LJUSORGEL snällllla hjälp mig!!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fesoj_92

LJUSORGEL snällllla hjälp mig!!!

Inlägg av fesoj_92 »

:wall: tjenare ja hadde tängt bygga en mini ljus orgel med 1 kanal med ca 3 lysdioder men jag har inte någon aning om hur de funkar :oops: har lixom bara hålt på med el rc... (det är väll någon mick som inte släpper för bi el förs den hör ett riktigt starkd ljud) hur som hälst så skulle en enkel ritning eller liknande vara till stor glädje snälla hjälp :pray: !!! :D ha det guld! mejla mig gärna på fesoj_92@hotmail.com
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Välkommen till forumet.

Lättare att svara här än att maila dig, så mailen kan du likagärna ta bort om du inte vill att spambottarna ska äta upp dig :)

Har jag förstått dig rätt så är det nåt sånt här du är ute efter:
http://www.gideontech.com/content/articles/210/1

Byggd kring LM3916, som är en krets just för detta ändamål. Den finns på Elfa och kostar ca 20kr. Googlar du lite mer på just den kretsen så hittar du säkert bättre och mer lättförstådda ritningar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Man kan göra samma sak med 3 st opamps också, på plus ingångarna lägger man 3st referens spänningar och sen på minus ingångarna skickar man in audio signalen, då tänds lysdioderna då referens spänningarna på varje opamp överskrids.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

tekko: de kommer inte att tändas, de kommer att blinka med samma frekvens som ljudet som skickas in. För att få dom att lysa så måste man få ut signalens envelope och integrera över tiden, annars kommer det bara se ut som att de lyser olika starkt...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Måste de inte tändas då och då om de skall kunna blinka ????
Och lyser gör de väll (då och då) även när de blinkar ?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

jaja, sodjan, jag tror nog att du förstår precis vad jag menar! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men sodjan (och oJsan) har en poäng där. Utan någon form av schmitt-trigger på slutet så kommer det se ut som om lysdioderna lyser olika starkt.

edit: Det kanske inte var det ni menade.. :roll:
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nej inte riktigt... om man tänker en ren sinuston (som ju musik är uppbyggd av) så har den två halvperioder... likriktar man den och skickar genom en lysdiod så kommer den att pulsera med dubbla frekvensen. Dessutom så kommer man inte hinna se korta transienter, så man måste skapa en krets som "inte kollar på vågformen så ofta" utan isstället koller i ett längre tidsperspektiv.

Frågan är bara om det verkligen är en VU-meter som fesoj vill ha? När jag tänker på ljusorgel så tänker jag mig tre lampor där varje lampa lyssnar på ett visst frekvensspektrum. t.ex. en för bas, mellanreg och diskant. Men jag blir dock lite fundersam eftersom fesoj skriver "...den hör ett riktigt starkt ljud" ...Ibland menar folk att starkt ljud = hög ton (frekvensmässigt).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ja, det har du rätt i. Om man likriktar man signalen så hinner man inte se blinkningarna. Även om man t.ex bara lyssnade på en bastrumma borde frekvensen efter likriktning hamna nånstans runt 200Hz (plus lite överfrekvenser här och var).

"1 kanal med ca 3 lysdioder" har jag funderat på. Det innbär ju att alla lysdioder blinkar likadant. Tre kanaler hade passat bättre. En för bas, en för mellan och en för diskant.

Hoppas han kommer in igen så vi får lite mer info. :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nä man hinner inte se blinkningarna som beror av frekvensen, men däremot så kommer de att göra att lysdioden ser ut att lysa svagare eftersom medeleffekten bara är 0.707 av sinusvågens topvärde.
Problem nummer två är att transienter (tidsmässigt väldigt korta ljud) som hörs inte kommer att synas. Man måste alltså fixa någon form av eftersläpning.. integrator tror jag att det heter. Har inte hållit på med detta, så jag går bara utifrån teorier... 8)

1 kanal med ca 3 lysdioder kan ju betyda att han vill ha en in-kanal med ljud som ska resultera i tre blinkade lysdioder, där varje är avstämd antigen efter amplitud eller frekvensband. Hoppas han återkommer så vi får veta... :)
Skriv svar