorma mängder papper. Vet inte om det var optimalt men det fungerade i alla fall.... Diesel är kanske ännu bättre...
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Bromsrengörning tar alla former av fett, finns på biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ng-364509/
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En hink med diesel och låt bada ett tag - borsta - fortsätt bada - borsta om det sitter hårt
awes

Inlägg av awes »

Anders K skrev:Är han klar med sin konvertering hade det varit väldigt intressant att se bilder på den. Framför allt hur han gjorde med Z-axeln. Har bara tittat som hastigast och inte lagt så mycket tanke på det, men där finns ingen självklar infästning för en stegmotor utan att det blir ganska klumpigt.

Jag kommer köra remdrift till stegmotorerna pga platsbrist där fräsen kommer stå. Varje centimeter är viktig, och därför vill jag inte ha saker som sticker ut från den i onödan.
EDIT: Remdrift är X- och Y-axeln alltså...

Får kolla lite på JB-sidan också. vet att där finns servomotorer som jag egentligen hade velat ha till konverteringen. Om det nu inte vore för priset...
egentligen har jag också tillgång till att kunna göra ändbearbetningarna själv. Det var av ren lathet som jag helst inte vill tillverka för mycket prylar till den själv. Försöker samtidigt hålla full fart med bilprojektet och fritiden har bara ett visst antal timmar i veckan. Lutar ändå åt kinaskruv som är färdigbearbetad i ändarna.
Han har precis börjat.
Så det skall bli intressant att följa båda för att se skillnader och likheter på lösningar.
Hittils lika då det blir remdrift för honom med :-)
skyfly

Inlägg av skyfly »

Denna tråden skall jag verkligen följa. Har en nästan likadan fräs hemma som jag funderat på att konvertera.
Skall kolla om det ligger någon bruksanvisning i gömmorna att skanna in till er.

Är det någon som vet om det går att konvertera men ändå kunna köra manuellt om man vill det?

//Matti
MatsN

Inlägg av MatsN »

En spindel brukar man få ta neråt då den är störst i den änden. Oftast.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

skyfly skrev:Denna tråden skall jag verkligen följa. Har en nästan likadan fräs hemma som jag funderat på att konvertera.
Skall kolla om det ligger någon bruksanvisning i gömmorna att skanna in till er.

Är det någon som vet om det går att konvertera men ändå kunna köra manuellt om man vill det?

//Matti
Det går i vissa lägen att montera på vevarna även om man har motorer på axlarna.
Beror lite på hur man bygger det.
Men de flesta inser att det är toksmidigt att köra fräsen i semi manuellt läge där cnc styren blir som en power assist på alla axlar + DRO.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Fasen vilket trevligt projekt detta! Ska absolut följas! :bravo:

Jobbet har även de en sån här maskin, mycket trevliga att använda må jag säga!
20140304693.JPG
Ang kulskruv och ändbearbetningar så har jag precis beställt 2st 1605 kulskruv(längd 463/275mm) + mutter med custom ändberarbetning av linearmotionbearings2008 på ebay, jag fick ett pris på ~80 dollar och det inkluderade frakt, vilket känns rimligt. Jag ska inte säga nått om det för jag inte fått grejjerna än (beställde i tor-fredags) men priset kändes bra och han har fått bra feedback från andra här på EF.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Anders K:
Jag måste bara berätta att jag fastnade vid din blogg i söndags.
Började från början, kring 18-tiden efter att ha sett din signatur här.
Efter en "stund" hade jag även läst senaste inlägget. Då var klockan runt midnatt.
Livsfarlig sajt....

Så nu har jag hela CNC-bakgrunden klar framför mig. :lol:
Anders K

Inlägg av Anders K »

Jimmy; Kul att sidan fångade dig så. Som sagt, det är ett ganska väldokumenterat projekt än så länge och det är egentligen nu det roliga börjar (återuppbyggnaden och inte rostlagningen...)
MatsN skrev:En spindel brukar man få ta neråt då den är störst i den änden. Oftast.
Ja, det känns mest logiskt. Men här sticker ut lite saker på högersidan från paketet som gör att det kändes logiskt att lyfta den. Dock möts man av ett ganska bestämt "klonk" när man försöker ta den uppåt.

Tack för alla glada tillrop! kul att projeketet är så uppskattat, även om jag inte kommit särskilt långt än.

Dessutom har jag kört fast. Spindeln är inte särskilt logisk att ta ut. Uppåt går som sagt inte och nedåt tar delarna på högersidan emot i huset. Drar mig lite för att börja dela paketet innan jag fått ut det, men det kanske är meningen?
_DSC5222.jpg
Plockade av handtagen, men får inte ut axeln. Dock verkar den gå att skjuta inåt...
_DSC5221.jpg
Plockade av allt här också i hopp om att det gjorde någon skillnad. Icke.
_DSC5220.jpg
MatsN

Inlägg av MatsN »

Prova lossa muttern högst upp. Är förmodligen den du ansätter lagren med. Knacka sen lite försiktigt neråt och se vad som händer. Tycker den borde släppa. Men inte lätt utan sprängskisser. Då får man prova sig fram.

Håller själv på idag med att renovera en vinkelväxel till dom drivna verktygen i en Puma-svarv. Är glad att jag har skisserna :wink:
Anders K

Inlägg av Anders K »

Mycket riktigt var det ju så det skulle gå till! :tumupp:

Plockade loss hela huvudet och tog med mig hem ikväll för att se om jag kunde ägna lite tid åt det i helgen. Kunde såklart inte hålla mig, utan gick ut ikväll och plockade isär hela spindeln. Det mesta är rengjort nu så jag måste försöka få tag på fett under morgondagen eftersom det hade varit ganska skönt att få ihop den igen.

Kullager skall packas med Gulfcrown grease nr2
Reduceringsväxel med Gulfcrown grease nr1

Där finns en mässingsbit i spindeln, men annars verkar allt vara stål.
Enligt denna tråden; http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&start=0
Är det EP2-fett som gäller till spindeln, och molybden-fett till växellådan.
Lutar åt EP2: http://handla.swedol.se/pdf/117IGACYOWQK19.pdf
Molybdenet har jag inte hittat något vettigt än. Förslag mottages tacksamt ;)

Blir till att åka och handla imorgon! 8)
Skriv svar