Lyckades komma över en Renishaw LP2 Probe på ebay för en hyfsat vettig peng för att kunna labba med.
Länk till proben http://www.renishaw.com/en/lp2-and-lp2h--6750
Det är endast själva givardelen och stylus delen jag har, ingen hållare och ingen "kontrollbox"
Tänkte att det borde gå att bygga något som går att koppla till Linuxcnc.
Skulle jag behöva lite designhjälp gällande en hållare och även elektriskt så jag inte bränner proben.
Problem 1 (Mekaniskt)
En smart lösning för hur jag konstruerar en hållare som går att justera in rundgången på liknande sätt som renishaws egna.
Alternativt om ni tror det duger att bara svarva en cylinder och sen ta sista skäret i spindeln den skall sitta. (hoppas bara kulan är helt centrisk)
Jag har inga gigantiska ambitioner att få den att vara lika exakt som med en riktig hållare, presterar den som en hemmagjord elektriskt ledande probe är jag glad

Problem 2 (Elektrisk)
Ej beröringsläge:
Jag satte multimetern jag har på resistansmätning och kopplade till de två ledarna.
på "summer - 200ohm" läget så visar multimetern 18.0 (ohm?)
Vänder jag polerna visar den samma.
stylus i beröringsläge:
Resistansen går snabbt upp till så att multimetern visar oändlig resistans.
Sätter jag multimetern i 20M ohm läget så kan jag om jag rör stylusen mycket försiktigt få den att visa resistansen i linje med hur mycket jag trycker på den.
Vad kan det vara inne i denna som gör att den visar någon form av variabel beröring?
Kan man koppla den direkt på I/O kortet på ett mesanet 7i77 kort tro och använda den som en vanlig digital probe?
Multimetern ger inte utslag på "summer" läget då det är resistans i den även vid ej beröring.
bilder säger något i vart fall