Portabelt och snålt inbrottslarm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Portabelt och snålt inbrottslarm

Inlägg av Magnus_K »

Vi har precis flyttat från villa till lägenhet vilket givetvis resulterat i platsbrist. Tyvärr får jag inte ha mina maskiner i sovrummet så vi har hyrt en tillfällig men också ganska risig lokal för förvaring av dessa tills vidare.
Av någon anledning blir jag orolig för stöld och började fundera på om det inte går att bygga ett väldigt strömsnålt IR-larm men GSM modul...

Tanken var/är att bygga in allt i en liten portabel dosa och detektorn ska vara en IR med reflektor som man snabbt kan montera vid dörr eller fönster men självhäftande tejp eller dylikt.

Vet ni om det redan finns liknande?
Funderar på om den kan ligga vilande men säg 1 gång var 3'e sekund sänder IR'en en puls och vid normalt så somnar den igen. Skulle väl IR'en ge utslag så skickar den ett SMS.

Genomförbart?

Ps. Väldigt ivrig då jag för första gången fått igång sambons entusiasm angående det här Ds
blueint
Kontakt:

Re: Portabelt och snålt inbrottslarm

Inlägg av blueint »

Budget? tidsrymd? din kunskapsnivå? lödmöjlighet?

En snabbis är annars att köpa ett befintligt GSM-larm och koppla in en färdig IR-detektor.

Fundera dock på vad du ska göra om den larmar kl 2 på natten när du ligger i sängen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Budget'en är ganska så obegränsad i förhållande till komplexiteten. Kan jag hålla mig under 700:- per enhet så är jag nöjd.
Om det är så att det kommer fram en bra lösning så planerar jag att skrida till verket snarast. Har inte haft tid att söka runt så mycket men ska grotta vidare när familjen somnat.
En snabb sökning så tror jag att en PIR sensor kan vara mer aktuellt.
Det absolut roligaste hade varit att göra mitt första PIC projekt men jag tror inte jag klarar av det så det får nog bli ett Arduino-projekt.

När det kommer till lödningen så kommer gör jag gärna hålmonterat själv men SMD får bli "proffs" som sköter.

Om det kommer ett SMS mitt i natten så vinklar jag persiennerna och tittar ut mot lokalen. Ser jag någon oberhörig så ringer jag självklart polisen. Jag ser med andra ord lokalen från mitt sovrumsfönster.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

En PIR detektor och en Nokia 3310? Nokian är väldigt lätt att modda så den ringer upp vid en slutande kontakt. Har själv byggt mig en larmuppringare med en Nokia 3310 till larmet jag har på huset. Fungerar kanon! En Nokia håller en vecka på batteri ungefär om du kör på batteridrift.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Din lösning låter kanon, el34.
Jag tänkte i dessa banor också för att göra det enkelt men jag har något sjukligt begär av att krångla till saker och ting. Skulle hemskt gärna vilja implementera lite "egen" design, mest för att samtidigt lära mig.

Som lite kuriosa så tänkte jag i dina banor efter en kollega berättade att han hade kopplat en äldre Nokia till sin dieselvärmare för att sedan starta den med ett telefonsamtal.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Söker du på internet så finns det en del som har byggt en uppringare av en Nokia. Vissa använder sig av headsetet och vissa inställningar i telefon. Jag gjorde så att jag jag öppnade upp telefon och lödde in mig på det befintliga kretskortet. Vid slutande kontak ringer telefonen upp telefonnummret som ligger som nr ett i telefonlistan. Enkelt,mobilt :wink: .
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Snyggt! :tumupp:

Funderar på om jag kan kombinera ett LiPo batteri, uC, SIM900 och en PIR sensor. Ska se vad annat jag dyker på!

Om någon annan gjort någon liknande elegant lösning som el34 så får ni gärna ventilera.

EDIT: Eller nej, läst om brandrisk med LiPo så väljer något annat.
nibl

Inlägg av nibl »

Varför inte bara en magnetkontakt vid dörren som sluter när dörren öppnas -> kopplat direkt till kretskortet på Nokia som el34 gjorde.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo jag hade det i planen först men sen tänkte jag att det vore smidigt om man hade bara en enhet som man kan montera vart som helst. Fönster, dörr eller ett helt rum.
Just magnetkontakten blir lite limiterad i och med att dörren måste öppnas. Använder dom fönster eller slår in fönster i dörr så faller konceptet.

Tack för idé annars.

Har beställt en PIR sensor och en ACS712 för att börja och leka lite.
Sen funderar jag på en SIM300 istället för SIM900.
Har också läst lite om att optimera strömförbrukningen i liknande kretsar genom att låta controllern räkna vilocykler istället för tid. Ska bli intressant att testa samt monitorera förbrukningen.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Spännande,lycka till med ditt larm. Du skulle ju kunna bygga ett komplett larm som sitter i lokalen och som är portabelt. En PIR kanske några magnetkontakter som i sin tur går ihop i en enhet och via den vidare till Nokian. På så sätt kan du hänga på vad du vill till ditt "mobila larm" och ha uppringningen.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

En avlagd smarttelefon tillsammans med någon lämplig app (färdig eller koda själv?) är en billig och enkel lösning.
Dessa små datoriserade underverk fullpackade med sensorer och kommunikationsutrustning skall inte underskattas! 8)

Använd kameran för att trigga på rörelse när någon går in eller öppnar dörren, förslagsvis i kombination med fotografering.
Går även att trigga med accelerometern genom att fästa enheten på dörren, eller microfonen tillsammans med något som för liv (tjutande fönsterlarm? kobjällra?) då dörren öppnas.

Kommunikationen kan gå via ett kontantkort eller wifi eftersom du hade förrådet inom synhåll.

Nackdelen är kanske strömförbrukningen, men å andra sidan så lär ett externt batteri modell lite större hålla igång det hela ett tag.
Josasp

Inlägg av Josasp »

I världen av billig kinesisk elektronik :vissla:
http://dx.com/en/p/pir-mp-alert-infrare ... ite-180437
Bild

Varför uppfinna hjulet fler gånger?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

>Varför uppfinna hjulet fler gånger?

Nja du, för att det är utvecklande och ger en personlig vinkel på problemet... så tänker jag.
Det är å andra sidan exakt en sådan jag önskar så tack för tipset! Kanske blir en sådan när jag insett att jag inte löser det själv...

@Volvo245GLT: Kalla mig dum eller vad som helst men slipper jag gå nära en så kallad smart telefon så slipper jag gärna. Dock så får jag buga och bocka för idén!

Hmm, till min lilla krets så skulle jag behöva en stabil 3.5-4.5V 4V spännigsmatning där vid peak kan uppnå 2A, bara för en kort stund.
Har ni några förslag på krets som kan uppfylla dessa krav och leverera den här strömmen utan en spänningsfall? Funderar på att använda en 9V's uppladdningsbar ack men det kanske finns lämpligare batterier för att ge en bra grund.

EDIT: Menar spänningsfall så Vout inte understiger 3,5V
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu har det surfats vidare och det lutar åt en LDO. Närmare bestämt en MIC29302BT men vet inte riktigt än vilket typ av batteri jag ska använda.

Hur gör ni om ni vill labba på ett kopplingsdäck med en TO-263 kapsel med 1,7mm pin spacing? Vet ni om det finns ett breakoutkort som tar dom flesta varianter av spacings och guage? (ursäkta svengelskan)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Förslag på hur du kan bygga in det..
Bild

Alla stora larmfirmor har "larmväska".. bygger du in det i en liknande så blir det portabelt :)
Skriv svar