Portabelt och snålt inbrottslarm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Portabelt och snålt inbrottslarm

Inlägg av Magnus_K »

Hahaha, den var bra toffie!
Att ha larmet i en sån väska löser ju i alla fall strömförsörjningsproblemet...

Har för övrigt köpt hem en massa prylar för att leka med, dock ingen LDO än för jag måste bestämma mig för vilken processor (PIC eller Atmega328) samt övriga komponenter innan jag vet vilka spänningar jag behöver.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Portabelt och snålt inbrottslarm

Inlägg av Magnus_K »

Nu ska vi se om jag kan ge tillräckligt med information för att får några tips...

Det jag funderar på att meka ihop är en SIM900, PIC16F690 och en PIR-sensor.

Beräknad strömförbrukning och enligt databladens drivspänning så ser det ut så här:

Kod: Markera allt

PIC       3,0 - 5,5 V   ca 200 mA
PIR       4,5 - 20 V    ca 65 uA
SIM900    3,2 - 4,8 V   22mA - 2A
Jag har inte haft tid att läsa på om strömförbrukning på PIC'en när den vilar (om jag kan använda mig av det) utan räknar med ett väldigt högt medel.
SIM900'a kommer dra ca (men högst) 2A under s.k "transmit burst" som vara i några ms för att sen gå ner i vila.

Mina funderingar är kring AA-batterier som strömförsörjning. Hur hade ni gjort för att lösa detta? Det gyllene spannet verkar ju vara 4,6 - 4,8 V.
Kan man ta 4xAA (6V) och en justerbar LDO som förser hela kretsen med 4,8 V? Kanske även med en supercap för att ta just transmit bursten?

Ledsen om det är lite luddigt så här efter nattenskiftet men det här blir lite som att tänka högt...
Skriv svar