Spänning till resistans
Spänning till resistans
Hej!
Jag är ute efter en komponent som omvandlar spänning till resistans. Spänningsområde 0-10V och resistansområde omkring 500-1500.
Har sökt efter men inte hittat. Kan någon bygga en sådan komponent?
Med vänlig hälsning Simo
Jag är ute efter en komponent som omvandlar spänning till resistans. Spänningsområde 0-10V och resistansområde omkring 500-1500.
Har sökt efter men inte hittat. Kan någon bygga en sådan komponent?
Med vänlig hälsning Simo
Re: Spänning till resistans
Om det ska vara en spänning som verkligen styr en resistans så blir det en granska svårkonstruerad sak. Det är nästan så att det enklaste blir ett servo som vrider på en potentiometer.
I de flesta fall kan man antagligen förenkla, men för att veta om det går att förenkla så behöver man veta mer om kretsen.
Är det bara likström som går genom resistansen eller är det växelström? Vilken storlek på strömmen handlar det om? Hur snabba förändringar ska man kunna göra? Hur pass linjärt måste det vara?
I de flesta fall kan man antagligen förenkla, men för att veta om det går att förenkla så behöver man veta mer om kretsen.
Är det bara likström som går genom resistansen eller är det växelström? Vilken storlek på strömmen handlar det om? Hur snabba förändringar ska man kunna göra? Hur pass linjärt måste det vara?
Det är likström. Det jag vill göra är att koppla in mig mellan en temperaturgivare och en styrutrustning. Jag läser in temperaruren i mitt system och vill lura det andra systemet genom att ändra
resistensen. Problemet att mitt system inte har någon resistansutgång utan spänning eller ström som är 0-10V DC eller 0-20mA. Resistansområdet beror på typ av givare men 500-1500 ohm täcker de flesta givare. Alltså. 0V=500 Ohm, 10V= 1500 Ohm. Då kan jag lura den andra systemet genom att ändra spänningen el strömmen som jag vill.
Ni frågade om vilken på ström, ohms lag som gäller väl? I=U/R > I=10/500> I=0,02A Kanske är lättare med en omvandling mellan ström och resistans?
Mvh
resistensen. Problemet att mitt system inte har någon resistansutgång utan spänning eller ström som är 0-10V DC eller 0-20mA. Resistansområdet beror på typ av givare men 500-1500 ohm täcker de flesta givare. Alltså. 0V=500 Ohm, 10V= 1500 Ohm. Då kan jag lura den andra systemet genom att ändra spänningen el strömmen som jag vill.
Ni frågade om vilken på ström, ohms lag som gäller väl? I=U/R > I=10/500> I=0,02A Kanske är lättare med en omvandling mellan ström och resistans?
Mvh
Den givare du vill simulera är nästan alltid avkänd vid att dra en ström igenom och därmed skapa en spänning. Alltså ska det räcka med att kunde klura ut hur sensorns spänning avkänns och så simulera detta.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En MOSFET är spänningsstyrd, tillsätt en OP som låser lopen för att göra den linjär.
Vill du att den skall klara AC sätter du två stycken MOSFETar i antiseriell konfiguration.
Vill du att den skall klara AC sätter du två stycken MOSFETar i antiseriell konfiguration.
Vad är det för pryl du ska lura? Behöver du en kontinuerlig temperatur in i den utrustningen?
1) koppla in ett fast motstånd på 500 ohm på styrutrustningen. Mät spänningen , dels över motståndet, dels mellan motståndet till signal-jord i styrenheten.
2) koppla in ett motstånd på 1500 ohm. Gör om samma sak igen.
3) mät med ohmmeter och/eller diod-mätare mellan de två ingångarna och signaljord, om sådan finns tillgänglig.
Värdena du får fram kan ge en hint hur du skulle kunna koppla in din styrspänning.
2) koppla in ett motstånd på 1500 ohm. Gör om samma sak igen.
3) mät med ohmmeter och/eller diod-mätare mellan de två ingångarna och signaljord, om sådan finns tillgänglig.
Värdena du får fram kan ge en hint hur du skulle kunna koppla in din styrspänning.
Ett exempel: Om du matar en T-koppling (med 3st resistorer) från ena sidan
med en strömkälla vars ström styrs av strömmen genom en resistans
kopplad till en variabel spänning så får du en varierande resistans om
du ser in i T-kopplingen från andra sidan. Lätt att testa i LTSpice eller
räkna ut.
med en strömkälla vars ström styrs av strömmen genom en resistans
kopplad till en variabel spänning så får du en varierande resistans om
du ser in i T-kopplingen från andra sidan. Lätt att testa i LTSpice eller
räkna ut.
PT100/1000 givare med strömtransmitter, standardpryttlar inom reglerteknik.
Finns på bla ELFA.
Finns på bla ELFA.
- SeniorLemuren
Vill du krångla till det lite så kan du ju ta en PIC16Fxx med analog ingång och låta den driva en digitalstyrd potentiometer. 
- prototypen
Ett gäng transistorer med olika kollektormotstånd som kopplas in binärt.
Med 8 transistorer blir det 256 steg.
Om nu 0-10 volt är hugget i sten så blir det en del omkring dessutom.
Protte
Med 8 transistorer blir det 256 steg.
Om nu 0-10 volt är hugget i sten så blir det en del omkring dessutom.
Protte
Hej! Det är styrsystem till fastighetsautomation och behöver en temperatur (ett värde) hela tiden.danei skrev:Vad är det för pryl du ska lura? Behöver du en kontinuerlig temperatur in i den utrustningen?
Mvh
He He, jag fattar ingentinggkar skrev:En MOSFET är spänningsstyrd, tillsätt en OP som låser lopen för att göra den linjär.