Mjukt Vatten med 555?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Mjukt Vatten med 555?

Inlägg av 4kTRB »

Nu hittade jag en uppgift om att den slår samman kalkpartiklarna
till större partiklar och de då inte fastnar lika lätt på kläder och
köksprylar såsom vattenkokare och strykjärn. Samma teori som
soundbrigad levererade.
dinofino

Inlägg av dinofino »

Vitsen är inte avkalkning av vattnet som ett avhärdningsfilter (mjukvattenfilter) gör.
Man vill undvika igenkalkning av rör, exempelvis i vvb.
Joniseringen skall göra att kalken passerar systemet utan att kalka igen rören, systemet tar inte bort kalken ur vattnet som ett avhärdningsfilter (mjukvattenfilter) gör.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Oavsett teorier så finns det fortfarande inga dokumenterade vetenskapligt genomförda tester som visar att det verkligen fungerar. Detta trots att teorierna funnits i närmare 20 år.

Det finns heller inga vettiga förklaringar till HUR det skulle fungera (d.v.s. vilka fysikaliska eller kemiska mekanisker som gör att det påstådda fenomenet uppstår).
dinofino

Inlägg av dinofino »

Helt rätt Nerre.
När jag för ett antal år sedan bytte pann-anläggning satte jag in ett riktigt avhärdningsfilter för vårt kalkrika vatten. Detta beroende på att kopparspiral fanns i VVB.
Jag trodde inte på hokus-pokus elektronisk avkalkare. :doubt:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om någon är intresserad så har jag en riktig raritet, en Aqua Super, en svensk tillverkad kalklösare.
Bild

http://www.csagentur.se/vattenrening.html

Den är i oöppnat skick, och ni kan få den för en spottstyver!
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Har haft kontakt med en firma som säljer sånt till större anläggningar för industri. De är jätte glada anvädare broshyrerna men när man börjar prata teknik och vetenskap med dem så blir de snabbt lite stingsliga. Jag fick lite "high end hifi pryttlar magisk känsla" som påstås göra ljudet bättre.
Nästa gång han ringer skall jag fråga honom om jag tvättar mina LP-skivor i vatten som behandlats av hans grejor om de låter bättre efteråt.

Då det är ett stort bolag som jag har haft kontakt med så (inga namn nämda) bad jag dem uppvisa något oberoende test och vips så fanns det men där stod goddag yxskaft, lite teori men inga resultat och tester. Så jag är fortfarande tveksam till effekten. Jag tror teorin är sann men effekten är väldigt svag. Köp istället en färgglad kylskåpsmagnet och sätt på röret, det lyser upp tillvaron.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vore intressant och se om en kraftig DC matad elektromagnet gentemot ett plaströr ger effekt. Svaga strömmar som använder jonegenskaperna vore också något.
Joe

Inlägg av Joe »

RDX* skrev:Om någon är intresserad så har jag en riktig raritet, en Aqua Super, en svensk tillverkad kalklösare.
Synd att elektroniken var ingjuten, det hade varit intressant att plocka isär den och se vad det sitter för elektronik i..
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Man behöver inte elektronik. Det finns aktiverade joniserade kristaller som man bara behöver lägga vid ett vattenglas för att göra vattnet alkaliskt.
Här en svensk variant som dessutom avger infraröd strålning. http://www.saltbutiken.se/?artnr=MD001
Det senaste i hälsoväg är annars motsatsen, något riktigt surt, en vätska med kemiska beteckningen H3O . Hjälper mot skoskav och cancer samt lite däremellan. Säljs här: http://www.altcancer.com/h3ointro.htm
H3O säljs även i pulverform här: http://produkter.herbalife.se/energi-fitness/h3o
Letar man lite finns nog även H2O i pulverform att köpa på nätet.

För några år sedan fick jag en kund som vill ha elektrisk jonisator för husets inkommande vattenledning. Den han redan hade monterad var för svag påstod tillverkaren, när han klagat på att effekten uteblev.
Förklarde för kunden att det var bluff, men det påverkade inte, kunden ville absolut ha en kraftigare jonisator.
Jag lovade ta hand om saken. Köpte en akvariepump. I denna fanns en en metallpendel som drev luftpump typ gummi-madrass-pump. Den drevs i sin tur av en plastingjuten elektromagnet. Plockade ut den och monterde den på en rörklämma för montering runt vattenledningen.
Kunden var stornöjd, nu kunde han verkligen märka effekten och vattnet blev omedelbart mycket mer välsmakande. Redan vid monteringen kunde han märka hur det liksom vibrerade i skiftnyckeln om han höll den i närheten av "jonisatorn", vilket det inte hade gjort tidigare.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Placebo är inte att underskatta 10% nöjda kunder utan att behöva prestera.

Jag är impad av floskleriet hos saltbutiken massa påståenden. Blir lite sugen på att fråga om de har nåt som hjälper mot öron som inte håller glasögonen på plats, de glider ner för näsan hela tiden.
Skriv svar