Testa thermocouple termometer?

Användarvisningsbild
hyperion

Re: Testa thermocouple termometer?

Inlägg av hyperion »

Tills jag hittar en HP 3457A, Keithley 2000/2001, etc, eller bättre så nöjer jag mig med denna snabbt ihopknåpade lösningen.

en ALPS 30-turn potentiometer och ett par motstånd och vips så hade man en 0-60,5mV powersupply :) Funkar gör den också även om det självklart lämnar lite att önska vad gäller stabilitet och precision.
20140111_152808.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man skulle kunna använda ett växlande relä för att jämföra med en riktigt probe så att man kan räkna ut vilken spänning som mätutrustningen ser?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Man kan enkelt räkna ut vilken mV som chippet använder för att beräkna temperatur genom att räkna "baklänges" :) kanske sätter jag en liten konding på utgången för att försöka stabilisera värdet något.
ForbesInc

Inlägg av ForbesInc »

Jag har en induktionsvärmare för temroellement. Den kan du få köpa.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack för erbjudandet men har som du kan se redan löst det på annat vis.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

blueint skrev:Man skulle kunna använda ett växlande relä för att jämföra med en riktigt probe så att man kan räkna ut vilken spänning som mätutrustningen ser?
Nej det kan du inte, eftersom du får konstigheter som måste kompenseras då, iom att det är en massa olika metaller inblandade
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Om någon här har tillgång till riktig kalibreringsutrustning för thermocouple termometrar så vore det väldigt roligt att få kunna mäta upp precisionen i min hemmabyggda sådan. Skulle vara kul med en graf som visar kurvor för referenstemperatur och för temperaturen som min termometer visar.

Den verkar ha "bra" feltoleranser från de simpla test jag utfört åtminstånde.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

TomasL: Att olika metaller är inblandade är inte ett problem I sig, så länge det inte finns någon temperaturgradient. Problem med relän är att när de växlar kommer det att uppstå en liten temperaturökning i kontakterna, dvs också en temperaturgradient över vilket en termospänning uppstår (Seebeck effekten), vilket ger ett mätfel tills temperaturen i reläkontakten igen jämnat ut sig. Man får vänta några tiotal sekunder (beroende på hur noggran man är) efter att relät växlat förrän man mäter.

hyperion: menar du en kalibrering som inkluderar sensor och mätkrets, eller bara kalibrering av mätkretsen (dvs inspänningen till din mätkrets simuleras)?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag menar kalibrering utan sensor. Har fått för mig att det är så man brukar göra men jag kan ha fel. Jag har bara två väldigt billiga prober från Kina, köpta via ebay så det finns inte så stor anledning att inkludera dessa i någon kalibrering. Det jag är mest intresserad av är att se ifall jag lyckats få till precision i närheten av en dyr kvalitetstermometer vilket skulle kännas som en fjäder i hatten för mig ;)
Skriv svar