VAG-COM (USB OBDII för bilar)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

VAG-COM (USB OBDII för bilar)

Inlägg av danei »

Det var någon som tipsade om VAG-COM Jag funderar på hur mycket nytta man har av en sådan. Kan man exempelvis se om kommunikationen fungerar ut till fönsterhissar och liknande?
Senast redigerad av blueint 8 februari 2014, 23:19:54, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: VAG-COM

Inlägg av Klas-Kenny »

Har använt min idag och igår, riktigt användbar får jag väl säga.

Just fönsterhissar och liknande, så ja, det kan gå beroende på bil. Vill minnas att det fanns ett alternativ i VCDS för att ansluta till moduler som har med fönsterhissar att göra, så om bilen klarar av att köra diagnos på det så går det absolut. Går dessutom att få ut en hel massa data i realtid.
På min bil kan jag tex. i motorn få upp hur mycket som helst, varvtal, luftmassa, knacksensorer, lambdavärde, temperaturer, bensinförbrukning etc etc etc. Och i ABS-modulen kunde jag se rotationshastigheten på varje hjul, hurvida givaren till bromsljuset var nedtryckt etc. I klimatstyrningen kunde jag se inställda och aktuella temperaturer, hur mycket olika spjäll är öppna och massor med annat.

Så, pysslar man en del med bilen så är det en väldigt värd investering (särskilt då det knappt är några pengar).
Funderar till och med på att köpa en licens till VCDS-lite, gratisversionen har lite begränsningar såsom att man inte kan få upp alla olika mätblock (kan bara se de första 25, i motorn tror jag det fanns över 100 olika mätblock, där varje innehåller 5-6 mätvärden), att den inte avkodar alla felkoder (talar om felkoden, men inte vad den betyder, bara att googla) och lite andra kul funktioner. Men tror att jag avvaktar med det tills jag har ett specifikt behov av det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tack
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Jag har en äkta licens från http://vag-com.se/ och får uppdateringar då och då, köpte kitet till de lite äldre bilarna och har haft mycket god nytta av det vid felsökning, hittat fel på S2:or som inte hade varit lätta att hitta utan detta.

Till en nyare bil kan man göra otroligt mycket mer än på de gamla, har dock inte lekt något vidare med någon sådan.

Jag är väldigt nöjd, även om gränssnittet kunde varit roligare.
nifelheim
Den första

Re: VAG-COM (USB OBDII för bilar)

Inlägg av nifelheim »

Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Sådana leksaks-OBDII-läsare/programvaror har nog lurat måååånga bilägare att lägga ut pengar på något som de tror är bra, men du kan bara läsa ut viss data, bara en bråkdel av vad man kan läsa ut med en riktig läsare. Ska man ha nytta av en felkodsläsare ska man köpa en riktig, men tycker man att det är fränt att kolla på lite temperaturer och varvtal, eller begränsat med motorfelkoder så räcker det med en billig.

Man kan i princip läsa ut allt av nytta med riktiga prylar. Jag har en VCT2000 till Volvo-bilar och bara en sådan sak som att man kan läsa ut rattvinkeln, eller med vilken hastighet du vrider på ratten är rätt imponerande. Det kan man inte med vilken OBD-läsare som helst...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Allt beror ju på vad man vill göra, nöjer man sig bara läsa ut obd koder så räcker de med en sån läsare! Vill man läsa ut koder, data och programmera sånt som faller utanfär standarden så får man oftast skaffa märkesspecifika läsare och mjukvara!
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Jag använder en OBDII-USB kabel som jag köpte på eBay för ~60kr. Den funkar bra till att läsa och nollställa felkoder, men om man vill kunna ändra inställningar med mera så bör man köpa en riktig.
Har även en OBDII-BlueTooth som jag kan ansluta till med mobilen med appen Torque (som tipsades om tidigare i tråden) där man kan se diverse roliga grejer i realtid.
Har du råd så köp en riktigt.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

gOry skrev:Allt beror ju på vad man vill göra, nöjer man sig bara läsa ut obd koder så räcker de med en sån läsare! Vill man läsa ut koder, data och programmera sånt som faller utanfär standarden så får man oftast skaffa märkesspecifika läsare och mjukvara!
Jo, men du kommer ju inte åt mer än en bråkdel av de felkoder som finns, så det är lite falsk säkerhet att tro att man har läst ut felkoderna med en sådan.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

VCT2000 är Volvos gamla OBD-låda som numera är ersatt av DiCE. OBD är ett samlingsnamn om totalt 5 ISO/SAE/CAN protokoll (enbart benämnt CAN i texten nedan).
CAN-bussen är åtkomlig via ett standardiserat kontaktdon som ska finnas i alla EU-sålda bilar sedan ~2001 och ska vara tillgängligt från förarplats.

Volvos DiCE fungerar precis som andra OBD-interface, dvs översätter från CAN-bussen till seriedata som kan tolkas av PC-programvara, men med tillägget att de funktions-block som Volvo inte är tvingade enligt lag att ha öppen standard på har man valt att låsa in med sitt egna hårdvarauinterface som är inbyggt i DiCE/VCT2000.
Själva anslutningen till CAN-bussen sker via standard OBD-kontakt oavsett hårdvarulås eller inte.
Status på de flesta givare relaterade till motor och bromsar är enligt EU-reglement öppen standard och fungerar bra att läsa av och återställa med OBDII-interface medans parametrar för tilllägsutrustning, typ fönsterhissa, inte nödvändigtvis är öppen info.
En av de som var tidigt ute med att skapa hårdvara och mjukvara baserat på OBD-standarden tillgänglig för hobby-mekaniker var Ross Tech.
Ross Tech's VAG-programvara är i första hand avsedd för VAG-koncernens bilmodeller och är baserad på öppen information från VAG. Även VAG-koncernen är dock lite hemlighetsfulla och har inte släppt all information. Info för att återställa vägmätare, adaptera instrument-kluster eller ladda in upplåsningskod till originalmonterad bilstero som man tappat stöldkoden till är t.ex. ej släppt. Vidare så är motor-styrningen skyddad mot större omprogrammering eller omflashning av hela mapp-datan.
Ross Tech har inte heller alla öppna block tillgängliga i grastisversionen av sin programvara men däremot så ligger information om de flesta VAG-blocken tillgängliga på hans hemsidan eller iaf gjorde så när jag kollade sist, 5-6 år sedan.
En provsmak av vad som standard kan utläsas om motor-delen: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs

Det är ingen raket-forskning att lura ut hur dessa kommunikations-gränsnitt fungerar. Sniffa på CAN-gränssnitttet är relativt enkelt och det finns företag som utnyttjar detta på lite olika sätt. Det finns t.ex OBD-interface att köpa för den som själv vill ändra hela motor-mappen genom det som förr kallades chip-trim (kolla http://www.bsr.se) eller programvara för att sätta vägmätaren på önskad siffra. För den som söker på nätet går det även hitta programvaror som låser upp spärrad bilstero via OBDII-interface av EBAY-modell.

eeedis kallar VCT2000 "riktiga prylar" men som jag ser det är det som när Volvo vill förhindra alternativ reservdelsmarknad genom att tjuvhålla på teknisk specifikation. Märkes-protektionism där kunden inte kan göra enklare reparationer utan blir inlåst så att felsökning av t.ex. fönsterhissar måste ske via service-verkstad. Fönsterhissar kan knappast vara någon större höjd av IP som måste hemlighållas. "Riktiga prylar" är då bara ett hårdvarulås för att få in pengar från de som redan trott sej äga fönsterhissen och dess styr-funktioner.
Självklart är det så att en amatör säkert kan ställa till med skada om denne finge fritt sätta om parametrar för ABS men när man spärrar kodblock/adresser eller hemlighåller protokoll för spärrens egna skull är det snikenhet från biltillverkaren för att få sälja sitt egna interface.
Håller med eeedis, det är det måååånga som lurats att köpa dyrt hårdvarulås på något som Volvo kunnat tillhandahålla på samma villkor som många andra bilmärken. Kina-kopior på hårdvarulåset finns f.ö.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Visst är VCT2000 den gamla lådan, en DiCE är otroligt mycket smidigare. Oavsett det så köper många OBD-läsare i tron om att de kan se allt i hela bilen, men så enkelt är det ju inte och att hacka eller krångla fram data är det inte många som klarar av eller, även om det går med hårdvaran. Att bilmärken försvarar sina programvaror är ju ganska naturligt, det är ju så med allt idag och jag förstår att det är så.

Det finns några duktiga CAN-grabbar på SVXC som har donat lite i sina Volvobilar, helt klart mycket läsvärt:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=9&t=23011

I SAAB-världen har fler lyckats att leka med det mesta, går ju med enkla medel att kopiera mappen från en box till en annan.

Till BMW-bilar finns det rätt billiga prylar att köpa så du kommer åt en hel del också, har dock aldrig själv testat de, men bekanta har sådana och har kunnat använda de till mer än "standardavläsning".
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag passar på att fråga i denna tråd.

1. Vilket interface ska jag skaffa till min och sambons bil? VW Polo -99 och en VW Polo -08?
2. Var köper jag lämplig ODB-II hårdvara?
3. Var köper jag/laddar hem för lämplig mjukvara?

Det jag vill göra är att läsa ut felkoder och även ha möjlighet att nollställa de felkoder som eventuellt dyker upp.
Jag har enbart sysslat med MegaSquirt tidigare och där är allt så enkelt och öppet. Detta är något annat.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Äkta grejer (Rekommenderas)
http://www.vag-com.se/index.php?page=sh ... &Itemid=66
Kostar dock en slant

Om du bara ska läsa och nollställa felkoder och inte vill spendera så mycket pengar så duger denna
http://www.ebay.com/itm/Newcomdigi-USB- ... f9&vxp=mtr
Den borde fungera på 08:an också då CANBUS inte kom förrän 2010 (vad jag förstod av hemsidan) på Polo.
http://www.ross-tech.com/vcds/canbus.html
(Undvik skivan som följer med, bättre att ladda ner VCDS Lite och använda det)
Shargo

Inlägg av Shargo »

Kan också varmt rekommendera VCDS (tidigare VAG-COM) från Ross-Tech. Köps enklast från Svenska Vag-com enl länk ovan. Visst inte gratis men väl värt pengarna.
Har själv haft min till följande hittills under ca ett år (ur minnet): Släcka felkod efter reparation, släcka temporär felkod inför besiktning, grundinställning av xenonljusens höjdjustering, grundinställning av fönsterhissar så aut.stängning av dessa funkar, felsökning av misständning, byte av servicetyp (från longlife, till vanlig), återställning av service-intervall, aktivering av farthållare (knappar o sladd var allt som saknades förutom den lilla koden i ECUn), konstaterat låsproblem som jag inte var medveten om, läst ut felkoder åt en kille med start-problem och just nu har en kompis lånat den för att kunna kontrollera bil innan köp.
Vad jag förstått tar många verkstäder en femhundring för att plugga in sin dator och läsa av koder. Så min har med marginal betalat sig.
Jag har varken på svenska eller engelska forum läst om nån produkt som skulle vara i närheten av VCDS förutom VAGs egna system. Översättning och support på den svenska är mycket god. Den kan även i viss mån läsa ut felkoder från icke-VAG men enbart grundläggande felkoder.
Har man funderingar på vilken version man ska välja är det bara att fråga, själv läste jag på på Ross-Tech, missade lite gran o beställde galet :shock: Resultatet: Ett mail från "Sv V.C." [Ska du verkligen ha den? Den här modellen är nyare, billigare klarar allt den gamla gör o lite till. Har båda så bekräfta bara vilken du vill ha.]

Licensen tycker jag är vettig, fria uppdateringar så länge jag har kvar den - vill nån annan ta över den får de köpa ny mjukvarulicens. Dock är det inget nr att hålla reda på utan nyckeln är integrerad i kabeln (USB-versionen). Nämnas kan att piratkopierade kablar ofta slutar fungera efter en uppdatering då deras serie-nr plötsligt är spärrat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

LarryXz skrev:Om du bara ska läsa och nollställa felkoder och inte vill spendera så mycket pengar så duger denna
http://www.ebay.com/itm/Newcomdigi-USB- ... f9&vxp=mtr
Den borde fungera på 08:an också då CANBUS inte kom förrän 2010 (vad jag förstod av hemsidan) på Polo.
Är inte OBD2 just CAN? Eller vad menar du?

Jag tycker att en billig variant borde funka utmärkt, om man bara har underlag för vilka paket som gör vad. Även om man inte har mjukvara som tolkar allt i klartext. Det gäller väl bara att hitta den informationen.
Skriv svar