Kan någon vänlig person hjälpa med att felsöka min gamla LP

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Kan någon vänlig person hjälpa med att felsöka min gamla

Inlägg av SM7CZR »

Mindmapper skrev: Å andra sidan är ts otydlig vad som gäller.
Han har skrivit fel polaritet på ett ställe. Han kan inte ha negativ spänning på C TS441 och samtidigt ha positiv spänning på B TS 405.
Det har du rätt i.
Det är ju samma punkt.
Något har blivit fel vid mätningen (eller anteckningen).
Origo skrev: TS405:
Ve 17,65v (ska vara 7,6v)
Vb 17,09v (ska vara 7,4v)

TS441:
Ve -0,23v (ska vara -0,78v)
Vb -0,22v (ska vara -0,71v)
Vc -17,15v (ska vara 7,4vv)
Inte lätt att felsöka på distans... :D
opampen

Inlägg av opampen »

Bihab har en del äldre komponenter. Dom säljer AD162. 40 kr. då tillkommer frakt. http://www.bihab.se/perl/index.cgi
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man inte är så noga med att allt är i orginalutförande så kan hela nätdelens reglerkrets ersättas med en 7809...

Jag instämmer dock i att steg ett vore att provköra spelaren med en annan spänningskälla.

Om du inte har ett 9V-labbagg så kan du prova nån mobiltelefonladdare eller annat som ger max 9V och se ifall något verkar dra för mycket ström eller liknande.

Att du behövde justera spänningen tyder väl på att något var fel från början...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

För att dessa skulle fungera korrekt justerade jag inspänningen från 9,05v till exakt 9v med R472 enligt manualen.
Att du behövde justera spänningen tyder väl på att något var fel från början...
Det kan väl diskuteras...
Origo

Inlägg av Origo »

Tack så mycket för alla tips. Jag har dock inte haft möjlighet att göra något mer med skivspelaren sen jag startade tråden. Jag var bortrest under helgen och nu har jag varit sjuk i ett par dagar.
Men imorgon hoppas jag kunna felsöka vidare. Jag tänkte börja med att slipa av en bana på kortet och på så vis isolera strömmatningen från resten. Då kan jag iallafall se om det är nätdelen som är kass eller om det är något allvarligare.
Origo

Inlägg av Origo »

Här kommer en liten updatering av läget på vinylfronten. NU FUNKAR DEN IGEN. :tumupp:. Tyvärr så vet jag inte varför.
Jag började löda loss komponent efter komponent och mäta upp dem. När jag inte hittade några fel så testade jag den igen och då gick den igång som den ska. Mycket märkligt.
Risken är ju att felet finns kvar och kommer tillbaka igen. Men nu har jag spelat igenom några skivor och "so far so good".

Om någon vill se hur den ser ut så kan ni koll in den här youtubefilmen. Inte min men en likadan.
https://www.youtube.com/watch?v=FjroKBX7yxU
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Periodiska fel kan vara jobbiga att hitta.
Något kontaktfel är det åtminstone...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vissa periodiska fel går att provocera fram med hårtork och/eller kylspray. Kör dock inte för hårt med hårtorken, de gamla germaninumtransistorerna har tydligen rätt dålig värmetålighet (lärde jag mig nyss i min tråd om mitt Gossen-nätagg :) )
Origo

Inlägg av Origo »

Idag så slutade den att fungera. Men jag har separerat spänningsmatningen från resten av kortet. Så nu kan jag se att det verkligen är spänningsmatningen som inte fungerar.
Jag tror att jag köper en ny spänningsregulator och ympar dit istället för att laga den gamla. Det borde bli både enklare och billigare.

Det blir nog en sånhär:
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-L7809-Ste ... 35ce12823d
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den borde passa utmärkt, men eftersom du ändå gissningsvis vill montera regulatorn på kylfläns så är det kanske lika enkelt att bygga som "skatbo". Ledningarna som idag går till emitter och kollektor på effekttransistorn går ju att ansluta direkt till regulatorns ut/ingång, medan regulatorns jordreferens behöver en ny ledare till minusspänningen. Om du bygger som skatbo - glöm inte de små kondingar som behövs för att regulatorn inte ska självsvänga. De bör helst lödas in direkt vid regulatorn.
Origo

Inlägg av Origo »

En liten uppdatering. Igår kom den nya spänningsregulatorn. En helt ok liten byggsats. 15kr inklusive frakt är ju löjligt billigt.
Nu är den ihopbyggd och monterad i skivspelaren som återigen fungerar utmärkt.
Återigen tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gött att det löste sig :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Tips på sista handpåläggning: känn på nättrafo & co för att se ifall det verkar bli lite för varmt när allt har varit igång ett tag.

(P.S. detta råd skrivet utan något minne av huruvida det gjordes någon strömmätning tidigare i den rätt långa tråden)
Skriv svar