VAG-COM (USB OBDII för bilar)
Re: VAG-COM (USB OBDII för bilar)
Nej OBD2 är inte CAN.
OBD2 är ett interface som myndigheterna kräver för att kunna läsa ut vissa miljörelaterade felkoder. Det används också i praktiken för att kommunicera med resten av bilen idag. Dock utöver dessa grundläggande koder är det fritt för tillverkarna att göra vad de vill och det har de gjort. CAN är en BUS mellan bilens olika system.
OBD2 är ett interface som myndigheterna kräver för att kunna läsa ut vissa miljörelaterade felkoder. Det används också i praktiken för att kommunicera med resten av bilen idag. Dock utöver dessa grundläggande koder är det fritt för tillverkarna att göra vad de vill och det har de gjort. CAN är en BUS mellan bilens olika system.
Okej. Det finns tydligen 5 olika accepterade protokoll via ODB-II ett av dem är CAN.
Japp. OBD2-informationen kan överföras via t.ex K-lina eller CAN. Så OBD2 är inte CAN, man kan använda sig av det. Speciellt på moderna bilar som kör med CAN ändå.
Jag beställde ebay kabeln för 50 kr, tänkte testa med VCDS lite som är till för tredjepartskablar.
http://www.ross-tech.com/vcds/download/
Jag återkommer med hur det går, det är ju viss skillnad i pris mot ca 3500 kr som VAG-Com tar för sin kabel + mjukvara. Personligen tycker jag att det borde ha räckt med en seriell kabel och ett helt fritt interface liknande MegaTune eller TunerStudio som det nuförtiden heter.
http://www.ross-tech.com/vcds/download/
Jag återkommer med hur det går, det är ju viss skillnad i pris mot ca 3500 kr som VAG-Com tar för sin kabel + mjukvara. Personligen tycker jag att det borde ha räckt med en seriell kabel och ett helt fritt interface liknande MegaTune eller TunerStudio som det nuförtiden heter.
Nu har kabeln för 50 spänn kommit, ett jäkla trassel med drivrutinerna man skulle trycka på F8 vid start och stänga av signerade drivrutiner osv. Verkar vara lite skumt, fick en liten CD-skiva med en liten bild på en panda på, vit 80 mm diameter. Man får väl det man betalar för kanske...? Jag körde de exekverbara filerna i virustotal.com och ett av antivirusprogrammen hittade skadlig kod, dock vet jag ej om det är falsk alarm eller inte.
Vågar man installera detta? Har ej hittat några andra drivare någon annanstans.
Vågar man installera detta? Har ej hittat några andra drivare någon annanstans.
- Klas-Kenny
Intressant.. När jag pluggade in min i datorn så identifierades den med en gång och det var bara att köra utan att installera några drivrutiner. 
Gissar att det är samma drivrutiner som någon annan typ utav serieinterface, kanske en vanlig FTDI-krets. För det borde jag ha haft drivisar installerade för redan.. Eller så var det bara Windows 8 som fixade det med en gång.
Min skiva var för övrigt knäckt på mitten när jag fick hem den, så inte en aning om vad som fanns på.

Gissar att det är samma drivrutiner som någon annan typ utav serieinterface, kanske en vanlig FTDI-krets. För det borde jag ha haft drivisar installerade för redan.. Eller så var det bara Windows 8 som fixade det med en gång.
Min skiva var för övrigt knäckt på mitten när jag fick hem den, så inte en aning om vad som fanns på.

Aha, nä min behövde drivisar. Okänd USB2 enhet står det annars. Så här står det i textfilen som finns på skivan.

Har ej vågat mig på att installera några icke verifierade kina-drivisar..
Känns ju lite flummigt, vill du byta kabel med mig Klas-Kenny?[64 a WIN 7]
Manual designated the installation directory installation CH341SER. ZIP
Download address: http://www.wch.cn/download/list.asp? Id = 5
When the computer system startup need to press F8 to choose "disable driver signature mandatory" mode
In the device manager after find corresponding hardware, select update drive, and then manual designated the installation directory for installation,
Play warning dialog box will choose "continue to install".

Har ej vågat mig på att installera några icke verifierade kina-drivisar..
- Klas-Kenny
Kollade nu, min tycks heta CH340 och inte CH341.. Men den fixar Windows att installera själv. Testade även att koppla in den i min vanliga dator med Windows 7 nu, inga konstigheter. När den fått fundera ett tag så var drivrutinerna installerade och kabeln verkar fungera som den ska.
Men kollar jag så står det att "Driver provider" är wch.cn, så jag skulle tro att man vågar lita på det man laddar ner där ifrån.
Men kollar jag så står det att "Driver provider" är wch.cn, så jag skulle tro att man vågar lita på det man laddar ner där ifrån.
Senast redigerad av Klas-Kenny 27 februari 2014, 15:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Aha, vad är det för sajt? Dom verkar inte ha drivrutiner på deras sida överhuvudtaget.. Jag känner till FTDI och Prolific men wch är helt nytt för mig.
- Klas-Kenny
Det här verkar vara tillverkarens sida:
http://wch-ic.com/product/usb/ch341.asp
Där hade jag nog vågat lita på att installera drivrutinerna ifrån. Längst ner på sidan finns en nedladdningslänk för drivrutiner.
http://wch-ic.com/product/usb/ch341.asp
Där hade jag nog vågat lita på att installera drivrutinerna ifrån. Längst ner på sidan finns en nedladdningslänk för drivrutiner.

Tackar! Jag har nog 340 chippet det såg ut så när den installerade och nu verkar allt funka korrekt. Snart blir det ett praktiskt test med VCDS-Lite i bilen.
Inga virus på virustotal.com eller konstiga dialogrutor om icke signerade drivrutiner fick jag upp heller.
Undrar hur de tänkte när man bara får välja mellan comport 1-4 i VCDS Lite. Kabeln blev installerad på Com 26. Är ju bara att ändra i enhetshanteraren och starta om datorn men ändå.
Inga virus på virustotal.com eller konstiga dialogrutor om icke signerade drivrutiner fick jag upp heller.
Undrar hur de tänkte när man bara får välja mellan comport 1-4 i VCDS Lite. Kabeln blev installerad på Com 26. Är ju bara att ändra i enhetshanteraren och starta om datorn men ändå.
- Klas-Kenny
Haha ja, jag tänkte också på det, fick med något högt jäkla nummer på den så jag var tvungen att ändra.
Inget stort problem, bara väldigt onödigt.
Blir kul att höra ditt utlåtande om det hela!
Inget stort problem, bara väldigt onödigt.

Blir kul att höra ditt utlåtande om det hela!
Programmet var från början ett rent DOS-program, och är det fortfarande även om det lever i ett windows-fönster. DOS adresserings-struktur tillåter max 4 seriella hårdvaru-portar av COM-typ, därav att man har låga nummer.
- Klas-Kenny
Aha, intressant! Även jag lärde mig något nytt där! Förresten så har jag inte bestämt mig för om hur detta funkar bra eller dåligt. Det är segt som tusan att få fram alla parametrar och ibland dyker ett meddelande upp om att man måste ha en reg-kod för att nyttja alla funktioner. Jag fick inte fram de felkoder som jag vet att jag har.
Många program kan bara välja comport 1-16, varför vet jag inte.
Kan jag använda denna kabel till Volvo? Vilken programvara ska jag ha då?
Många program kan bara välja comport 1-16, varför vet jag inte.
Kan jag använda denna kabel till Volvo? Vilken programvara ska jag ha då?