Jag har varit här på forumet ett par år och smugit runt, men aldrig skrivit något.
Men nu tycker jag det börjar bli dags...
Efter moget övervägande, köpte jag och en kompis en combimill istället för att bygga en fräs.
Vi hämtade den för 2 veckor sedan. Lämpligt nog bodde ägaren 2km från vår verkstad, allt väl så långt, efter att ha knölat ut den från ett garage och in i ett annat, va vi ganska sugna på att fräsa.
Jag hann torrköra i 10 minuter, men när min kompanjon fick spakarna, så ville den inte längre.
Det sitter en heidenhain tnc145 på den.
Vi gjorde några snabba mätningar och kom fram till att felet satt i styrsystemets powersupply kort, den blåste säkringen på ingången för nätspänning. läste lite nätet att vanliga fel var likriktardioderna och ett par trissor.
Rippelfiltret (4st lytar) såg väldigt tråkiga ut, så dessa byttes utan vidare funderingar.
Jag letade på nätet efter kretsschema och lite mer djupgående servicedokumentation, men det verkar svårt, fick det verifierat när jag pratade med en tekniker på heidenhain, han sa att det var hemlig dok.
Han verifierade även att de komponenter jag skrev om tidigare, var de som oftast går söder.
Jag ska byta dessa komponenter och se om jag får liv i den.
Nu tänkte jag höra om det är någon som har god erfarenhet att pilla i dessa burkar, har några goda idéer som ni vill dela med er.
Skulle även vilja veta om det går att skaka fram den " hemliga" dokumentationen...
Jag lyfte bort kablarna på sekundärsidan av trafon, de som går till den konventionella regleringen, med nätspänning på gav dessa ca 70 volt mot jord. Och mellan faserna 3volt

Spänningen till den switshade delen gav 230volt, den delen verkar funka felfritt. Någon som har åsikter, erfarenhet?
Jag är lite lur på att det är fler fel, jag grundar det på att när styrningen la ner, va när kompisen skulle byta axel på handkontrollen för manuell körning.
Den kopplades ur fort, för eliminering av felkällor.
Urkopplingen skedde ända inne på kortet.
Om det är så att jag får sprutt i den, så är ju allt frid och fröjd, men om det visar sej att det är fler och mer krångliga fel, så överväger vi att bytta styrning.
Och då kommer ju frågan, är det vettigt att byta till mach3 eller till kanske en tnc 155?
Om vi kommer fram till att köra mach3, skulle jag vilja veta om det går att ha något slags gränssnitt för att kunna köra vissa viktiga funktioner via fysiska knappar, om ni förstår vad jag menar.
Hur mycket behöver göras för att byta till tnc 155??
Jag vet att det finns stor kunskap här på forumet och det vore fint om jag fick era synpunkter, kommentarer på mina frågor och det jag avhandlat.
Om det är någon som ligger på komponenter eller hela styrningar, som man vill sälja kan detta vara en väg att gå.
Ös på med svar.
Mvh Pelle