Combimill med risig heidenhain

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pellman

Combimill med risig heidenhain

Inlägg av Pellman »

Hej på er.

Jag har varit här på forumet ett par år och smugit runt, men aldrig skrivit något.
Men nu tycker jag det börjar bli dags...

Efter moget övervägande, köpte jag och en kompis en combimill istället för att bygga en fräs.
Vi hämtade den för 2 veckor sedan. Lämpligt nog bodde ägaren 2km från vår verkstad, allt väl så långt, efter att ha knölat ut den från ett garage och in i ett annat, va vi ganska sugna på att fräsa.
Jag hann torrköra i 10 minuter, men när min kompanjon fick spakarna, så ville den inte längre.
Det sitter en heidenhain tnc145 på den.
Vi gjorde några snabba mätningar och kom fram till att felet satt i styrsystemets powersupply kort, den blåste säkringen på ingången för nätspänning. läste lite nätet att vanliga fel var likriktardioderna och ett par trissor.
Rippelfiltret (4st lytar) såg väldigt tråkiga ut, så dessa byttes utan vidare funderingar.

Jag letade på nätet efter kretsschema och lite mer djupgående servicedokumentation, men det verkar svårt, fick det verifierat när jag pratade med en tekniker på heidenhain, han sa att det var hemlig dok.
Han verifierade även att de komponenter jag skrev om tidigare, var de som oftast går söder.
Jag ska byta dessa komponenter och se om jag får liv i den.

Nu tänkte jag höra om det är någon som har god erfarenhet att pilla i dessa burkar, har några goda idéer som ni vill dela med er.
Skulle även vilja veta om det går att skaka fram den " hemliga" dokumentationen...
Jag lyfte bort kablarna på sekundärsidan av trafon, de som går till den konventionella regleringen, med nätspänning på gav dessa ca 70 volt mot jord. Och mellan faserna 3volt :humm: :humm: , hur känns det?
Spänningen till den switshade delen gav 230volt, den delen verkar funka felfritt. Någon som har åsikter, erfarenhet?
Jag är lite lur på att det är fler fel, jag grundar det på att när styrningen la ner, va när kompisen skulle byta axel på handkontrollen för manuell körning.
Den kopplades ur fort, för eliminering av felkällor.
Urkopplingen skedde ända inne på kortet.

Om det är så att jag får sprutt i den, så är ju allt frid och fröjd, men om det visar sej att det är fler och mer krångliga fel, så överväger vi att bytta styrning.
Och då kommer ju frågan, är det vettigt att byta till mach3 eller till kanske en tnc 155?
Om vi kommer fram till att köra mach3, skulle jag vilja veta om det går att ha något slags gränssnitt för att kunna köra vissa viktiga funktioner via fysiska knappar, om ni förstår vad jag menar.
Hur mycket behöver göras för att byta till tnc 155??

Jag vet att det finns stor kunskap här på forumet och det vore fint om jag fick era synpunkter, kommentarer på mina frågor och det jag avhandlat.

Om det är någon som ligger på komponenter eller hela styrningar, som man vill sälja kan detta vara en väg att gå.

Ös på med svar.

Mvh Pelle
persa

Re: Combimill med risig heidenhain

Inlägg av persa »

Hej,

Servicedokumentationen är ingen hemlighet även om vissa vill påskina detta. Bara att välja och vraka. Eller vill du ha mer djupgående än detta ?. Då blir det kanske svårt

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 138BE.html

Tycker dock inte TNC145 är något att satsa på för framtiden. Byt snarast och spill inte för mycket tid, kraft och pengar på felsökning är mitt råd. Gäller alla Heidenhain TNC150 och äldre. Bytet kommer förr eller senare och bättre att byta nu när utbudet fortfarande är OK

Vid byte av styrsystem röstar jag definitivt på att gå på ett nyare Heidenhain (TNC155 eller nyare). Enklare programmering ute vid maskinen med dialogen jämfört med t.ex. Mach3 som ju enbart är ISO-system och i princip kräver en CAM-mjukvara för smidig programframtagning. Med Heidenhain klarar du dig troligen utan CAM så länge du inte har behov köra 3D. Dessutom bättre andrahandsvärde med lite modernare Heidenhain än med ett "hobbysystem"

Mats N här på forumet har nyligen bytt från TNC150 till TNC155 och Sastrom är på gång att göra samma operation. Säkert också andra på forumet längre tillbaka. Någon av dom borde kunna skriva en enkel checklista vad man bör tänka på

Vet själv om ett TNC415 som eventuellt kan vara till salu. Kan kolla på måndag om du har intresse ?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jag hade problem med nätdelen i mitt TNC150, det var ett antal spänningar som fattades. Så jag köpte några switchade nätaggregat från elfa och satte in å nu fungerar allt som det ska..

Vad skulle ett TNC415 kunna kosta om man hittar ett begagnat? Om inte Pellman är intresserad skulle jag kunna vara det om det inte är några större pengar..
Pellman

Inlägg av Pellman »

Tack för svaren.
Ja, jag vill ha mer detaljerad servicedok, det finns men är endast för serviceverkstäder.
Switshat från elfa låter bra och enkelt, fast nätdelen är den enkla biten, jag är rädd att det är djupare problem, så som jag skrev tidigare.
Tnc 155, är ju en väg som känns vettig, är det någon som ligger och ruvar på en och kan tänka sej att sälja. De som ligger på ebay verkar det vara guld i....

Jag är ju helt novis när det gäller nc programmering, men den delen kommer väl så småningom om.
Som jag förstår det blir det en hel del " knacka kod" och då funderar man ju om man kan kringgå det på ett bra sätt. Är det någon som har erfarenhet av system som tex prototrak?
Verkar ju finnas som retrofit, om man ändå ska byta styrsystem, eller är det ohimult dyrt?
Någon som vet, kanske det finns något liknande system som är billigare eller som man pillar i hop själv.
Som jag förstår det ska man slippa g-kods knackning och kunna stoppa in en dxf fil eller liknande och lite parametrar och sen bara gasa. Självfallet förstår jag att det är mer komplicerat än det, inget är enkelt och bara bara....
persa

Inlägg av persa »

Prototrak är ett riktigt bra system om man kör fåstyck. Speciellt bra om man emellanåt vill köra manuellt. Tror det följer med rattar i retrofitpaketen. Men det är givetvis inte billigt. Inga retrofit med nya proffssystem är billiga

Och att hitta en begagnad Prototrak styrning är nog i princip omöjligt om man inte har tur hitta en mekaniskt kraschad maskin

Vill man hålla sig upp till max. 10-15 tusen och ha ett bra dialogsystem så är nog ett begagnat TNC155 ett alternativ som det finns rimligt goda chanser att hitta. Dock inget DXF med äldre Heidenhain
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gör som jag, bygg om till modern PC styrning. Jag slängde ut trasiga Siemens styrsystemet och byggde in KFlop/Kanalog samt nya moderna drivers till motorerna. Mach3 alt KMotionCNC som styr pgm.

Partmaster CAD/CAM kan du köpa licens via mig.
Pellman

Inlägg av Pellman »

Jaha.

Jag har rotat fram lite komponenter, tur att man har vänner som har fickorna fulla av kunskap och gamla komponenter.
Det kvarstår dock ett litet frågetäcken.
En komponent har fått ett par siffror halvt bortskrapade.
Tänkte kolla om det är någon som råkar ha ett likadant powersupply som kan kolla och verifiera komponenten.
Det nummer jag fått fram och lite härledning av min kompis, så har vi hittat en tyristor 16A 100volt, låter rimligt med tanke på att den transformerade spänningen ligger på 70 volt.
Numret som jag får fram är 2N6505, kan detta stämma?
Skulle vara otroligt tacksam om någon ville göra sej besväret att kolla.
Jag snackade med heidenhain och dom verkade inte så intresserade av att hjälpa en
Stackars hobbyist. :?
Den som har ett slik kort förstår nog att det är den kylda trebeningen jag menar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pellman

Inlägg av Pellman »

Och vidare då...

Verkar som det finns lite olika läger vad gäller valet av ersättningssystem...
Som sagt, jag ska göra ett ärligt försök att laga 145:an, lyckas jag/vi inte, får vi se vad som händer.
Eftersom vi har för avsikt att lära oss att fräsa mer avancerat och funderar på fler axlar, så faller det åt ett modernt system, men det kommer bli riktigt proffsigt gjord installation, det ska se ut som att utrustningen suttit på från början. och om vi väljer "mach3 typ" funderar jag fortfarande på om det finns något typ av gränssnitt för att ta ut viktiga funktioner som nödstopp och spindel av/på och liknande till fysiska knappar.
Jag tänke jag skulle ladda ner mach3 och börja labbar lite.
Eller ska man satsa på något annat styrprogram?

Jag kan ju berätta vad jag och min kompis ska ha färsen till.
Vi bygger motorcyklar, och det första projektet vi har är rambitar för att sätta i Honda cr 500 motorer i cr 250 aluchassin, någon har säkert hört talas om servicehonda, dom har gjort så i över 15 år, vi bygger till oss själva och de hojarna vi bygger är för isbana, backe och dirttrack. Just för tillfället har vi delar för 3 cyklar och de ska vi köra sm i isbana med nästa år är det tänkt.
Jag har byggt tävlingshojar i nästan 20 år, allt från veterancrossar och rr cyklar till snabba moppar, jag gillar tvåtaktare, det är livet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TNC145, är det rätlinjestyrt?
Pellman

Inlägg av Pellman »

Bra fråga, hur tar man reda på det, samt vad är det?
Du frågar en novis.
Pellman

Inlägg av Pellman »

Jag tror att svaret är nej, man ska kunna köra två axlar simultant, alltså köra radier och liknande.
persa

Inlägg av persa »

Rätlinjestyrning kan bara köra raka linjer (inga radier, cirklar etc.)

TNC145 är en kurvlinjestyrning för max. 3 styrda axlar. Dialog utan grafik

TNC155 är en kurvlinjestyrning för max. 4 styrda axlar. Dialog med grafik samt ISO. Blockwise transfer för körning av långa program från PC. Även helixfunktion för gängfräsning

Vill man jobba med CAM-beredning är Mach3 säkert OK. Men vill man snabbt kunna ta fram enklare program ute vid maskinen så är Heidenhain eller t.ex. Prototrak klart mer lättjobbat (speciellt för nybörjare). Och inget hindrar att man kompletterar med CAM även där när behovet kommer

Det gäller att bestämma sig för hur man vill jobba med programframtagning
Pellman

Inlägg av Pellman »

Tack persa för hjälp med svaret.
Det som är svårt för oss är att vi aldrig arbetat med en styrd maskin förut, så vi vet inte vårt behov än.
Meningen va att använda maskinen som den va med tnc 145 och lära sej.
Vi visste inte ens vad vi köpte för maskin, bara att det var en combimill och att det är en stadig maskin som folk gjort fina bitar i förr.
Efter att ha vevat en hel del på manuella maskiner vet jag vilken precision jag vill ha och att en stadig fräs är grunden till det.
Efter mycket grubblande på egna fräslösningar dök denna upp och inom ramen för vår budget, därför slog vi till fort som f:n, den var på väg till Finland annars.
Sen att det satt den styrning som det gör, är som det är och att det gick sönder fans liksom inte med i kalkylen.

Jag VET att vi inte kommer nöja oss med ett enkelt system framöver och vi kommer tillverka avancerade bitar, jag vet min egen kapacitet i andra saker. därför är det viktigt att planera utifrån det perspektivet, när vi ska välja styrning, men eftersom jag inte har en aning i dagsläget är era kommentarer och åsikter till väldigt stor nytta och av stor vikt, så kasta inte ur er nåt som ni tror jag vill höra, utan väg in det jag säger och kanske ställ en extra fråga.
Jag kräver inte att ni ska hjälpa mej, men detta är roligt och jag hoppas ni tycker det med, därför frågar jag med mössan i hand om ett hjälpens ord på vägen.
persa

Inlägg av persa »

Om man tar det från början

Hur ritar ni det som ska tillverkas ?. Använder ni CAD eller kör ni bara från enklare handskisser ?. Kör man CAD så är det fördelar att använda CAM för programframtagning. Man kan då relativt enkelt ta fram program från t.ex. solider om man jobbar med det. Då kan det vara rätt att gå på CAM även om man inte kör 3D (kör man 3D är det ett krav på CAM)

Men en bra CAM-mjukvara för 3D kostar en hel del. CAM för 2,5D är billigare och finns även en del gratis mjukvaror
Pellman

Inlägg av Pellman »

Tack igen persa.

Vi använder oss av en känd och bra 3D CAD.
Frågan är, vad är den egentliga skillnaden på 2,5D och 3D.
Som jag förstår det, så i full 3D kan maskinen köra 3 axlar simultant och i 2,5D kör man som i höjdkurvor, som på en karta, om man ska fräsa en 3D bit.
Är jag ute och cyklar?
Om så är fallet, i vilket läge skulle jag behöva köra full 3D, om jag har hög upplösning på "höjdkurvorna".
I framtiden räknar jag med att tillverka ett motorblock till en 2 eller 4 cylindrig 500cc tvåtaktare, vad tror du jag behöver då?

Det som kommer tillverkas mest är fästen av olika slag, gaffelkronor fotpinsbryggor och liknande, men även mer avancerade doningar som överströmningskanaler, insug och avgasportar i cylindrar.
Jag kommer även att tillverka gjutpluggar för kolfibergjutning, så som skärmar, kåpor, båtmodeller etc.
Skriv svar