Om jag har en ATmega som har x antal olika pinnar. Både digitala, analoga och digitala med PWM. PWM kan skicka ut +5 volt eller något sånt om ATmegan drivs med +5V. Men jag tänkte då enbart digitala ingångar. Kan man exempelvis koppla två stycken moduler eller komponenter dit och koda så att ATmegan kan använda båda? Jag menar inte båda åt samma gång. Jag hopppas ni förstår vad jag menar
Jag är ganska beroende av PWM och vill försöka använda upp alla vanliga digitala så mycket som det går. Exempelvis om jag kan använda Digitalpin 1 och 0 trots att sketchen kommer denna väg.
Om du struntar i vad som står under "Arduino function" så kan du instället
använda det vanliga databladet och använda pinnarna så som det framgår där.
Dock så kan du inte längre använda Arduino IDE'ts egna namn på pinnarna längre.
Och kanske inte heller en del av I/O funktionerna, de ställer nog om pinnarna också.
Jag tror ingen förstog vad jag menade.
Exempel: Jag kopplar in en LCD på alla digitala pinnar. Kan jag då koppla in en liten LED diod också på en av dessa digitala pinnar utan det stör LCD:n?
Det borde du kunna göra så länge du inte överskrider den maximala strömmen för den utgången (översätter man det så? maximum current output). Men jag misstänker du bara kan göra det på Vin till LCD'n och då också bara att den indikerar om LCD'n är spänningssatt eller inte. Med andra ord, inte styra LED'en individuellt.
Dom andra ingångarna antar jag är signaler och jord och där tror jag inte att du vill pilla.
Al: Så länge drivkraften inte överskridas kan du ha LED på display-pinnar. MEN när du skriver till displayen KOMMER LED'n att blinka till/slockna!
Att ha dubbla samtidiga funktioner på pinnar är extremt dålig design! Enda riktiga lösning är att ta en µC med fler pinnar eller expandera på annat sätt!
> Exempel: Jag kopplar in en LCD på alla digitala pinnar. Kan jag då koppla in en liten
> LED diod också på en av dessa digitala pinnar utan det stör LCD:n?
Ja, men den kommer ju bara ett flimra i takt med LCD kommandona.
Rent elektriskt fungerar det men vilken nytta hade du tänkt med det?
Visst, du skulle kunna låta den lysa (eller inte) mellan uppdateringarna
av LCD'n och sedan flimra lite snabbt medan LCDn uppdateras, om det
fungerar beror mycket på hur ofta du tänker uppdatera LCDn...
Icecap skrev:Al: Så länge drivkraften inte överskridas kan du ha LED på display-pinnar. MEN när du skriver till displayen KOMMER LED'n att blinka till/slockna!
Att ha dubbla samtidiga funktioner på pinnar är extremt dålig design! Enda riktiga lösning är att ta en µC med fler pinnar eller expandera på annat sätt!
Okej. Det var svaret på frågan. Jag får helt enkelt uttöka igenom att använda större uC eller lägga till en extra uC :
Tackar!
Vad som är enklast går inte att säga något generellt om, det
beror på hr det övriga ser ut. En "extra uC" är nog det sista
alternativet,, det medför en betydligt mer komplex miljö. En
"större uC" är ur programmeringssynpunkt mycket enklare.
Al_Bundy skrev:Okej. Det var svaret på frågan. Jag får helt enkelt uttöka igenom att använda större uC eller lägga till en extra uC :
Tackar!
Du svarar bara på en bråkdel av svaren, och ignorerar genomgående bra tips som sannolikt är lösningen på dina problem. I tråd efter tråd efter tråd... riktigt dålig stil, tycker jag. Alla förlorar på det förutom den som sitter och garvar åt spektaklet.
Men jag har mycket att skriva i andra trådar. Jag läser ALLA inlägg. När 4 personer ställer samma fråga så brukar jag svara på en av dom. Då är det upp till er att läsa mitt inlägg så får ni svar på eget
Dessutom så bör ni försöka citera som Sodjan gör. Han får alltid sina inlägg svarade av mig.