24 Volts elverk till 12 volts elsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lars1one

Re: 24 Volts elverk till 12 volts elsystem

Inlägg av lars1one »

Tack för svaret, med dom orden behåller jag generatorn som sitter på då den är byggd för denna dieselmotorn.

Då återstår bara ett alternativ och det är att transformera upp till 230 och hitta en kraftfull 12v laddare som jag både kan ladda 2 st 12v marinbatterier på 120 mAh styck samt att driva lasten ifrån alla förbrukare 8-10A.

Funkar denna ctek som beskrivs ovan?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Möjligen är inte CTEK-laddare rätt här.
Jag antar att du kommer köra motor/generator kortare tider för att ladda upp batterierna så snabbt som möjligt.

Normalt vill man (jag vill :) ) ladda med lite lägre ström men under flera dygn för bästa prestanda.
CTEK kan vara permanent inkopplade, även vid förbrukning, motorstart och körning, förutsatt att du har tillgång till 230 V så klart.
Men CTEK ger kanske inga högre strömmar avsedda för förbrukning, tvärtom har de laddningsprogram med låg ström, pulsning, underhållsladdning m.m.
lars1one

Inlägg av lars1one »

Vad händer om jag skulle hitta en 12v laddare som tex levererar 50A skulle batterierna börja koka efter ett tag?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det kan inträffa. Kanske skulle kika på solceller?

En idé är att använda 24V i huvuddistributionen av elektricitet och använda mindre switchade omvandlare där 12V används. En för varje rum t.ex. Eller varje central.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Är det en bra laddare med inbyggd laddövervakning så skall det nog gå bra att ladda med en så kraftig laddare. Strömmen sjunker ju mer laddat batteriet blir. Med en laddare på 50A så plockar du inte ut mer ström än vad batterierna kräver för att laddas upp.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om din generator är anpassad för att arbeta med blybatterier parallellt så har den en regulator som håller spänningen på en nivå så att batteriet inte kokar.

Generellt brukat dessa sättas vid 13,8 Volt per 12V batteriblock (27.6 på ett 24V system) och ofta när motorn och generator är kall i en bil så kan spänningen närma sig lite över 14 Volt (28 Volt) en kort stund. Friskt blybatterier av antimonlegerat bly med fri elektrolyt kokar i regel inte innan spänningen är över 14.4 Volt för ett 12-V block, kalcium-legerade batterier kan man köra ända upp till 14.7 Volt (AGM-batterier kan tom tåla lite över 15 Volt innan de börja 'koka' märkbart)

Batteriet har egenskapen att kunna svälja mycket ström - så mycket generatorn orka leverera en kort stund - men från någon minut till kanske 10 minuter om batteriet är ganska djupt urladdat så begränsar batteriet själv hur mycket ström den ta emot när polspänningen av generatorn hålls kring 14 Volt - typiskt ström är runt 20 ampere i ett par timmar för en 80 Ah batteri om den är nästa helt urladdad och därefter sjunker strömmen sakta och ytterligare någon eller ett par timmar senare så är strömmen under 10 ampere och kemiska laddstatusen är kanske runt 60-70% -

Skall man ladda batteriet till 100% så behövs det mellan 24 - 48 timmars laddningstid och sista dygnet ligger strömmen under 1 ampere och du kommer vara måttligt road att köra generatorn ett dygn till med denna lilla ström bara för att få i dom 10 sista procenten kapacitet i batteriet... och med våta batterier med flytande elektrolyt så går detta inte att forcera utan det tar den tiden det tar. AGM batterier mm. så kan det gå lite fortare, men sista delen av laddningen är fortfarande långsam och det är sådan laddning som tex solpaneler (med regulator) kan göra när man lämnat båten vid kaj.

Med andra ord om man bara hets-laddar blybatterier med fåtals timmars körande då och då med generatorn och rejäl urladdning där i mellan så är det svårt att hålla batteriet alltid över 50% kemisk laddningsgrad över tiden och så fort kemiska laddningsgraden är under 50% (lagom när gröna eller rosa kulan i lilla 'tittögat' försvinner på en MF-batteri med fri elektrolyt- efter att man vickat och skvalpat runt elektrolyten då det annars kan dröja inna markören försvinner trots att batteriet är laddat långt under 50% - på båt är detta inte ett problem medan det är det på stationär användande) så ökar takten på den ej åteladdningbara sulfatiseringen snabbt med djupet på urladdningen, medans är man över 50% - 60% laddningsgrad så kan man låta tex. solpaneler fylla upp helt under ett antal dagar till veckor utan att sulfatiseringen går speciellt fort.

Har du kylbox med danfoss BD35F-kompressor så är det verkligen ingen nackdel att köra på 24 Volt då den är fruktansvärt känslig på spänningsfall i rädslan från kompressortillverkaren att köra blybatterier helt i botten. Med orginalkabeln och med 24 Volt (växlar automatiskt mellan 12 och 24 V drift) så är det halva strömmen i kabeln och mindre spänningsfall i jämförelse med 12-Volts drift. Kompressorn vill ha mellan 4-5 ampere under körning vid 12 Volt och är igång 2-3 minuter per 13-15 minuter period och medelströmmen bruka deklareras till kring 0.4 ampere eller ca 10 Ah/dygn när man ha 8 grader inne i boxen och 20 (eller om det var 25) grader C utanför. (i jämförelse med en peltier/termoelement-box så dra en kompressorbox ca 10% i ström och dessa ger också rejäl kyla och kan kyla med matvaror och dryck med hyffad kapacitet och kan ofta gå ned till -18 grader om man vill)

I mina ögon så har man gjort spänningsövervakningen onödigt grinig och man kan tyvärr inte införa parameter/styrning såsom ledarresistans och acceptera en lägre min-spänning när det går hög ström i kabeln och flyttar upp gränsen för minsta godkända polspänning för att starta när det är i vila och inte drar ström.
Senast redigerad av xxargs 27 januari 2014, 22:45:51, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är en lastbilsgenerator lågvarvigare? Inte mycket iaf.
Det sitter rejält stora remskivor på vevaxeln
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag kanske förhastade och likställde lastbilsgeneratorer med traktorgeneratorer - traktorgeneratorer brukar inte snurra speciellt snabbt med dom tomgångsvarvtal som dessa håller ofta under långa tider - men å andra sidan så är det inte så stor strömförbrukning heller på en äldre traktor, så om en ganska stor generator klarar ge 10 ampere laddström vid lägre varvtal på motorns så räcker det oftast...

Moderna fordon med massor av strömslukande elektronik så är kraven säkert högre när det gäller strömproduktion även vid låga motorvarv...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nåja, traktorer finns av olika sort, min Fiat varvar 3000 och generatorn från en Ford Granada räcker för en hel del belysning. Tänk på att det behövs 3000 varv på motorn för att komma upp i 30 så det blir en hel del fullgas. Vevaxelskivan är en del större än på en bil så nog får den generatorn upp varvtalet.

Traktorn är bara 34 år så den är fullt modern.
Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns bra och effektiva laddare avsedda just för detta.
http://www.shop.sterling-power.com/acat ... rgers.html

Kostar dock en slant. £349 för en 30A laddare.
Andra alternativet med en 230V inverter och en rejäl ctek blir nog ungefär samma kostnad.

Vad är maxeffekt på generatorn?
Även om du bara förbrukar 8A kan det vara trevligt med högre laddström så du inte behöver ha elverket igång hela tiden.
Med 240Ah batterier skulle jag se till att ha så hög laddström jag bara kan få. Batterierna mår betydligt sämre av att stå halvladdade än att laddas med rejäl ström. Batteriladdaren drar ner strömmen när det börjar bli fullt.

Hur stabil är utspänningen utan batteri inkopplat? Kanske måste du ha ett litet 24V batteri som buffer för att jämna ut spänningen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att om du ändrar generatorn på elverket så lär det bli svårt att hitta en 12->24V-omvandlare för rimligt pris som orkar driva startmotorn.

En variant vore väl att helt enkelt byta ut remmen på elverket mot en längre och montera ytterligare en generator. Den som redan sitter på plats för driva laddning av ett 24V-system och en extra generator får ladda 12V-systemet.

Vad gäller generatorer och varvtal så är det väl "bara" en fråga om att ha rätt remskivor, om man är händig nog att fixa med sådant.

Tänk dock på att en bilgenerator har ofta rätt dålig verkningsgrad. En lastbilsgenerator är nog bättre (helt enkelt för att det börjar väl bli jobbigt att kyla bort effektförlusterna när generatorn är på några kW istället för på 0,5-1kW som en bilgenerator). I princip borde det gå att köra en lastbilsgenerator med moddad regulator för att ladda ett 12V-system.

Om jag inte minns fel så har jag läst nånstans att lastbilar i bl.a. USA har 12V-system. Om det stämmer så är det väl bäst att välja en sådan generator som extragenerator.

Jag skulle ändå tro att en switchad omvandlare från 24V till 12V är bäst. Sen får du väl fundera på om du ska ha ett litet 24V-batteri mest bara för att driva startmotorn på elverket och jämna ut belastningen och sen ha ett stort 12V-batteri, eller om du istället ska ha ett stort 24V-batteri och omvandlare till 12V som orkar all belastning.

Om du väljer stort 24V-batteri så är det väl läge att koppla om till 24V på det som lätt går att ändra, framförallt sånt som drar mycket ström som t.ex. kylskåp men även det som är lätt att ändra, t.ex. byta glödlampor.

Om du väljer stort 12V-batteri så glöm inte att ha nån automatik som slår av 24V->12V-omvandlingen så fort elverket inte är igång.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

En fundering. Själva elverket och generatorn som sitter däri levererar väl växelström? Det enklaste är väl att koppla in sig direkt efter generatorn (och låta elverket i sig i övrigt vara orört). Allt som krävs är då en transformator som levererar 12 volt ut istället för 24 volt ut plus då en laddningsregulatorkrets så inte batteriet blir stekt eller generatorn/elverk blir belastat för hårt.

I övrigt håller jag med tidigare kommentar. Solpaneler är en bra lösning för kontinuerlig underhållsladdning men under de mörka månaderna får man kanske köra elverket några gånger.
lars1one

Inlägg av lars1one »

På generatorn står det Bosch 0 120 450 015
N1-28V 10/55A

Solceller har jag redan men på kvällen förbrukas det mycket el så framåt kvällen tar batterierna slut.

Vad kom vi fram till?
Transformera upp från 24V till 230V
eller Transformera ner från 24V till 12 volt

Jag har redan 12volts till 230 volts inverter installerade i båten så valet ska falla på vilken lösning som kan ge mest Ampere på 12 volt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

OK så din generator ger 55A.

Båda metoderna fungerar.

När det är så hög ström så börjar kostnaden för dom två lösningarna bli lika. Fördelen med att hoppa över 230V-steget är högre verkningsgrad och därmed lägre bränslekostnad.
Det är bara att köpa en laddare med 24V in och 12V och koppla från elverkets batteri till båtens.

I länken i mitt förra inlägg finns laddare upptill 30A, här har du en på 60A: http://www.gsl.com.au/battery-chargers-24v-12v.html

Edit: hur tänkte jag?
Med 24V 55A så får du ju ut närmare 100A vid 12V. Så stor laddare har jag inte sett någon ännu.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men det där är ju en helt vanlig fordonsgenerator
Hittade en tabell över var den passade och det ser ut som lastbilar en del av dessa.
http://www.bosch.co.nz/car_parts/en/dow ... erence.pdf
Titta även på bilden.
http://www.teiledirekt.de/product_info. ... id/1168758

Borde gå att operera dit en generator från BMW m.fl. prestandabilar
100 A generatorer är väl inte ovanlig idag.

Protte
Skriv svar