Aha, men då får du kolla i schemat för nån av de modeller som finns i "passar till"-listan på racing-planet-sidan.
Vad jag kan se så verkar generatorn ni köpt
NÄSTAN passa med det fösta schemat, för "Runner 50, 50DD and 50SP" (och i listan på racing-planet finns en massa varianter av "Runner 50" med), fast den ni köpt har en extra grön ledare...
Vad har ni gjort med den som i schemat ska vara "brun" till tändboxen? (Den ser ut att vara svart med gul rand på din bild, tror jag?)
Om tändboxen är samma som på "Runner FX125 and FXR180 (1998)"-schemat så har den fyra ledare varav två ska gå till pulslägesgivaren, medan tändboxen på "Runner 50..." har tre ledare varav bara en ska gå till pulsgivaren, som är jordad internt i generatormojängen.
Börja med att ohmmäta (med kablarna bortkopplade) så att gamla och nya generatorgrejen verkar stämma ungefär med schemorna.
På den nya:
Kolla så att du har kontakt mellan gul och blå.
Kolla så att du INTE har kontakt mellan gul/blå (mät på vilken som helst av gul eller blå) och de andra (mät mot alla de andra, en i taget).
Kolla så att du har kontakt mellan alla de andra, alltså börja t.ex. att sätta ena mätpinnen på t.ex. en grön och sätt sen andra mätpinnen mot en i taget av den andra gröna, ena vita, andra vita, röda. Alla de kombinationerna ska ge nån slags kontakt. Du kan också mäta mot jord, det ska också bli kontakt mellan jord och de här färgerna.
På den gamla:
Kolla så att du har kontakt mellan röd och brun.
Kolla så att du INTE har kontakt mellan röd/brun (mät på vilken som helst av röd eller brun) och de andra (mät mot alla de andra, en i taget).
Kolla så att du har kontakt mellan alla de andra, alltså börja t.ex. att sätta ena mätpinnen på t.ex. en grön och sätt sen andra mätpinnen mot en i taget av den andra gröna, ena vita, andra vita, röda. Alla de kombinationerna ska ge nån slags kontakt. Du kan också mäta mot jord, det ska också bli kontakt mellan jord och de här färgerna.
På den gamla kan det givetvis hända att det inte riktigt stämmer eftersom den var misstänkt trasig.
Om det här verkar stämma så skulle jag GISSA att det är läge att koppla ungefär såhär:
röd och vit som ni redan kopplat. De gröna i samma "härva" som röd/vit till den gröna vid tändboxen.
Problemet är att ni borde egentligen ha regulatorn till en Runner 50 istället för en Runner 125 med den där generatorn.
Det kanske eller kanske inte funkar att dra gul och blå från nya generatorn till de gula ingångarna på regulatorn. Men OBS, det är en chansning.
Det kan också kanske funka att jorda blå och dra gul och "den överblivna vita" (den i samma härva som blå, gul och grön) till de gula anslutningarna på regulatorn. OBS, även detta är en chansning.
En risk med att chansa på det här sättet är att generatorn blir snedbelastad (så att den går trögare på en del av varvet och lättare på en annan del, jämfört med hur den ska vara). Jag vet inte riktigt hur det ser ut, om det är samma lager som för hela vevaxeln så ska ju lagret tåla rätt mycket snedlast (typ hela kolven är ju en enda gigantisk snedlast), men om det på nåt sätt är separata lager så kanske man ska tänka till lite där.
Egentligen ska den här generatorn ha en annan regulator, den som boken med schemor kallar "Voltage regulator with integral turn signal relay", borde vara standardreservdel för Runner 50. Eller så borde det kunna funka med regulatorn till SKP/Stalker, den borde vara lite billigare eftersom den inte innehåller något (för er onödigt) blinkrelä.
Men, en annan sak som kanske är viktigare att tänka på är om den nya generatorn ens är stark nog? Med 40-50W per lampa fram vid halvljus och 2*5W bakljus igång hela tiden så har man en last på 100-110W förutom det lilla som tändsystemet, blinkers och broms drar. Mopeden som den är orginaldel till har väl ett bakljus och en enda hel/halvljuslampa, kanske också svagare än på mopedbilen. Dessutom lär mopeden som generatorn hör till knappast ha nån halvstor värmefläkt som man kör ibland, knappast nån bilstereo, knappast vindrutetorkare/spolare & co.
Om ni kör med den här generatorn så skulle jag nog kosta på en voltmätare för att hålla koll på laddningen, så att man kan parkera och varva motorn lite lagom med lyset släckt så att batteriet får ladda sig, istället för att riskera att bli stående nånstans p.g.a. slut i batteriet. Det går väl liksom inget vidare att putta igång en sånhär heller antar jag, automatlådan lär väl inte "hugga in" om inte motorn redan fått en del varv. (Man har kanske en liten chans att köra startmotorn om man fått batteritork, släck allt lyse, stäng av allt en stund så batteriet har en chans att återhämta sig, och chansa sen på att starta, och om den väl går igång så varva motorn så att den laddar, laddar, laddar en bra stund, och chansa på att fulköra hem utan lyset tänt eller om det är mörkt bara parkeringsljuset).
Oj, nu måste jag berätta en anekdot

För minst en preskriptionstidsenhet sen så åkte jag med en kompis en halvlång resa med en bil som visade sig ha dåligt spänd generatorrem. Vi upptäckte det den hårda vägen strax efter att vi börjat hemresan. Vi kom hem men vi fick köra med endast parkeringsljus fast det börjat bli mörkt, vi låg bara några meter bakom nån väl vald långtradare (med tanken att en sån bromsar knappast så hårt att vi inte skulle hinna bromsa även med rejält kort avstånd) och långtradarens bakljus lös upp vägen bättre än våra lampor. Jag antar att långtradaren lär ha märkt att vi låg bakom och fattat att vi hade nåt elfel. Vi fick dessutom spara på strömmen och bara köra vindrutetorkaren ibland fast det regnade en del. I bilen satt en Blaupunkt monoradio (från 80-talet med "modernt" rektangulärt monteringshål, alltså ingen gammal som skruvas i rattaxlarna). En sån drar vid låg volym såpass lite ström att den knappast påverkade vår strömbrist, men samtidigt visade det sig att den la av vid högre spänning än bilens tändning, så vi hade den igång som "varning" när det var dags att stänga av torkaren. Vi råkade faktiskt ut för att motorn började lägga av nån gång innan vi växlat till parkeringsljus men vi hade såpass hög hastighet att det var "bara" att stänga av halvljuset, torkaren, kupéfläkten och vad som nu var på, så orkade generatorn och batteriet ge spänning nog för att motorn skulle börja fungera bra igen. När det var några få mil kvar på resan så passerade vi en bekant till mig där vi kunde lånbytas bil och låta den med dålig laddning stå med vanlig 230V-driven batteriladdare över natten, och sen åka tillbaka och växla bil igen, då med fulladdat batteri
