@MiaM
Vi kanske inte hör när det smäller, men det lär ju märkas på fräsets helhet ifall spindeln stannade
--
Motorna 'tunade' och nu under Mach3 kontroll. Det var riktigt enkelt egentligen, eftersom drivarna har inbyggt drivsteg för velocitetsdrivning så behöver inte Kflop kortet göra så mycket egentligen.
En video: http://www.youtube.com/watch?v=bYZlvQ52 ... e=youtu.be
Trevliga pneumatikljud också
Nästan skrämmande hur snabbt man kan få klimpen att gå! Verkligen skrämmande på full fjong, som det råkade bli när vi skulle kalibrera Y-axeln i KMotion:
Förde över koden från X-axelns kalibrering och enablade axeln..
WHUUUUUUUUUSH *CLUNK*. Y axeln kom rasande i säkert 2m/s mot en men som tur är så är en gränslägesbrytare kopplad direkt till kontaktorn som förser servoförstärkarna, så den stannade i tid. KMotion hade förgäves matat på 10V för att få Y axeln att gå till sin nollpunkt, som var lite svårt pga att encodern och analoga utgången for i motsatt riktning som de gör på X-axeln

Man sket ju på sig nästan.
Dock har X-axeln ett litet lustigt ljud när man byter väg. Lite "klong-klonk", låter som backlash. Men axeln verkar inte ha någon backlash

Får ta en titt på det imorrn. Det högljudda ljudet man hör när man kör hårt dock verkar komma från remdriften.