Renishaw LP2 Probe - hjälp med interface och hållare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper

Renishaw LP2 Probe - hjälp med interface och hållare

Inlägg av swapper »

Hej!
Lyckades komma över en Renishaw LP2 Probe på ebay för en hyfsat vettig peng för att kunna labba med.
Länk till proben http://www.renishaw.com/en/lp2-and-lp2h--6750

Det är endast själva givardelen och stylus delen jag har, ingen hållare och ingen "kontrollbox"
Tänkte att det borde gå att bygga något som går att koppla till Linuxcnc.
Skulle jag behöva lite designhjälp gällande en hållare och även elektriskt så jag inte bränner proben.

Problem 1 (Mekaniskt)
En smart lösning för hur jag konstruerar en hållare som går att justera in rundgången på liknande sätt som renishaws egna.
Alternativt om ni tror det duger att bara svarva en cylinder och sen ta sista skäret i spindeln den skall sitta. (hoppas bara kulan är helt centrisk)
Jag har inga gigantiska ambitioner att få den att vara lika exakt som med en riktig hållare, presterar den som en hemmagjord elektriskt ledande probe är jag glad :)

Problem 2 (Elektrisk)

Ej beröringsläge:
Jag satte multimetern jag har på resistansmätning och kopplade till de två ledarna.
på "summer - 200ohm" läget så visar multimetern 18.0 (ohm?)
Vänder jag polerna visar den samma.

stylus i beröringsläge:
Resistansen går snabbt upp till så att multimetern visar oändlig resistans.
Sätter jag multimetern i 20M ohm läget så kan jag om jag rör stylusen mycket försiktigt få den att visa resistansen i linje med hur mycket jag trycker på den.

Vad kan det vara inne i denna som gör att den visar någon form av variabel beröring?
Kan man koppla den direkt på I/O kortet på ett mesanet 7i77 kort tro och använda den som en vanlig digital probe?
Multimetern ger inte utslag på "summer" läget då det är resistans i den även vid ej beröring.

bilder säger något i vart fall :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Renishaw LP2 Probe - hjälp med interface och hållare

Inlägg av Krille Krokodil »

1. Kulan är aldrig riktigt centrerad på dessa eftersom att styrningen på probarna bara är gängor.
Lättaste sättet att få ordning på det är att göra det i mjukvaran, man bestämmer en vinkel på
proben som man alltid kör mätningen med och sedan kör man en kalibrering med att mäta upp
centrum på en ring i den vinkeln och med 180 vridning och räknar med det ut var man har
kulan är i förhållande till spindelaxeln.

2. Du får nog resistansförändringen från Ohm till MOhm bara du rör kulan någonstans under 1 um,
testa att ge den 5V spänning via ett 10 KOhm motstånd och mät spänningen över proben
när du rör på den, det bör bli 5.00 och 0.00V, klappat och klart för att koppla in på en
digital ingång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den där är speciellt för svarv till verktygslängd mätning dvs den står statiskt stilla i en och samma position på mätarmen.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Jo att den är för svarvar har jag förstått men ser ingen anledning till att det inte skall gå att använda i en fräs för att orientera sig.
De Renishaw som är till för spindlar i fräsar har en "grov" inställning med setskruvar för att få ner rundgången till låga nivåer.
Sen kalibreras det nog i mjukvaran som Krille säger.

Kan dock inte hitta något om det går att göra med linuxcnc så om någon läst något om detta så hojta!
Gör man det i gkod då tro?
Att hålla en fast vinkel på givaren skall inte vara några problem då jag har BT30 hållare som håller orienteringen (förutsatt att jag sätter i den på samma håll varje gång)
Sen kommer jag ha en servo som spindelmotor så den håller spindeln stilla.
Konceptet borde gå att tillämpa, här är en video där dom förklarar hur man mäter in.

Borde gå att göra med ett kullager som referens de är väl runda inuti?
Bara jag kan få rätt på hur man offsetar inexakthet i mjukvaran sen.

Hittade denna bilden där det ser ut som att LP2 sitter i änden på en sändarenhet.
lm2.JPG
Jag behöver bara bygga något som håller LP2 och som har möjlighet att justera rundgången med setskruvar.
Hittar dock inte någon bra design på hur man bygger detta på rätt sätt.
Enklaste jag kan tänka mig är en tvådelad hållare med en platta som går in i den andra med setskruvar på sidorna.
Skall rita något hur jag tänker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst i fasen ska du kunna använda denna, har själv en LP2a liggandes för framtida projekt.

Den hållaren jag har liknade den du har i bild är funtad som så att i centrum mellan plattorna ligger en större kula, 4st justerskruvar ute i periferin axiella för injustering. Har själv inte fått tummen ur ännu att fixa till detta men det kommer så småningom.

GLÖM inte att se till att ha ett brytande system som disablar spindelmotorn helt iom att du är trådbunden med proben!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Tycker någon borde ha skrivit rutiner för detta till EMC, för det är inte så svårt
och bra mycket enklare & billigare än att lösa det med hårdvara.

Jag har skrivit det till en robot och då började jag med att göra en funktion
för att mäta in hålcentrum, den mäter först X-, X+ och går till mitten av det,
sedan Y-, Y+ och ställer sig i mitten av det och sedan mäter den X- och X+
igen och ställer sig i mitten, då får man en väldigt exakt mätning även om man
har stått långt från centrum när cykeln körs. Sedan kör jag denna funktionen på
ett hål med 0 och 180 graders vridning och räknar ut kompenseringsvärden för
proben.

http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/gco ... :G38-probe
Här är någon som har skrivit några enkla mätfuntioner: http://timeguy.com/cradek/01262579508
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Borde gå att göra med ett kullager som referens de är väl runda inuti?
Absolut går det att ha ett kullager som referens (lite pill med att mäta upp den) alt att du köper en referens ring på Ebay.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ser ut som att det finns ett plugin för mach3 som klarar att göra sista kalibreringen i mjukvara.
Den nyttjar en tabell tror jag .

http://www.craftycnc.com/probe-it-wizard-mach3/

Dock inte hitta något för linuxcnc som jag kommer köra på nya fräsen.
Om någon har en bra bild på hur man kan designa en inställningsbar hållare så mottages det tacksamt.

Det fyndigaste jag kan hitta är denna:
http://www.monaghantooling.com/Products ... roNut.aspx
Kostar säkert mer än ett ben dock....

Sen letar jag efter en kontakt som fästes med magnet mot mätaren så om något går fel så lossar bara sladden (Apple mac har detta på sina laddare)
Finns även för hörlurar.
http://www.replug.com/products_list.php

Någon som snubblat över "lösa" magnetiska kontakter som inte är större än 3,5mm audio pluggar?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Har för mig att justerskruvarna spänner mot en 45 graders kona så att de
även ger en kraft som drar upp underdelen mot ett plan, ungefär såhär ser
delen ut som justeras:

Kod: Markera allt

_______ 
___\     /___
|____________|
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Krille Krokodil skrev:1. Kulan är aldrig riktigt centrerad på dessa eftersom att styrningen på probarna bara är gängor.
Lättaste sättet att få ordning på det är att göra det i mjukvaran, man bestämmer en vinkel på
proben som man alltid kör mätningen med och sedan kör man en kalibrering med att mäta upp
centrum på en ring i den vinkeln och med 180 vridning och räknar med det ut var man har
kulan är i förhållande till spindelaxeln.

2. Du får nog resistansförändringen från Ohm till MOhm bara du rör kulan någonstans under 1 um,
testa att ge den 5V spänning via ett 10 KOhm motstånd och mät spänningen över proben
när du rör på den, det bör bli 5.00 och 0.00V, klappat och klart för att koppla in på en
digital ingång.
Tänkte koppla in och testa proben lite smått men är osäker på vilket motstånd jag kan använda för att inte förstöra proben.
Vilket motstånd skulle passa för att kunna köra 24v istället för 5v ? vill inte paja proben och vet inte riktigt vad som är inne i den.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Köp ett probe interface på E-bukten, de kostar inte så värst många hundringar, det finns ju en del Renishaw men också Marposs.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Har du ett par 10 kOhm i serie har jag svårt att tänka mig att något i den skulle ryka.
Vill du vara extra försiktig kan du förstärka med en FET, OP eller annat och spänningsdela
med ett par 100k så att du bara har några volt över proben och uA igenom.

Men friskt kopplat hälften brunnet! Hade människan inte tagit risker hade vi varit kvar i
grottorna! :)
Skriv svar