Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av BEEP »

Kan ju vara så att du har en kortslutning någonstans.

Om du lossar på kontakten till värmebädden och mäter resistansen på den så ska du få följande värden.
0 ohm på hylsa 1 och 2
0 ohm på hylsa 3 och 4
ca 6 ohm på hylsa 1/2 och 3/4
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har ju glömt nämna att jag provade FPE tråd häromdagen.

http://3dverkstan.se/product/natural-fl ... e-45d-500g

Provade både 40d och 45d varianten, 45d är lite "hårdare"/styvare och funkar bra att skriva ut (dock släppte min testutskrift från bädden efter en stund..)

40d funkade bra i början, men efter en stund gav sig tråden ut på upptäcksfärd i extrudern istället. Den matades fortfarande in som den skulle men istället för att fortsätta ner i röret och ut genom munstycket la den sig i hålutrymmet nedanför kugghjulet!
Men det borde gå att göra en liten adapter för att styra tråden den biten med. Det är ju ett "kallt" område så även PLA borde funka.
Jan E

Inlägg av Jan E »

Tack för en underbart väldokumenterad och mycket inspirerande tråd!
Kan berätta att inledningsvis vart jag bara "lite nyfiken" och Googlade därför lite smått förstrött på "Velleman K8200" hamnade därefter här...
Efter att ha läst igenom hela tråden ertappar jag mig just med tanken "den kan jag inte vara utan" och ringer autonomt till Kjell & Co i Uddevalla och beställer en "låda grejor" för avhämtning onsdagen den 5 februari.

Jag tror efter att jag har funderat lite grand på de detaljer som har diskuterats häri tråden så kommer jag nog att modda min maskin med diverse detaljer. Bland annat så byter jag förmodligen ut M8-gängstängerna mot trapetzgängade dito. Har ganska nyligen skaffat mig en svarv (MyFord ml7) och behöver lite övningsuppgifter. Trapetzgängade gängstänger som man köper via exempelvis "Maskindelen AB" är inte härdade såvitt jag förstår och går att bearbeta ganska enkelt även för noviser. Förmodligen byter jag också ut de medlevererade lagren. Eventuellt kompletteras med ytterligare en Z axel motor och drivare. Ett bord med glas skiva och fungerande höjd och värme justering tror jag också finns på priolistan. Men vad vet jag. Bara tankar än så länge. Behöver jag säga att jag känner mig som ett barn som väntar på Jultomten. Hade grejorna bara funnits hemma och det var öppet På Kjell & co så hade jag nog åkt till Uddevalla i natt...
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Inget bra väder att ut att åka i.
Jan E

Inlägg av Jan E »

Här är vädret helt ok.
3d360

Inlägg av 3d360 »

Här är vädret fantastiskt om det så skulle regna. För nu sitter jag här och har fått igång min skrivare. :)

Dålig upplösning på första modellen, men är övertygad om att det blir bättre. :D
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Vad var problemet med hotbed:en nudå? *nyfiken*
3d360

Inlägg av 3d360 »

Om du tänker dig att en kabel består av en massa hårfina trådar. En sån jäkel hade lyckats leta sig in på den andra anslutning (anslutningarna till bädden ligger nära samtidigt som 6 eller 8 små kablar ska igenom hållen). Så det var helt enkelt en hårfin trådjäkel som satte käpparna i hjulen. Men inte nu längre. :)

Som sagt skrev jag ut en modell igår och upplösningen är inte den bästa. Jag tror att Z motorn behöver moddas ordentligt då den faktiskt rör sig till höger och till vänster när den är igång. Den typ av röresle får inte lagerna att hamna sprikrakt ovanpå varandra vilket gör att ytorna blir alldeles för vågiga.

Men det löser jag sen, nu vill jag testa att printa ut ett skal. :)
dbostream

Inlägg av dbostream »

dbostream skrev:Jag drog också sönder gängorna på hotenden, fick hem en ny påse 31 och drog med hjälp av en momentnyckel fast munstycket med ca. 3,7 Nm (3,5 är det som står i manualen) men den läcker lik f*rbannat efter ett par minuters printande. Fick rådet att värma hotenden till 220-230 grader och sedan försiktigt dra åt lite till. Återstår väl att se hur det går...
Idag drog jag gängorna på den nya hotenden också, j*vla skitkonstruktion. Får försöka hitta en annan hotend som passar för jag slösar inga mer pengar på en sådan här.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Hur ser konstruktionen ut? Kan man få dit en kopparbricka och täta med?
3d360

Inlägg av 3d360 »

Min hotend läcker lite plast trots att jag dragit åt den enligt instruktion. Funderar på att plocka av munstycket och täta med silikon? tror ni silikonet pallar med 190 grader?

Hur som helst. Har skriver ut lite olika saker som mest blev skräp sett ur höjdens perspektiv. När den skriver ut i x och y led funkar den fint. Men så fort den bygger på med lager blir det inget bra. Dock är jag bara i början av processen så lite justeringar kommer det att bli och förhoppningsvis blir modellerna bra.

En annan grej jag reagerat på är att Z-motorn rör sig i sidled när den är igång. Tycker det är märkligt. För när den rör sig i sidled så tar den gängande stången i plastbitarna den som stången går i genom. Och då börjar det vibrera och låta lite. Så jag tror att det är där det spökar. Har ni haft liknande problem?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Använder ni gängtejp?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Har ni gamla eller nya varianten?

Min gamla bäver
198.jpg
Min har jag som sagt bara dragit åt med fingrarna
199.jpg
Den nya ser lite annorlunda ut
ny.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

vart kommer din nya ifrån?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

stenD skrev:vart kommer din nya ifrån?
inte min, den sitter på skrivaren Velleman gör reklam för
Skriv svar