Spänning till resistans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Spänning till resistans

Inlägg av TomasL »

Simo skrev:
danei skrev:Vad är det för pryl du ska lura? Behöver du en kontinuerlig temperatur in i den utrustningen?
Hej! Det är styrsystem till fastighetsautomation och behöver en temperatur (ett värde) hela tiden.
Mvh
Varför då inte använda det man normalt använder, dvs PT100 med en Ström/spänningstransmitter. Varför försöka uppfinna hjulet på nytt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lyssna inte på alla "goda" råd, kör med en sådan här istället:
http://www.electrokit.com/nsl32-optokop ... -led.45812
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inom automationsbranschen så används oftast denna typ av omvandlare, till exempel
76-895-74
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Simo skrev:
danei skrev:Vad är det för pryl du ska lura? Behöver du en kontinuerlig temperatur in i den utrustningen?
Hej! Det är styrsystem till fastighetsautomation och behöver en temperatur (ett värde) hela tiden.
Mvh
Ajdå, det var en luddig fråga från mig. Vad jag menade var om temperatur signalen behöver kunna anta alla värden. En inte helt ovanlig applikation där din fråga skulle kunna passa in är att få en panna att starta vid en temperatur och stanna vid en annan, i praktiken behöver temperatur signalen då bara anta två värden. Vilka krav har du på den fronten?

Skulle du kunna förklara vad det ska användas till?
gkar

Inlägg av gkar »

soundbrigade skrev:Lyssna inte på alla "goda" råd, kör med en sådan här istället:
http://www.electrokit.com/nsl32-optokop ... -led.45812
Appropå andra trådar...
De där fungerar bra, men innehåller CdS, kadmiumsulfid, dvs är giftiga.
Dessa uppfyller inte RoHS, men det kanske inte är ett problem.
Simo

Inlägg av Simo »

danei skrev:
Simo skrev:
Mvh
Ajdå, det var en luddig fråga från mig. Vad jag menade var om temperatur signalen behöver kunna anta alla värden. En inte helt ovanlig applikation där din fråga skulle kunna passa in är att få en panna att starta vid en temperatur och stanna vid en annan, i praktiken behöver temperatur signalen då bara anta två värden. Vilka krav har du på den fronten?

Skulle du kunna förklara vad det ska användas till?
Jag ska läsa in en temperatur från en befintlig givare som jag inte vet typen på men som varierar mellan +25 och -25 grader. Jag läser aktuell temp in i mitt system för att sedan lura det befintliga systemetet att tro att det är en annan temperaur än vad det egentligen är. Problemet är att mitt system inte kan skicka ut en resistans utan en spänning 0-10V el ström 0-20mA.
Resistansen på tempgivarna ligger ungefär på 500-2000 ohm.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Etanolkonvertering? Som sagt det underlättar om man säger vad syftet är.
Simo

Inlägg av Simo »

Nerre skrev:Om det ska vara en spänning som verkligen styr en resistans så blir det en granska svårkonstruerad sak. Det är nästan så att det enklaste blir ett servo som vrider på en potentiometer.

I de flesta fall kan man antagligen förenkla, men för att veta om det går att förenkla så behöver man veta mer om kretsen.

Är det bara likström som går genom resistansen eller är det växelström? Vilken storlek på strömmen handlar det om? Hur snabba förändringar ska man kunna göra? Hur pass linjärt måste det vara?
Det är likström 0-10V. Strömmen max ca 0,02A, I=U/R(Räknar med ett ohm spann på ca 500- 2000. Inte snabba förändringar alls. Förändringarna ska följa en temperatur som kanske ändrar sig 1grad i halvtimmen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad du ska styra med är jag med på, det jag frågar efter är vad det är för spänning/ström i den krets där resistansen sitter idag.

Det är flera som varit inne på det, det kanske är enklare att låta din styrspänning styra en STRÖM än en resistans. Men då måste du veta hur kretsen som känner av resistansen ser ut.
Skriv svar