Wedge skrev:Wedges förvirrade liknelse betyder att ett felaktigt val sällan beror på produkten man valt, det är en dålig utvecklare som gjort ett dåligt val.
Har man valt en liten hamburgare och sedan kommer på att man behöver massor av I/O-pinnar på den så är det inte Arduinoburgarens fel.
En liten Arduino fungerar förträffligt för många, men förekommer knappast i professionella konstruktioner i nån större omfattning. Där är det som regel "lös uC" som gäller, och jag skulle nog påstå att ytmonteringen och mönsterkortsframställningen går bort i de sammanhang där Arduino säljer bra. Så varför ska man sitta vid sidan om och beklaga sig över ett koncept man inte själv berörs av?
Motfråga, varför ska man sitta och bemöta saker man tycker är felaktiga på ett internetforum som du nu gjorde själv ?
Men annars är vi eniga om det du skriver, man använder inte arduino professionellt, och det är den heller aldrig avsedd för, ingen big deal.
Att sitta och konstruera "på riktigt" och behöva byta controllern i utvecklingsfasen är ett misslyckande, och att senare byta den på grund av LTB eller produktuppdateringar hör till det dagliga arbete, och inte i något fall är det speciellt relevant att blanda in Arduinons IDE eller kalla Arduinokorten för "dyrt skräp". Sånt ser jag bara som brus, och att det beror på att man bestämt sig för att klaga till varje pris.
Du har aldrig varit inblandad i utvecklingsarbete alls gissar jag ? ..det du beskriver som "misslyckande" är extremt vanligt, speciellt i större projekt.. Det beror på många saker men delvis för att man hela tiden försöker pressa kostnader och det hela tiden tillkommer nya saker som produkten ska klara av under utvecklingscykeln.
DOCK så pratade jag inte om professionella sammahang, efterssom vi är eniga om att då kör man inte arduino, utan när man sitter där på labbplattan hemma, plötsligt inser man att man vill ah en PWM-kanal till, eller fler IO, eller en analogkanal till, oj, man plockar upp en större MCU i lådan och kör vidare. (..Eller så börjar man stort och växlar ner när man ska knöla in MCU'n där den ska vara, fast det har nackdelen att man mycket väl kan ha slösat upp resurser som man inte borde ha gjort.)
Att jag tycker man betalar för onödiga saker när man köper arduino är en personlig åsikt, saker jag måste betala för men inte behöver är skräp, typ förpacknigsmaterial eller windowsskivan om jag köper en dator.