förförstärkare i superklass Allt om Elektronik nån som b

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

netrunner skrev:En puckofråga av netrunner bara:

Detta med "Klass T-förstärkare" och klass B och klass F ... osv. vad betyder det?
Klassen definierar som sagt hur steget styrs/arbetar. I ett klass B steg går det ex väldigt låg tomgångsström genom slutsteget när ingen signal är inkopplad, därför är dom energisnåla, till skillnad från klass A steg där den totala uteffekten går i tomgång även om du inte belastar steget med något, ungefär som att trycka gasen i botten i friläge på en bil.
Sen finns det en mängd andra klasser också, klass-G, klass-E osv...
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

bose skrev:Har skickat en beställning på den tidningen nu..

Greve Hamilton: Kan du förklara vidare detta med bufferten innan 2310:an? Hur jag kopplar in den, vilken jag ska använda osv..
Anledningen till att man borde ha bufferten innan, står i databladet, men det är dock inget krav så länge utgångsimpedansen på källan är under 600ohm;

"It is important to drive the PGA2310 with a low source impedance. If a source impedance of greater than 600ohm is used, the distortion performance of the PGA2310 will begin to degrade."

Eftersom man aldrig kan vara helt säker på impedansen på de saker som kopplas in, borde man försäkra sig genom att klämma in en OP emellan ingång och 2310:an. Sedan kan det ju vara bra med tanke på att 2310:an är hyffsat dyr att köpa.

En enkel buffert kan göras på förljande vis:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/spflj.JPG

En enkel spänningsföljare, med varken filter eller förstärkning/dämpning - in=ut. Filtrena tas upp i artikeln, har jag för mig.

MicaelKarlsson: Jag har faktiskt inte läst hela, än, men av det jag har läst så var det inte speciellt intressant. Enligt mig dårå.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Greve Hamilton: Då har jag sparat 95:- :D
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Greve Hamilton:
Okej. Men det blir ju inte så svårt att lägga till en sådan då. har precis beställt hem grejer till en annan förförstärkare så det blir några OP ampar över från det om jag inte råkar bränna 3 st.. :razz:
Detta projektet får vänta en stund för tillfället men jag har bestämt mig för att bygga med en PGA2310 eller 2311. Får antagligen bli projektet i AoE eftersom min programmeringsnivå ligger i botten :cry:

tack för hjälpen!
Per

Inlägg av Per »

Jag har byggt förförstärkaren i fråga. Bilden nedan var den enda jag hittade på datorn så här lite snabbt.

Jag använder en modifierad mjukvaruversion 1.1. Originalversionen har t.ex. en olidligt långsam volymreglering som har blivit bättre i v1.1 och ännu bättre i min. Trots detta vill jag istället för tryckknappar ha en riktig volymratt. Här sätter dock mina programmeringskunskaper stopp. Någon som modifierat denna mjukvara för användning av en rotary encoder (rotationsgivare?)?

En liten länk till konstruktörens hemsida med uppdaterad mjukvara samt Eagle-filer kan kanske vara till hjälp!

http://www.dh3ben.de/html/electronics/p ... eamp.shtml

Bild
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Per: Vart har du fått tag på knapparna i fronten? :D
Snyggt hur som helst!
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Riktigt snyggt bygge!

Vad har du använt för reläer? Jag skulle nog helst vilja använda guldpläterade.. Ska det vara dubbelpoliga relä?

Blev riktigt sugen på att bygga en själv nu direkt. Men jag har precis påbörjat ett annat förförstärkar projekt.. med en 2134 OP å en volymkontroll, en ren aktiv volymkontroll =D
Per

Inlägg av Per »

Jag tror jag använde Omron, typ G5V-2 från ELFA (det var ett tag sedan jag byggde).

Momentana strömställare och knappar är även dessa från ELFA. (MEC, typ Multimec 3F).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När det gäller reläer: Det finns ett annat märke som är riktigt bra, nämligen "Clare". Jag har använt DSS41A05B (SIL-reläser) väldigt mycket. Det finns motsvarande DIL-reläer också. De kostar aningen mer men är i princip helt tysta.

Hur är de Omron-reläerna? Låter de mycket vid till/frånslag?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går det inte med reed-relän? Hörs inte ett dugg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har tyvärr inte hittat några sådana hos Elfa. Något annat ställe som har?
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

De där omron reläerna verkar vara ganska okej =)
Skriv svar